Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes och QuickTime kraschar med .ogg-filer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-12 14:35

Använder OS 10.3.9, iTunes 4.7, Quicktime 7
Använder den nyaste pluginen till Quicktime för ogg-filer från Quicktime Components Sourceforge

Tidigare använde jag 10.3.8 och Quicktime 6.52, i övrigt samma

Någon som vet om det är 10.3.9 eller Quicktime 7 som orsakar krascherna?

Något förslag på lösning
Gå tillbaka till Quicktime 6.52?
Gå tillbaka till 10.3.8?
Uppgradera till 10.4?
Uppdatera till iTunes 4.8?
Annan plugin för att kunna spela ogg?

Och, ja, jag skulle kunna koda om alla ogg-filer till något annat. Men vill helst undvika det, det tar tid och det är inte så kul att koda om redan komprimerat material.

Jag är rätt säker på att det är QT som orsakar kraschen och inte 10.3.9. Inte hundra, men jag uppgraderade till 10.3.9 innan jag uppgraderade till Quicktime 7, och efter det slutade QT kunna spela OGG. Jag vet dock inte om jag har senaste ogg-pluggen.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-13 00:15

Enligt den här tråden på Slashdot beror problemen med qtcomponents på att man använder sig av den gamla SoundManager.

CoreAudio är numera vägen att gå om man vill utveckla audio codecs, närmare bestämt just Audio Codec API.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-13 13:43

Alltså:
Gå tillbaka till en äldre Quicktime
Koda om filerna
Vänta på en ny plugin
Byta ut iTunes

Hur ska man göra för att spela OGG-filer i iTunes när den pluginen ni pratar om inte fungerar?

Ja, funkar den inte så går det väl inte, helt enkelt. Förutsatt förstås att det inte finns en annan, men det har jag svårt att tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-02 19:35

panic softwares audion musik spelare supportar ogg.

i en tid kokurrerade audion med iTunes. efter att de gett upp, släppte utvecklarna audion 'fritt'.

gränssnittet är kanske lika utvecklat som itunes, men den funkar utmärkt.

Jag tycker Audion är ett jätteskönt program, fast jag (och en del andra) saknar biblioteksfunktionen från iTunes nu när jag vant mig vid den. Använder Audion bara till ogg och webradio nu.

1
Bevaka tråden