Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på schysst IRC-klient?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-05-12 21:09

En fråga ang X-chat aqua: hur separerar man kanaler i fältet där man skriver in kanaler att autojoina när man kopplar upp sig mot en server... Har testat allat möjligt tycker jag...

Har dessutom några kanaler med lösenord (keys), hur gör jag med dessa? Blir galen, säkert jättesimpelt

Jag har testat dom flesta IRC-klienter för Mac OS X och dom flesta suger.. antingen så får man 2000 fönster eller så är dom rent av kassa eller buggiga.

Åh gud, jag saknar mIRC för Mac OS X.. Snälla Khaled Mardam Bey

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 17:07
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag har testat dom flesta IRC-klienter för Mac OS X och dom flesta suger.. antingen så får man 2000 fönster eller så är dom rent av kassa eller buggiga.

Åh gud, jag saknar mIRC för Mac OS X.. Snälla Khaled Mardam Bey

Xchat äger ju iofs mirc, och irssi äger allt. Så om de nu fungerar i macos förstår jag inte problemet.

Gaim har väl irc med, och borde ju gå att få igång i macos?

Ursprungligen av Hagge:

Xchat äger ju iofs mirc, och irssi äger allt. Så om de nu fungerar i macos förstår jag inte problemet.

Gaim har väl irc med, och borde ju gå att få igång i macos?

Personligen tycker jag X-Chat är rent skräp, aldrig gillat det och kommer inte börja gilla det..
irssi.. jag föredrar GUI baserade inte textbaserade..

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-05-15 19:54
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag har testat dom flesta IRC-klienter för Mac OS X och dom flesta suger.. antingen så får man 2000 fönster eller så är dom rent av kassa eller buggiga.

Åh gud, jag saknar mIRC för Mac OS X.. Snälla Khaled Mardam Bey

Håller med. mIRC är verkligen bra och det enda program jag verkligen saknar från windows.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-05-15 13:03

Teckenkodningen i xchat aqua ställs in i connection-rutan för ditt network. Längst ner om jag inte minns fel.

Ursprungligen av dermike:

Teckenkodningen i xchat aqua ställs in i connection-rutan för ditt network. Längst ner om jag inte minns fel.

Jag måste ju antingen var trög eller blind, kanske båda för jag hittar det inte

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-16 02:24

http://blog.subverted.net/personal/images/Gaim_IRC.png
http://gedsismik.free.fr/pub/reseau/images/gaimirc.jpg
decadix i #irssi på ircnet kör det vet jag, han hade någon screenshot där det såg väldigt trevligt ut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-19 00:47

När jag bytte till osx så hade jag problem att hitta en klient jag trivdes med. XChat Aqua's gränssnitt kändes grötigt(hade samma problem när jag testade på windows). Ett tag blev det bara att köra irssi men jag gillar att ha ett GUI. En kompis tipsade om colloquy och jag fastnade direkt! Det är rent och snyggt och passar in i OSX-andan.

Finns att ladda ner här: http://colloquy.info/downloads.html

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-05-21 08:03

Ja detta var ju en kärnfråga för mig under en ganska lång period då jag switchade i oktober förra året efter en låång tids pc användning. Irc var och är en naturlig del i mitt program bibliotek och jag fullständigt vägrade att köra massa scripts utan körde med orginalet mIRC. Att sen försöka hitta liknande till mac var inte lätt.. Ärligt talat så finns det ingen Irc klient som ens kommer i närheten av mIRC. Jag har testat Colloquy, Snak, Ircle, conversation, Mice IRC (som för övrigt är den klient som är helt klart mest lik mIRC men är buggig som attan), X-chat Aqua samt några mer som jag inte kommer ihåg namnen på. Den jag fastnat för är X-chat Aqua, den har de funktioner jag behöver, den är stabil, snabb och lätt att konfiguera. Colloquy är helt klart den mest "maciga" irc klienten men inte lika snabb som X-chat Aqua. Jag har varit i kontakt med mIRC folket och enligt dem så kommer mIRC inte att släppas till Mac. Kolla denna sidan för ett antal irc klienter till mac.

Jag har aldrig brytt mig om IRC men behövde joina en channel i ett sammanhang nyligen, provade Snak och allt funkade fint. Kan nån berätta varför Snak inte är bra? (Noterar att knappt någon rekommenderar programmet.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 12:58

Jag har faktiskt, så här nästan ett år senare, fastnat för irssi i terminalen. Det tog några timmar att konfigurera men sedan tycker jag att det har fungerar utmärkt. Cleant - IRC ska vara text och här är det verkligen bara text. Utseendemässigt får det samma utseende som terminalen - det kan man ju ändra hur man vill.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-05-21 13:22

Tog faktiskt hem irssi och jag blev impad... Stilrent och riktigt snyggt må jag säga.. Ska lägga en stund på att konfiguera sen är nog risken stor att jag kör vidare med irssi..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 13:45

Vill passa på och pusha lite för #mac.se på EFNet också.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-05-21 15:19
Ursprungligen av xerent:

Vill passa på och pusha lite för #mac.se på EFNet också.

Ordna en kanal på Q-net så e jag på direkt

Ursprungligen av preat:

Ordna en kanal på Q-net så e jag på direkt

För mycket "skumma" regler där. Samt att när vi låg på Qnet så var vi max 30 pers, nu ligger vi på stadiga 50-60pers 24/7.

Välkommen in fö.

Bevaka tråden