Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba med grafiskproduktion på Imac G5 20”?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-01 07:29

Hej

Finns det någon här på forumet som jobbar med webb/grafiskproduktion/3D på en
iMac G5 20”? Rapportera intrycket, fördelar och nackdelar…

jag har en pc nu på 3.0 cpu och 1,5 gig minne 19", vill byta över till imac, därför behöver jag lite feedback!

Jag är nyfiken på hur bra datorn är när det gäller sånt. Var annars än på 99mac man få alla svar!!!

Senast redigerat 2005-07-01 13:09
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-07-01 08:40

Nu har jag ju ingen iMac G5, men jag jobbar på ett tryckeri på en repro. Där kör vi faktsikt fortfarande på G4:or :eek: Vi har Apples 20" tums widescreenskärmar. Vi får in alla möjliga jobb, alltfrån små fyrsidiga A5:or till stora kataloger på 100-tals sidor. Ibland är det förståss tungt, men det går. Jag kör själv lite på sidan av, och då använder jag min bärbara PB 17", utan problem.

Så, jag har svårt att tänka mig att det inte skulle funka med en 20" iMac G5:a. Men som alltid, maskinerna gör inte jobbet åt dig, har du skaffat dig tillräcklig kunskap, så vet du att ingen maskin i världen kan göra bra och snygga jobb. Vi har kunder som gör mycket bra och begåvade jobb på 300 mhz G3 macar med Quark 3.2.

Det torde flyta alldeles utmärkt.

Min kollega jobbar på en iMac G5 med Adobe CS-paketet. Inga problem alls. Hon hade tidigare en iMac G4 och då tyckte jag synd om henne. Jag som sitter med en G5 2x2,5 Powermac märker så klart att hennes är långsammare när jag gör något på den maskinen, men det är inte samma sak som att den inte funkar alls. Mest behöver jag min fart till riktigt tunga photoshop-jobb - något kollegan inte sysslar med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 12:55

Det lär flyta bra. Skaffa 1GB RAM eller mer så är du på säkra sidan. Skärmen är fin den också.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det lär flyta bra. Skaffa 1GB RAM eller mer så är du på säkra sidan. Skärmen är fin den också.

Precis... glömde flika in att kollegan kör med 1 gb eller möjligen 1,5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-01 17:56

Fixa åtminstone 1gb RAM. Skärmen, är vad jag har hört (även testat den, dock på Mac Forum i väldigt ljud miljö) något av dom bästa TFT skärmar jag har testat sett till priset om man bortser ifrån Apple Cinema såklart. Men hm...kraftiga 3d renderingar vetté fan asså...där stödjer ju programen dubbla processorer i många fall när det kommer till renderingen och det speedar upp en hel del ju.
Såg några test resultat mellan PowerMac G5 dual 2ghz och iMac 1,8ghz (eller nått) och när det kom till PhotoShop så sprang PowerMac i cirklar runt iMac'en p.g.a dom dubbla processorerna. Men det beror ju som sagt på hur krävande saker du gör...
Sedan måste du ju som sagt ha skärm till också, och en bra sådan dessutom. Då blir ju PowerMac G5 och en bra TFT skärm förbaskat dyrt. Har du råd så kör på det med dubbla, har du det inte så kör på iMacen. Du kommer antagligen bli nöjd oavsett vilket.

Ang det där med o göra bra o snygga saker så skulle man antagligen kunna knacka ihop en snygg riktigt shysst sida me html kod på en Amiga 500, sedan om det skulle ta tid e ju en annan sak...dessutom är det ju kul om sidan inte tar allt för lång tid o starta o kolla på o så. =D
Saker blir smidigare och går snabbare med en bättre burk, men det blir inte bättre resultat.

  • Medlem
  • 2005-07-01 19:31

Jag har en Dual G4 1,8 Ghz med 896MB RAM, och en Powerbook 17" 1,5, 1GB RAM. De funkar precis lika bra som min iBook G3 på 800Mhz gjorde.

Jag köper nya datorer när jag har ett stort överskott, oftast inte pga ett verkligt behov... iMacen är rätt ball, så det är nog ett bra köp.

Ursprungligen av stfm:

Jag har en Dual G4 1,8 Ghz med 896MB RAM,.

Jasså inte visste jag att G4 fanns i Dual 1.8 Ghz. Coolt :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-02 15:00
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså inte visste jag att G4 fanns i Dual 1.8 Ghz. Coolt :rolleyes:

Ja, visst är det. Freescale från Gigadesigns... :rolleyes:

1
Bevaka tråden