Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering Panther Server till Tiger Server

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-25 16:50

Någon som har några erfarenheter av uppgradering från Panther till Tiger på serversidan?

Det börjar dra ihop sig för oss nu. På klienter brukar jag alltid ta archive and install för att undvika problem som kan uppstå vid vanlig uppgradering. Men på servern vill jag ju ha allting intakt och vill därför köra en uppgradering.

Någon som har provat detta? Skulle gärna höra lite rapporter.

Jag skulle också vilja uppdatera våra burkar men är livrädd för eventuella problem. Har inte tid för längre stopp eller strul.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-27 09:08

Jag lutar åt att köpa in en extern hårddisk, klona över servern och sedan uppgradera. Funkar det inte klonar jag tillbaka och väntar på 10.4.2 eller kontaktar någon ASCA.

Jag har börjat testa Tiger Server, fast bara ren installation. Jag väljer att återskapa (och förbättra) mitt system från början istället för att uppgradera. Funkar jättebra för mig, men för vissa (er?) är det naturligtvis inte ett alternativ.

Ursprungligen av hugin:

Jag lutar åt att köpa in en extern hårddisk, klona över servern och sedan uppgradera. Funkar det inte klonar jag tillbaka och väntar på 10.4.2 eller kontaktar någon ASCA.

Det låter som en bra idé. Testa och berätta hur det gick!

Jag skulle gärna uppgradera i slutet av Juni, har du hunnit uppgradera tills dess?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-28 19:31
Ursprungligen av Björnström:

Det låter som en bra idé. Testa och berätta hur det gick!

Jag skulle gärna uppgradera i slutet av Juni, har du hunnit uppgradera tills dess?

Ja du, vi får se. Det är väldigt viktigt för oss att servern inte går ner, så jag har inte helt bestämt om jag ska uppgradera nu eller kanske vänta på 10.4.2. Jag återkommer här när jag vet mer.

Jag kommer att uppgradera en Xserve till 10.4 senare i sommar. Den kör för närvarande 10.3.9, tjänster som rullar är OD, Fileserver och Printserver. Den har ca 50 användare som har sina hemkataloger på servern. Antingen exporterar man användarna och gör en clean install, eller så uppgraderar man rakt av. Får se vilket som blir smidigast.

Det känns dock som att en clean install är säkrast, men så ska det inte behöva vara (önsketänk...). Apple måste se till att uppgradering av en server (och klient också, för den delen) fungerar smidigt. Ska man vara med och leka med de stora pojkarna på serversidan, så är det ett argument för att välja en Apple-server. Lite handpåläggning efter uppgradering är acceptabelt, men man ska inte behöva installera från scratch varje gång för att vara säker på att allt funkar.

Jag har uppgraderat alla våra burkar till 10.4 server nu och det är inte en rolig uppgradering. De flesta av våra maskiner står dock och jobbar med webtjänster så jag kan inte uttala mig mycket om katalogtjänsterna men det lilla jag använt dem har de iaf fungerat.

Kör du din egen DNS är det rätt stor risk att Apple sänker den åt dig. De har gjort om gränssnittet i Server Admin för DNS så oerhört patetiskt att det slutade med att vi fick handkoda alla zoner, det här är ett problem speciellt om du kör många virtual hosts.

PHP & MySQL är ju bara packa ihop och glömma. De pratar inte med varandra i en default installation då Apple varit så vänliga att flytta på MuSQL socket så du får peka om PHP i php.ini (tog mig ett tag att komma på) och MySQL är ju numera version 4.1.x och det innebär att den använder annorlunda autentisering och den uppenbara lösningen att lägga in old_passwords i my.cnf är ingen bnra lösning. Flera av våra CMS lösningar har ett hvete att snurra utan problem. Men största problemet är ju att normala verktyg som phpmyadmin eller cocamysql inte fungerar som de skall (om det är apples fel eller ej kan ju diskuteras, jag bara delger er våra problem).

Brandväggen är så vänlig att konfigurera om sig åt dig när du uppgraderar. Portar som varit öppna före uppgraderingen är stängda när du startar om.

E-posten fungerar men clamAV är utdaterad och det är dessutom en version som är känd för att göra bifogade filer korrupta. en liten post från loggen varje gång du hämtar en uppdatering för virusdefinitioner:

WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED - please update immediately!
WARNING: Current functionality level = 4, required = 5

E-post alias är det lika bra att köra manuellt som tidigare i /virtual. Lägger du in dem i Server Admin så kommer inte ClamAV att scanna dem. Det betyder att alla mejladresser som är ett alias som är uppsatt i Server Admin inte filtreras för SPAM och virus, lysande va? För att den överhuvudtaget skall scanna virtual host domäner så måste du även lägga till de domänerna för hand i amavisd.conf.

Ok, det är några av de saker som jag stött på. För oss var det då ingen idé att ens fundera på att köra en "uppgradering", varje gång vi gjorde det fungerade ingenting som det skulle efter omstart, det var lika bra att migrera. Och då skall tilläggas att inga av systemen är häftigt modifierade utan rätt grundläggande installationer. Apple verkar erbjuda funktionen "uppgradera" mest för att djävlas, heh.

Jag gjorde en uppgradering av en server, och allt verkade gå bra men efter ett par dagar rasade IMAP-dabasen. Dessvärre så fungerade inte Apples rebuild-technötter och verktyg bra, så jag hittade på en kille på Apples supportforum som hade modifierat cyrus rebuild som andra användare hade använt med framgång. Efter det verkar det ha ordnat sig. Peppar peppar.

När jag var som mest sur på mig själv och det såg mörkast ut var jag beredd att tatuera "uppgradera aldrig ett fungerade system bara för att" i pannan på mig själv.

Jag kommer säkert ha glömt det tills nästa gång, så klart....

Jag gjorde en clean install vågade inte chansa efter problemen jag hade med klient OSet.
Allt fungerar perfekt utom DNS tjänsten mot externa servrar.
Internt fungerar den klockrent men kör du den som DNS för klienter ut mot internet skulle jag fundera två ggr innan jag skulle uppgradera.

Uppdaterade en backup HD från 10.3.9 till 10.4.1. Det var inte mycket som fungerade som man hade väntat. Tur att den gjordes på en Backup och inte på en server i produktion. Ligger nog kvar på 10.3.9 ett tag till.
Att göra en helt ny installation fungerar vad jag kan se problemfritt, men dom flesta vill väl göra en updatering.

Richard

Ursprungligen av hugin:

Någon som har några erfarenheter av uppgradering från Panther till Tiger på serversidan?

Det börjar dra ihop sig för oss nu. På klienter brukar jag alltid ta archive and install för att undvika problem som kan uppstå vid vanlig uppgradering. Men på servern vill jag ju ha allting intakt och vill därför köra en uppgradering.

Någon som har provat detta? Skulle gärna höra lite rapporter.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-15 22:55

Det är stora problem med gruppbehörigheter vid AFP-delning. Så stora att vi backade ett antal servrar tillbaka till 10.3.9. De som inte fungerar är gruppbehörigheten på nya filer som skapas av en användare i en grupp. Nya filer som skapas på servern av t.ex. 'kalle' (som ingår i gruppen 'gubbar') får följande rättigheter

-rw-r----- kalle gubbar filen (i korthet)

Det vill säga andra användare som ingår i gruppen 'gubbar' får inte behörighet 'w' trots att allt är rätt inställt i Server Admin. Felet är dokumenterat av Apple.

Det här är riktikt dåligt av Apple. Att inte så här grundläggande fildelning fungerar fullt ut på 10.4.1 Server.

Blir det samma sak även om man kör med ACL's?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-15 23:19

Ja, tyvärr.

If the file system being shared is HFS Plus, you can work around this issue by using access control lists (ACLs).

Så de stämmer inte de som står i http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301601

Skulle ju va tacksamt om man slapp rättighehetsbekymmer för en gång skull

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-16 16:46

Nej, det verkar inte stämma det som står i Apples techdoc. Vi jobbade med ACL i många timmar innan vi gav upp.

Tiger server som är patchad en gång (10.4.1) och inte fungerar på ett riktigt sätt. Jönseri av sällan skådat slag.

Ursäkta, men jag har vid ett flertal tillfällen använt ACL:er för att åstadkomma det ni vill göra. Fungerar alldeles utmärkt! Lita emellertid inte alltid på hur behörigheterna visas från klienten. Använd "Effective Permissions inspector" i Workgroup Manager så skall ni att det blir rätt! ... och testa.

Och, visst vore det bra om "Inherit Permissions from parent" för AFP fixades till! Vore lite lättare då...

Gjorde precis en uppgradering och webservern tvärdog. Försöker jag starta om den får jag meddelandet att jag ska titta i error-loggen, men där står nada. Hittar förhoppningsvis en lösning så småningom.

Hepp, kom på lösningen.
Skrota gamla /etc/httpd/httpd.conf och använda /etc/httpd/httpd.conf.default och göra om allt. Trist lösning, men det är bättre att ha en webserver som rullar än att försöka komma på en "bättre" lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 00:53

Jag gjorde en uppgradering från Panther > Tiger. Funkar klockrent med de tjänster jag kör: AFP, SMB och DNS.

En förbättring jag märkt av är att användarna nu får upp sin hem-mapp som en share när de loggar in. Förut var hela Users-mappen utdelad så att användaren såg alla andras mappar också.

Tänkte testa mail-tjänsten vid tillfälle, nu när den har stöd för flera domäner.

1
Bevaka tråden