Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av arez:

Allt verkar peka på att det rör sej om x86-arkitekturen, mer eller mindre rakt av.. och isåfall är det mer än sannolikt att det kommer gå att köra OS X på en vanlig PC, med lite arbete.

Visst kommer Apples datorer fortfarande vara snygga och bra, visst kommer OS X fungera lika fint på Intel som på PPC... men frågan är, vad händer med vårt kära system när folk börjar fulhacka in det på dåliga PC-burkar? Kommer vi få samma utveckling som Windows gällande stabilitet, säkerhet och uppsjö av programvaror i dålig kvalité? Där ser jag det största hotet.. Vad tror ni?

Vad skulle det vara för hot? Apple kommer ju inte att stödja installation av OS X på annan hårdvara än deras egen. Så länge du inte fulhackar så ska det ju inte vara några problem, och gör du det så får du väl skylla dig själv om datorn inte blir stabil.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 01:11

Härligt
Nu kanske pris och prestanda kommer närmare verkligheten. I varje fall prestanda.

Sätt droppet på 80dr/min så kommer ni över chocken snabbare. Lugna andetag Bollman, Pär med flera

Det Macreligiösa tältet har rasat ihop, de troende får söka sig till ny boning.
Kanske blir budskapet sannare denna gång.

Mikael

Känner mig förd bakom ljuset.

Jag kan ändå förstå ledningen på apple. För att kunna öka marknadsandelarna till några betydande nivåer så måste man nog ändra på processorn för att locka fler användare. Det är bara synd för dom som redan är macanvändare. Tror inte på att intels processorer är bättre men den säljer bättre än PPC och det är ju det som räknas.

Det kommer nog att bli en ny mac i sommar, en sista ÄKTA mac.

Vad händer med PowerPc nu? Kommer den kanske sitta i kommande generationers superdatorer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 01:25

OSX skall ta marknadsandelar från Win och kommande Longhorn. Longhorn som riskerar bli ytterliggare försenat.
Smart jobbat Jobs
Mikael

Jo fast frågan är hur OS X kommer att fungera på en gamal Wintel-burk när alla ska börja fulhacka i systemet samt att jag har känslan av att piratkopieringen är betydligt större på "den mörka sidan". Därför måste nog Apple hålla kvar vid sin hårdvara och inte släppa OS X fritt till alla tänkbara datorer. Då kommer operativsystemet bli ett enda stort fulhack med en massa problem. Det finns kanske fördelar med att vara små på marknaden.

Naturligtvis är det välkommet med snabbare datorer och visar det sig att man inte lyckas med att göra G5:an bärbar så måste det ju till en lösning. Klarar inte IBM det så får man vända sig dit kompetensen finns men jag tror fortfarande mer på PPC än x86-platformen. Konstigt också att Apple rör sig åt motsatt håll nu när spelkonsollerna börjar utnyttja just PPC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-07 01:44

Snart får vi en applemus med två knappar.

Ursprungligen av JoakimG:

Snart får vi en applemus med två knappar.

Hahaa! Bra kommentar!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 01:49

Jag skiter fullkommligt i vilken processor Apple har i sina burkar .Jag är så jävla trött på den förljugenhet om snabbhet, överlägsenhet som Apple har dukat upp genom åren. Jag tycker det skall bli skönt att företagen får leka på lika villkor. Nu är det OS som gäller, vilket som är bäst skrivet.
Ett antal personer har bespottat, hånat , gjort narr av mig när jag har ifrågasatt Apple fantasisiffror vad det gäller prestanda och Photoshop.Speciellt när jag har nämt att en bärbar PC kör 8 runt en slö dyr bärbar Mac .
Jag tycker det är jävligt skönt att det religiösa tältet har rämnat. Hetsjakten på Microdatorn och deras conclusion av bärbara är ett exempel.

Andas lugna andetag- ni vet själva vem detta berör.

PEZEEEEEEEEE skit under huven på er.
Mikael

Ursprungligen av miri:

Jag tycker det är jävligt skönt att det religiösa tältet har rämnat. Hetsjakten på Microdatorn och deras conclusion av bärbara är ett exempel.

Mikrodatorns ganska dåliga test förtjänade att bli sågat med tanke på att ingen av de som jobbade med testet av bärbara ens visste om de testade macarna var inställda för högsta prestanda vid testet, vilket de tydligen inte var och MDs testare orkade inte ens utrusta datorerna med lika mycket minne.......

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 02:06
Ursprungligen av jazzper:

Mikrodatorns ganska dåliga test förtjänade att bli sågat med tanke på att ingen av de som jobbade med testet av bärbara ens visste om de testade macarna var inställda för högsta prestanda vid testet, vilket de tydligen inte var och MDs testare orkade inte ens utrusta datorerna med lika mycket minne.......

Visst det kanske begicks några misstag, men helheten har även andra visat, inte bara Microdatorn- Apple är frånåkta, vad det gäller prestanda på bärbara maskiner.
Dyra, sämre skärmar och långsamma.
Nu kan vi äntligen jmf prestanda och OS på ett vettigt sätt
OSX på en centrino bäbar- jag köper en direkt.
Mikael

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 03:06
Ursprungligen av miri:

Visst det kanske begicks några misstag, men helheten har även andra visat, inte bara Microdatorn- Apple är frånåkta, vad det gäller prestanda på bärbara maskiner.
Dyra, sämre skärmar och långsamma.
Nu kan vi äntligen jmf prestanda och OS på ett vettigt sätt
OSX på en centrino bäbar- jag köper en direkt.
Mikael

AMEN!
Jag börjar bli sugen på ny PowerBook, men det har inte hänt mycket sedan min 12" 1 GHz släpptes.
Proppen är snabbare men FSB:n står fortfarande och stampar på 167MHz. Med Centrino/Sonoma kan Apple kläcka burkar med bättre prestanda OCH bättre batteritid.

Ursprungligen av henrrrik:

AMEN!
Jag börjar bli sugen på ny PowerBook, men det har inte hänt mycket sedan min 12" 1 GHz släpptes.
Proppen är snabbare men FSB:n står fortfarande och stampar på 167MHz. Med Centrino/Sonoma kan Apple kläcka burkar med bättre prestanda OCH bättre batteritid.

Samma läge för mig. Det tråkiga e om man e sugen på ny nu/snart. Det lär ju dröja MINST ett år innan en sän kommer.

Blir fantastiskt trött då jag läser vissa av inläggen i denna tråd. Varför i hela friden skulle ett CPU-byte förändra t.ex. virustillväxten? Tror ni på fullaste allvar att anledningen till att vi inte har några virus för OSX beror på vilken CPU vi har? Det har naturligtvis inget med det att göra, utan beror nästan uteslutande på antalet användare som plattformen har.

Och varför i hela friden blir vissa av er så besvikna och upprörda för att Apple väljer Intel istället för IBM. Vari ligger skillnaden tycker ni? Argumentera med fakta tagit från verkligheten. Det blir nästan löjligt då man tänker på det, Intel är ett företag som just nu, från Apples synvinkel, har den bästa roadmappen. Så var det då Apple valde att gå från Motorola till IBM. Ingen större skillnad denna gång.

Chansen att man ska kunna knäcka OSX så det kan springa på en vanlig 5000kronors PC från "Bengts Datorhörna" runt knuten, är nästan lika liten som just nu. Att begränsningen uteslutande skulle sitta i CPU:n är befängt. De moderkort som Apple använder kommer krävas, och de går inte köpa någonannanstans än från Apple.

Jag tycker vi alla ska vakna upp och lukta på verkligheten en stund. Jag hyser inga större tvivel att Apples ledning/tekniker/Jobs baserat detta beslut på något som var viktigt för Apples fortlevnad. Lite tillförlit får ni ha, trots att Apple är ett stort amerikanskt bolag.
Om vi fortsätter med de tankegångarna, baserat på att Apple enbert kan ge aktieägarna avkastning genom att byta arkitektur, så tror jag de flesta av er håller med om att ni hellre äger en dator som kan köra OSX på en Mac med Intel-CPU än att inte kunna köra OSX överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-07 03:41
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Blir fantastiskt trött då jag läser vissa av inläggen i denna tråd. Varför i hela friden skulle ett CPU-byte förändra t.ex. virustillväxten? Tror ni på fullaste allvar att anledningen till att vi inte har några virus för OSX beror på vilken CPU vi har? Det har naturligtvis inget med det att göra, utan beror nästan uteslutande på antalet användare som plattformen har.

Du har inte riktigt så rätt som du tror. Det ÄR lättare att skriva virus för x86, vad jag läst. Det har att göra med att återhoppsadresser för subrutiner i x86 normalt sparas på stacken, medan det i PPC tydligen finns ett särskilt register för sådant. Det är ett faktum att det gör sk buffer-overflow-attacker lättare att genomföra.

Det är dock inte någon enorm fara till panik, nästan ingen alls egentligen. Det går att undvika sådana fel i programmen både genom val av programspråk eller korrekta kodningstekniker. Även om det är en inte fullt lika hårdvarumässigt säker plattform så är det fortfarande mjukvaran som överskuggar allt annat när det gäller säkerhet. Och där ligger Windows i lä, rejält. Jämför med Linux, som har en användarbas ungefär som Macintosh, men är väldigt mycket populärare än Mac som server (fler burkar online). Det finns exploits till Linux, men det är inte många. Och då har de ändå en särskild virusskrivar-howto! (Att det inte finns så många spridda säger väl kanske inte lika mycket om säkerheten - de flesta som kör Linux har koll på vad de gör).

Ursprungligen av TERdON:

Du har inte riktigt så rätt som du tror. Det ÄR lättare att skriva virus för x86, vad jag läst. Det har att göra med att återhoppsadresser för subrutiner i x86 normalt sparas på stacken, medan det i PPC tydligen finns ett särskilt register för sådant. Det är ett faktum att det gör sk buffer-overflow-attacker lättare att genomföra.

Ok, vad som är lätt och inte är ganska mjukt och går att diskutera. Dock är det så att på ppc sparar funktionen länkregistret (som det heter) typiskt på stacken om den ska anropa vidare i ett icke terminalt hopp. Utan detta hade ex. inte rekursion fungerat. Så nu tar vi det här en gång till:

o Det går att utnyttja (eng: exploit) buffer overflows på ia32
o Det går att utnyttja buffer overflows på ppc

På bägge plattformarna kan man försvåra det, ex mha canary values, separata returstackar, validerade minneskopierare med mera.

Varken ppc, ia32 eller amd64 är immun mot buffer overflow exploits. Snälla, snälla, snälla försök håll i sär teknik och indoktrineringspropaganda.

Ursprungligen av TERdON:

Det är dock inte någon enorm fara till panik, nästan ingen alls egentligen. Det går att undvika sådana fel i programmen både genom val av programspråk eller korrekta kodningstekniker.

Fantastiskt inlägg det här. Ja program som är felfria har inte fel och går mao inte att exploita. Helt rätt - problemet ligger i att det är människor som skriver program, och ja... du vet... de flesta av oss är inte felfria. Buffer overflows och relaterade problem finns med all säkerhet dolda på några ställen i OS-X precis som i alla andra program skriva i c-deriverade språk. Huruvida man ska vara orolig eller inte över detta går att diskutera. Hitintills har inte Apple fått ut patchar sådär våldsamt fort, men de kanske skulle lägga på ett kol om det kom en kritisk sårbarhet.

Dock har du faktiskt rätt vad gäller programspråk! De programspråk som i run-time validerar bufferlängder och en del kringliggande lull-lull är i princip fria från den här typen av problem. De har dock som regel andra problem att dras med.

Ursprungligen av TERdON:

Även om det är en inte fullt lika hårdvarumässigt säker plattform så är det fortfarande mjukvaran som överskuggar allt annat när det gäller säkerhet.

Alltså, du har ingen aning om vilka overflow-försvårande åtgärder som kommer användas på intel-macar. (och det har inte jag heller) Det framgår inte av dokumenten som släpptes igår och det kan ändras som en funktion av kompilatorinställningar.

Ursprungligen av TERdON:

Och där ligger Windows i lä, rejält. Jämför med Linux, som har en användarbas ungefär som Macintosh, men är väldigt mycket populärare än Mac som server (fler burkar online). Det finns exploits till Linux, men det är inte många. Och då har de ändå en särskild virusskrivar-howto! (Att det inte finns så många spridda säger väl kanske inte lika mycket om säkerheten - de flesta som kör Linux har koll på vad de gör).

Nja, det har varit en del rätt håriga sploits både i Linux-kärnan och i de program som typiskt används på den, så det där hade jag varit ganska försiktig att basunera ut. Man kan säkert hitta nån nuffra som visar på att windows haft fler och man kan hitta andra nuffror som visar på motsatsen, eftersom det inte är uppenbart hur man ska räkna.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-07 22:24

Pellemell, tagga ner lite, jag skrev INTE att det var omöjligt att göra buffer overflow-exploits på PPC. Bara att det fanns en möjlighet till på x86. Iofs kommer det ju mer och mer med NX-biten (som varit lite tidigare ut än allt övrigt från AMD64-arkitekturen på Intels processorer). Den stoppar ju det värsta skitet som gör just sånt här, man får hoppas att Apple kör på datorer med sånt i alla fall. Resten av 64-bits-revolutionen i x86-världen verkar de ju ha missat enligt ryktena.

Sen nästa grej - "kodningsteknik" var kanske olyckligt valt ord mitt i natten. Mjukvarudesign kanske jag skulle sagt. Som att inte exekvera alla epost man får, eller ge script på hemsidor skrivrättighet till hårddisken. Sådant som MS är ökänt för att ha tabbat sig med... (å andra sidan har Apple fått en del kritik åt samma håll för Dashboard).

  • Medlem
  • 2005-06-07 23:17
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Chansen att man ska kunna knäcka OSX så det kan springa på en vanlig 5000kronors PC från "Bengts Datorhörna" runt knuten, är nästan lika liten som just nu. Att begränsningen uteslutande skulle sitta i CPU:n är befängt. De moderkort som Apple använder kommer krävas, och de går inte köpa någonannanstans än från Apple.

Om man kan skriva ett program som får OS X tro att den rullar på en Mac, när det i själva verket rör sig om en emulering, så är det en enkel biff att köra OS X på vilken PC som helst. http://www.pearpc.net

Förmodligen kommer Intel-OS X att ha fler spärrar som kollar att den rullar på en Mac, men nog fan borde det gå att knäcka. Med P2P går det inte att stoppa heller.

Jag tror inte att det här är en bra grej, men de hade helt enkelt inget val. Apple vill släppa nya bärbara, som är lika snabba som G5:orna, något de i dagsläget inte kan göra. Jag tror att det är huvudanledningen, plus att IBM haft problem att leverera G5:an.

PPC-macaran kommer att bli så gott som värdelösa ganska kvickt. De som säger annorlunda var inte med förra gången vi fick använda FAT-binaries. Det levererades sådana ett litet tag, men ganska snabbt var man utanför om man inte hade PPC. Quadran dog en klart ovärdig död, och programmen man kunde köra blev färre och färre. Samma sak med folk som köpte en burk precis innan G3:an introducerades. De störtdök i pris.

Däremot tycker jag nog inte att det är en dålig idé att köpa en Mac nu. Intel-Macen dröjer, och kommer inte kunna köra många program native på ett tag. Förvisso kanske det finns 4,5 Ghz P4 när det väl blir av, så att den extra emuleringen knappt märks...

Ursprungligen av stfm:

Om man kan skriva ett program som får OS X tro att den rullar på en Mac, när det i själva verket rör sig om en emulering, så är det en enkel biff att köra OS X på vilken PC som helst. http://www.pearpc.net

Förmodligen kommer Intel-OS X att ha fler spärrar som kollar att den rullar på en Mac, men nog fan borde det gå att knäcka. Med P2P går det inte att stoppa heller.

Jag tror inte att det här är en bra grej, men de hade helt enkelt inget val. Apple vill släppa nya bärbara, som är lika snabba som G5:orna, något de i dagsläget inte kan göra. Jag tror att det är huvudanledningen, plus att IBM haft problem att leverera G5:an.

PPC-macaran kommer att bli så gott som värdelösa ganska kvickt. De som säger annorlunda var inte med förra gången vi fick använda FAT-binaries. Det levererades sådana ett litet tag, men ganska snabbt var man utanför om man inte hade PPC. Quadran dog en klart ovärdig död, och programmen man kunde köra blev färre och färre. Samma sak med folk som köpte en burk precis innan G3:an introducerades. De störtdök i pris.

Däremot tycker jag nog inte att det är en dålig idé att köpa en Mac nu. Intel-Macen dröjer, och kommer inte kunna köra många program native på ett tag. Förvisso kanske det finns 4,5 Ghz P4 när det väl blir av, så att den extra emuleringen knappt märks...

Eftersom os-kärnan i MacOS X är opensource så bör det i teorin gå att få igång MacOS X på andra maskiner än Apple:s egna, genom att modifera kärnan och eller komplettera med nya drivrutiner för dom komponenter som Apple inte använder själva.

Jag tror att det huvudsakliga skyddet kommer ligga i licensavtalet med Apple, där det kommer stå att man inte får köra OS:et på andra maskiner än Macintosh.

Jag tror det blir bra i slutändan.

Bjuder på en desktop Macare kan sätta PDF som skrivbordsbild, ni andra får väl konvertera till valfri storlek...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/Intal-640.pdf

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-07 06:58

Kanske en del Mac-fantaster nu får tänka över sitt ordförråd. T.ex. det är som att skjuta sig foten att säga/skriva "peze" lite nedlåtande i stället för PC när man själv sitter med en x86:a...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-06-07 07:10

Jag vart shockad när jag läste om övergången i morse, men nu efter att ha tittat på wwdc på apples sida så känner jag mig lugn, mina ppc macar kommer funka bra i ett par år till.
faktiskt så tror ja att jag kommer byta ut mina macar rynt 2007, då dom är 3 respektive 4 år gammla, och då är övrgången klar redan. Så nu känner jag mig lugn som sagt.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-06-07 07:40

Äh..

I egenskap av Linux fantast och Java utvecklare som just tänkt haka in en mac i hemma LAN'et ( en bärbar som skulle bli min reskompis) så får man väl svära lite. Nu väntar jag ett år till.. Hmm.. jag som är så sugen på OsX. Får väl leta efter en begagnad för att ha en leksak så länge

Men alltså, även om apple fixar så att det inte går att köra operativet på vanliga pc-burkar, så är det ju självklart att det kommer att fungera ändå, det går ju redan idag (med PearPC), så det är ju självklart att det kommer att vara ännu enklare att fixa en emulator när man har ett operativ som är kompilerat för x86...

För mig betyder jag att jag inte köper en powerbook förens den kommer med Intel-processor. Även om det är läskigt så tror jag att det kommer dels bli en snabb men också billigare dator. Och så är man först med det nyaste

Synd bara för macibanerna att AMD springer cirklar runt motsvarande Intelprolle. Jag kommer aldrig att köpa Intel.

Det som är fascinerande när man läser den här tråden är hur trångsynta en del är. Tror folk verkligen på allvar att Apple inte har tänkt igenom det här både en, två och femtioelva gånger? Tror folk att Apple inte känner till AMD? Ingen kan säkert veta hur framtiden blir, varken vi eller Apple, men försök i alla fall förstå att det ligger mycket tänkande, mycket diskuterande och mycket efterforskning bakom detta. Det hela låter lite som när Apple lanserade iPod och folk sa "den är för dyr", "ingen kommer att köpa den", "äh, bara en mp3-spelare". Men det skulle förstås visa sig att Apple hade förstått marknaden och möjligheterna långt bättre än vad folk trodde.

Så ta ett djupt andetag och fundera på vad detta *egentligen* betyder. Vad är möjligheterna, vad är riskerna?

• Apple får ett tufft år att sälja in nuvarande och kommande macar med PPC, det tror jag alla är överens om.

• Apple får en bättre plattform för bärbara och strömsnåla produkter med tekniker som Intels Centrino, det verkar också vara rätt troligt.

• Apple kan få problem med utvecklare som väljer att inte utveckla för mac med motiveringen att det ändå kommer att gå att köra Windows på Apples burkar (om vi antar att det kommer att gå, men det är ju mycket troligt att något WINE-liknande kommer att fungera då hårdvaran är rätt).

• Apple borde kunna bytet till att uppdatera sig till det senaste inom hårdvara utöver själva processorn (jag kan inte exakt vilka bitar det rör sig om, men jag har förstått att det finns tekniker i en PC idag som inte nått macen ännu).

• Användarna kommer att få en tuff tid framöver, hur enkelt Apple än vill framställa det idag så tror jag ändå att det kommer att bli en del problem. Se bara hur mycket problem som uppstått kring uppgraderingar till 10.4 från 10.3. Vi får nog räkna med ökade problem under övergångsperioden.

• Den gamla Classicmiljön har en gång för alla gjort sitt. Det är inte något som i praktiken påverkar speciellt många men det är ändå en epok som går i graven.

• Det är inte alls säkert att detta innebär lägre priser. Att det kommer att sitta en Intelprocessor i en mac betyder inte att Apple tänker konkurrera med Dell och noname-datorer, snarare kan man vara säker på att det *inte* kommer att hända. Apple har med iBook och Mac mini redan nu varit ovanligt tuffa i sin prissättning och det kommer säkert att fortsätta, men faktum kvarstår: Apple ägnar sig inte åt priskrig.

• Det är fortfarande många frågor som kvarstår, främst tekniska. Hur långt kommer Apple att gå för att förhindra att OS X kan köras på vilken PC som helst? Vad kommer Apple att göra åt försäljningen fram till bytet är klart? Hur stora problem kommer utvecklarna att möta? Hur mycket mer än processorn kommer Apple att ta till sig från PC-världen? Finns det några tankar på en (om än restriktiv) kloning igen? Vad händer på serversidan? Osv osv.

En sak är säker, en bra sak med det här är i alla fall att de som tjatat om att PowerBook G5 borde komma närsomhelst kanske äntligen tystnar. Jag har jobbat hårt med att ta ner sådana fantasier på jorden i två års tid nu...

Ursprungligen av Björnström:

Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill
köpa en PowerPC dator som är värdelös nästa år?

Ja, dom får det tufft ett tag men nej, de blir absolut inte värdelösa.

Ursprungligen av Björnström:

Kommer marknadsandelarna klättra mot skyarna nu?

Knappast inom en överskådlig framtid. För att få marknadsandelarna att gå skyhögt behöver Apple komma in bland alla företagsdatorer och där härskar Microsoft nu och för en god tid framöver (företag är konservativa).

Ursprungligen av Björnström:

Är hårdvarukriget över för alltid?

Beror väl på vad du menar. Kriget mellan mac-powerpc-fans och windows-intel-fans blir ju inte kvar. Men fortfarande så lever PowerPC bra i spelkonsolerna och sen har vi ju AMD vs Intel om inte annat.

Ursprungligen av Björnström:

Kommer Apple fortsätta tillverka datorer?

Ja, definitivt.

Ursprungligen av Björnström:

Kommer antalet virus öka radikalt nu eller kommer just säkerheten göra att många Windowsanvändare installerar OS X på sina befintliga datorer?

Virusen kommer inte att öka radikalt, men om OS X får större marknadsandelar så kommer det förstås att bli en lite intressantare måltavla för virusskapare. Och ja, säkerheten kommer att göra att folk byter, det sker redan idag och det kommer att öka. Intels chef rekommenderade ju mac för säkerheten för några veckor sedan (och det framstår ju i ett helt annat ljus nu).

Ursprungligen av ptolemy:

Varför valde dom inte AMD om dom nu var tvugna att byta till det hopplöst omoderna x86? Alla vet ju till exempel att AMDs 64-bitars implementation piskar Intels patetiska EMT64.

Med all respekt, men jag tror nog att Jobs och folket kring honom kan det här betydligt bättre än du. Hur bra är t.ex. AMD:s processorer för bärbara? Kom ihåg att det framöver kommer att handla om att få ner strömförbrukningen, inte att bara få rå prestanda. Det har Jobs gjort väldigt klart.

Ursprungligen av Code Red:

JAg hoppas på en crackversion då jag vill köra AMD. Har debatterat Intel mot AMD i några år nu och ser att AMD äger allt gällande stationära datorer nu.

Det viktiga är inte processorerna för stationära utan de som drar lite ström i förhållande till prestanda. Äger AMD på den fronten?

Ursprungligen av mecon:

Vad händer med utvecklingen av powerbooken fram till övergången? Kommer vi få se "upphottningar" av G4:an tills G5:an med intelprocessor kommer?

Jag tror vi får se minst en uppdatering av PowerBooken innan bytet. Jobs sa själv att de hade några fina uppdateringar med PowerPC kvar innan bytet börjar.

Ursprungligen av miri:

Härligt
Nu kanske pris och prestanda kommer närmare verkligheten. I varje fall prestanda.

Ja, prestanda och framförallt prestanda i förhållande till strömförbrukning. Pris däremot tror jag inte kommer att bli så stor skillnad, precis som Samuel K skrev tidigare i den här tråden.

Förvänta er inga stora prissäkningar, förvänta er snabbare bärbara datorer.

Ursprungligen av Christian Hansson:

Fy tusan, vilket ofattbart idiotiskt besult!!!

Nu säljer jag min PowerBook och slutar att utveckla för OSX.. Det blir en AMD64 laptop med SuSE 9.3 och sen QT istället för Cocoa ... Fy vad besviken jag är!!

Vi får väl återkomma om två år och se om du håller ditt löfte

Ursprungligen av kjg:

Vad jag funderar över är bytet av "endianness". Är inte PPC big-endian och x86 small-endian? Känns som om det kommer att vara största problemet med portningen av program.

Ja, det är också den uppfattningen jag fått. Jag kan ärligt talat inte så mycket om det att jag kan överblicka konsekvenserna, men av vad jag läst har jag fått uppfattningen att det kan vara allt mellan en struntsak till riktigt stora problem beroende på vilken typ av program det gäller och hur de är skrivna.

Ursprungligen av Code Red:

Synd bara för macibanerna att AMD springer cirklar runt motsvarande Intelprolle. Jag kommer aldrig att köpa Intel.

Synd bara för AMD-talibanerna att Apple valde Intel istället. Med goda skäl antar jag.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur långt kommer Apple att gå för att förhindra att OS X kan köras på vilken PC som helst?

Vad gäller den saken så tror jag inte att det blir några stora bekymmer. Det är nog bara ett fåtal som vill riskera att köra på hårdvara som inte stöds av Apple. Vill man veta att uppdateringar kommer att fungera, och att man kan köra även nästa release av OS X på sin hårdvara, så köper man en Mac. Om det sedan finns en lite skara nördar som lyckas installera OS X på sina hembyggen, så är det nog inget Apple förlorar på - kanske snarare tvärt om?

darwin-x86 m.m.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad gäller den saken så tror jag inte att det blir några stora bekymmer. Det är nog bara ett fåtal som vill riskera att köra på hårdvara som inte stöds av Apple. Vill man veta att uppdateringar kommer att fungera, och att man kan köra även nästa release av OS X på sin hårdvara, så köper man en Mac. Om det sedan finns en lite skara nördar som lyckas installera OS X på sina hembyggen, så är det nog inget Apple förlorar på - kanske snarare tvärt om?

Man läser överallt om hur folk spekulerar i hurvida MacOS X för x86 kommer att fungera på en "standard PC", men det ingen som nämner darwin för x86. För dom som inte känner til darwin så är det Apple:s opensource unix OS, som också är ett subset av MacOS X.

Darwin finns för både PPC och x86, och x86 version fungerar på vissa vanliga PC moderkort, chipset m.m.. och med BIOS. Tyvärr så är finns det så stor flora av moderkort och chipset m.m. att dom flesta som försöker köra darwin-x86 på sin PC kommer att få nått typ problem med saknade drivrutiner.

Eftersom darwin-x86 innehåller dom centrala delarna (os-kärnan) i vad som kommer blir MacOS X för x86, så kan man ju få ganska goda indikationer på hur x86 baserade Mac:ar kommer att fungera.

En annan anledningen till varför x86 arkitekturen funnits i bakfickan hos Apple under lång tid är ju att MacOS X är urspungligen portat från x86 till PPC. Alltså dom senare versionerna av NextStep/OpenStep fungerade ju på vanliga PC maskiner och dom blev ju grunden till MacOS X.

Man kan ju undra om om Apple vill bli ett mera mjukvaruinriktat företag på samma sätt som skedde med NeXT, där man gick från egna 68k baserade maskinern till att köra OS:et på vanliga PC-maskiner. Steve Jobs sa ju dessutom i sin keynote att själen i en Macintosh finns i OS:et inte i hårdvara:n. Med tanke på att mycket av ledningen på Apple kommer från NeXT, så finns det ju chanser att historien upprepar sig.

Man minns ju fortfararande hur det var när man köpte sin första Macintosh, då pratades det aldrig om att det ens fanns nått som kallade för MacOS. Det var ju rätt och slätt Macintosh, att man skulle kunna köra nått annat än MacOS på sin Macintosh var ju inte ens på tal och att köra MacOS på nått annat än en Macintosh var ju lika otänkbart. För mig är hårdvara och mjukvara i förening själen i en Macintosh.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 11:51
Ursprungligen av Code Red:

Synd bara för macibanerna att AMD springer cirklar runt motsvarande Intelprolle. Jag kommer aldrig att köpa Intel.

Du skulle ha tipsat Apple om det så hade de säkert tänkt om... :rolleyes:

AMD kanske är snabbare på desktopen just nu, men Mactel-burkarna kommer inte förrän om ett år och Apple tror uppenbarligen på Intels Pentium M-roadmap.

Ursprungligen av Code Red:

Synd bara för macibanerna att AMD springer cirklar runt motsvarande Intelprolle. Jag kommer aldrig att köpa Intel.

Det här tjatet om AMD hit och AMD dit på varenda sajt som diskuterar detta är otroligt retsamt, vad är det som gör dem så fantastiskt mycket bättre?

Bevaka tråden