Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Serial ATA PCI kort?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-21 10:27

Är det någon som kan rekommendera ett serial ata pci kort? Jag tycks alltid komma fram till Sonnet, men hur är Acard och vad finns det för andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 11:06

Bästa kortet idag är just "Sonnet Tempo-X SerialATA 4+4" (4 externa och 4 interna portar) eller "Sonnet Tempo-X SerialATA X8" (8 externa portar). Det senare kan du koppla på 8 diskar på, RAID:a dem och få uppåt 500MB/s i diskprestanda.

Det finns även kort från FirmTech (säljs av Speedmania i Sverige under ett annat namn) och LaCie som du får med deras externa diskar. Dessa PCI-kort har dock bara 2-portar tror jag, vilket helt klart är i minsta laget för SATA då dessa diskar inte kan seriekopplas likt FireWire.

Vad är det för fel på en bra produkt i stil med Sonnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 11:16

Sonnet har ju även ett billigare PCI-kort för endast 2 interna diskar. Praktiskt för ex. en G4:a ägare som behöver det, men troligen är det ett bättre val med 4+4 kortet då ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 21:36

FirmTeks hemsida hittar du här: http://www.firmtek.com/ de har 4 portar som mest
ett annat alternativ: http://www.highpoint-tech.com/USA/ vilka också stöder upp till 8 HDs

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-21 23:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Sonnet har ju även ett billigare PCI-kort för endast 2 interna diskar. Praktiskt för ex. en G4:a ägare som behöver det, men troligen är det ett bättre val med 4+4 kortet då ändå.

Jag var bara lite rädd för att jag stirrat mig blind på Sonnet. Jag har hittat Belkin också, men deras USB2 PCI- kort gör att min G4 fryser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 09:51

Sonnet har stor erfarenhet av hårdvara/uppgrades till Mac. Deras SATA-kort vet jag flera som använder i produktionsmiljö utan problem.

Ska du ha interna eller externa SATA-diskar?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-22 10:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Sonnet har stor erfarenhet av hårdvara/uppgrades till Mac. Deras SATA-kort vet jag flera som använder i produktionsmiljö utan problem.

Ska du ha interna eller externa SATA-diskar?

I första hand intern, men sedan får vi se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 11:46

Då har du ju:

Sonnet 2-int: c:a 1100 kr
FirmTek 2-int, 2-ext: c:a 1400 kr
Sonnet 4-int, 4-ext: c:a 2000 kr

Go and choose

1
Bevaka tråden