Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig OsX/G5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många som har stora kunskaper här, men, hur lär man sig egentligen nåt om OsX, alltså inte trial and error-metoden, utan läser sig till nåt. Trodde i min enfald att det skulle följa med nån slags kurs till den svindyra G5:an, men tji fick jag. Tittar på en bok som följde med Win 3.11, 656 sidor om Dos och 3.11.
Allt var inte sämre förr. Märkligt att Apple inte kostar på nån slags kursbok på Svenska. Certifiering, finns det för OsX/G5?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 12:47

Det finns lite "onlineguider" (var en tråd om det…).

Certifiering? Finns för server och san och sådär, men för klient finns det väl inte

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-23 12:53
Ursprungligen av bruksarn:

Tittar på en bok som följde med Win 3.11, 656 sidor om Dos och 3.11.
Allt var inte sämre förr. Märkligt att Apple inte kostar på nån slags kursbok på Svenska. Certifiering, finns det för OsX/G5?

Lärde du dig nått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 12:57

De tegelstenar man fick med datorer förr i tiden var ju väldigt sällan några kurser i operativsystemet, utan snarare referenser till funktionerna i det. Alltså som den inbyggda hjälpen i dagens operativ.
Problemet är väl att dagens operativsystem är så komplexa att det är snudd på omöjligt att täcka in allt i en bok, än mindre att göra en kursbok till dem. Man får välja ut de delar som är relevanta.
Jag hittade Mac OS X Panther - Unleashed billigt i somras, och den är rätt bra, särskilt de mer tekniska delarna. Den har dock mer karaktären av en referensmanual snarare än en kursbok, trots sina 1700 sidor.

köpt och gjort...

Ursprungligen av C-mon:

De tegelstenar man fick med datorer förr i tiden var ju väldigt sällan några kurser i operativsystemet, utan snarare referenser till funktionerna i det. Alltså som den inbyggda hjälpen i dagens operativ. Jag hittade Mac OS X Panther - Unleashed billigt i somras, och den är rätt bra, särskilt de mer tekniska delarna. Den har dock mer karaktären av en referensmanual snarare än en kursbok, trots sina 1700 sidor.

Köpt och gjort, ska bli kul att bli en "Guru" på Panther. Det måste man ju bli efter att ha tröskat igenom 1700 sidor, tack för tipset. Hoppas den inte blir alltför obsolet när Tiger kommer. Det här med inbyggd hjälp går ju inte att jämföra med en bok, inte på långa vägar. Inte en suck att hitta de där oväntade grejorna som man kan snubbla över när man läser en bok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 15:50
Ursprungligen av bruksarn:

Köpt och gjort, ska bli kul att bli en "Guru" på Panther. Det måste man ju bli efter att ha tröskat igenom 1700 sidor, tack för tipset. Hoppas den inte blir alltför obsolet när Tiger kommer. Det här med inbyggd hjälp går ju inte att jämföra med en bok, inte på långa vägar. Inte en suck att hitta de där oväntade grejorna som man kan snubbla över när man läser en bok.

Hoppsan, det gick snabbt! Hoppas du blir nöjd!

mystiskt...

Ursprungligen av Nurell:

Först fanns den här kommentaren, sen försvann den, för att sedan dyka upp igen, håller jag på att bli senil, så jag minns fel, eller?

Ja, antagligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 16:08

Jag kan rekommendera Davi Pogues "Mac OS X: The Missing Manual, Panther Edition" (Amazon)
Den hjäpte mig bra när jag var total newbie...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 17:02

Börja med att gå till Finder. Välj Hjälp > Mac Hjälp. Där står det mesta man behöver veta. Resten lär du dig genom att använda datorn, skapa något med den.

  • Medlem
  • 2005-06-17 22:41

Bumpar tråden lite, nu när det dykt upp lite böcker för Tiger, är det någon som har köpt en bok som ni kan rekommendera? Finns det några websidor med reviews om man vill veta lite mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 01:16

Men hur är det om man köper Tiger i affärerna då? Kartongen är ju i klassisk big size så ingår det ingen ordäntlig manual där?

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-06-18 12:52
Ursprungligen av ez0r4y:

Men hur är det om man köper Tiger i affärerna då? Kartongen är ju i klassisk big size så ingår det ingen ordäntlig manual där?

Nej det gör det tyvärr inte, bara ett häfte med som tar upp dom största nyheterna i Tiger.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 23:02

Men visst är det skräp att det inte följer med något utförligare än "Välkomen till ...". Det behöver ju inte vara någon bibel men kanske ca 200 sidor lättsamt på svenska. Överkomligt för de flesta som vill komma åt lite av systemets potential utan att slita ihjäl sig.
Apple, Gör en grundläggande manual på svenska som pdf!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-20 23:44

Har inte Apple lagt upp pedagogiska filmer på sin support-sida? Eller gällde det iPoden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 08:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 11:19

"The missing manual" serien av böcker är bra och pedagogiska. Men mycket lär man sig genom att testa sig fram också. Undrar man hur man gör något burkar en sökning i hjälpen hitta det man letar efter. "Problemet" är väl funktioner man inte kunde tänka sig fanns...

Som sagt, "The missing Manual" är bra.

1
Bevaka tråden