Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Python?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 14:25

Jag ser att det finns något som heter Python som suger en massa processor från min iBook. Använder Tiger och det är en iBook 1Ghz. Nu undrar jag vad det är och bör jag göra något åt, kan jag göra något? Jag ser det genom Dashboard (sysstat) och aktivitetskontrol. Om jag söker på "python" så hittar jag en map i biblioteket med en text fil och en annan "extras.pth"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 14:37

Python är ett programmeringsspråk/ramverk som andra program använder sig av. Har du några andra program igång förutom Dashboard och Aktivitetskontroll? Vilka i så fall?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-21 15:04

Använder du Azureus?

...eller någon annan BitTorrent-klient?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-21 20:59

...så är det förmodligen det som är förklaringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 21:44

Knatte, fnatte, tjatte over here...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 12:19

Tack för svaren. Nu när jag kollade fans det ingen "python" som sög processor. Jag såg även att procenten som python använde sjönk om jag startade upp flera program, så det verkar inte försämra prestandan. Jo jag har bittorrent program men använde inte det för stunden. Tack i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 16:27

..eller så är det en orm, inte giftig, men en djävel på att kramas!

Var kollar man hur mycket kraft programmen tar?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-23 17:06
Ursprungligen av sventa46:

Var kollar man hur mycket kraft programmen tar?

Öppna ett fönster i programmet Terminal. (Program/Verktygsprogram/Terminal.app)

Skriv "top -du -s5" och tryck "enter" (allt utan citationstecken).

top listar processer och -du -s5 sorterar och uppdaterar med 5 sek intervall. Typ.

Avsluta med "q" eller ctrl-c

/M

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 18:42

Men vad är detta för dumheter, Micke F. En person som inte vet detta lär inte vara särskilt intresserad av att pilla i terminalen eller att få svaren som en plottrig och ful textlista.

sventa46, öppna Program / Verktygsprogram / Aktivitetskontroll. Där har du alla funktioner du behöver. Du kan också sortera genom att klicka på programrubriker.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-23 19:50
Ursprungligen av memark:

Men vad är detta för dumheter, Micke F. En person som inte vet detta lär inte vara särskilt intresserad av att pilla i terminalen eller att få svaren som en plottrig och ful textlista.

sventa46, öppna Program / Verktygsprogram / Aktivitetskontroll. Där har du alla funktioner du behöver. Du kan också sortera genom att klicka på programrubriker.

Jag antar att du skojar?!

Eller får man inte visa på olika sätt att lösa problem i ett forum som detta?
Kanske kan någon - om nu inte du - uppskatta att alternativ till det grafiska sättet att visa "top" på finns?

Och att det första sättet jag kom att tänka på var faktiskt Terminal-vägen.
Det funkar bra för mig, men att det finns alternativ är ju bra.
Glad midsommar!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 20:02

Nej, jag skojar inte. Men jag kanske uttryckte mig lite hårt. Jag noterar att alltför många i mitt tycke jämt ska hålla på och knyckla i terminalen som svar på rena nybörjarfrågor, och lät min samlade irritation gå ut över dig. (Ungefär som de som jämt ska predika om Linux som svar varje gång en Windowsanvändare har ett enkelt problem.) "top" är ett mycket kompetent program, det är inte det, men jag tycker det viktigaste är att anpassa sitt svar efter den som frågars kompetensnivå.

Glad midsommar till dig med!

1
Bevaka tråden