Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det blir fel färg på webben

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en logga EPS som är vektoriserad i tre färger, den är i cmyk.
Om jag går in i PS och ändrar läge till rgb och förminskar den i storlek och upplösning så blir inte färgerna som den ursprungliga bilden.

Om jag kollar cmyk bilden med färgpaletten i PS med rgb läge inställt får jag vissa värden, efter konvertering till rgb så har bilden andra värden, och på webben ser färgerna annorlunda ut, beror det också på att det bara är 256 färger inställt på webben?

Hur gör jag för att fixa till cmyk bilden till en webb-bild som ser likadan ut? Går det att publicera en cmyk bild på webben?

F

Det finns inget givet förhållande mellan en cmyk-färg och en rgb-färg. Båda två är s.k. enhetsberoende färgmodeller, dvs samma färgvärde återges olika beroende på vilken enhet som presenterar dem.

Sättet man tar kontroll över det är genom att använda s.k. ICC-profiler, vilket är en beskrivning av hur färger återges på en viss bestämd enhet, men gjord med en färgmodell som är enhetsoberonde. ICC-profiler funkar därför som en slags översättningstabell.

Anledningen till att du får olika resultat vid visning i info-paletten och efter konvertering är att du inte ställt in vilka ICC-profiler som gäller som arbetsfärgrymd, respektive när du konverterar, vilket gör Att Photoshop måste göra en slags gissning.

Mitt förslag är att du konverterar bilden till sRGB, som skall vara någon slags typisk bildskärmsprofil för vanliga PC-användare. Det är naturligtvis ingen garanti för att färgen ser likadan ut. För att uppnå konsekvent färgåtergivning måste alla delar i kedjan ha kända färgegenskaper

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns inget givet förhållande mellan en cmyk-färg och en rgb-färg. Båda två är s.k. enhetsberoende färgmodeller, dvs samma färgvärde återges olika beroende på vilken enhet som presenterar dem.

Sättet man tar kontroll över det är genom att använda s.k. ICC-profiler, vilket är en beskrivning av hur färger återges på en viss bestämd enhet, men gjord med en färgmodell som är enhetsoberonde. ICC-profiler funkar därför som en slags översättningstabell.

Anledningen till att du får olika resultat vid visning i info-paletten och efter konvertering är att du inte ställt in vilka ICC-profiler som gäller som arbetsfärgrymd, respektive när du konverterar, vilket gör Att Photoshop måste göra en slags gissning.

Mitt förslag är att du konverterar bilden till sRGB, som skall vara någon slags typisk bildskärmsprofil för vanliga PC-användare. Det är naturligtvis ingen garanti för att färgen ser likadan ut. För att uppnå konsekvent färgåtergivning måste alla delar i kedjan ha kända färgegenskaper

tack för svaret, men jag är lite okunnig, vad är sRGB, och hur ställer jag in det i PS

F

1
Bevaka tråden