Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera med vilken codec?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket codec är bäst att använda? Jag importerar från en dv-kamera till FCP (som DV). När jag sen ska exportera ett klipp för att importera det i After Effects har jag testat med lite olika codec, med varierande resultat. Vilket är det bästa för att inte förlora för mycket kvalitet? Om jag exporterar som DV-Pal, komprimeras filen om och om igen för varje exportering då (FCP-AE-FCP-mov)? Har testat med Animation, okomprimerad osv. Jag upplevde det som att okomprimerad 8 bit gjorde toningar och färgövergångar lite "kantiga". Är det någon som har några tips? Finns det något arbetsflöde som är bättre för export mellan FCP och AE? Vilket codec lämpar sig bäst att använda till den mov fil jag sen ska importera till DVD Studio Pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 14:40

Exportera från FCP som QuickTime Movie och undvik att kryssa i "recompress all frames och "make movie self-contained". Du får då en referensfil som hänvisar till orginalfilen utan att du behöver rendera om den och således förlora "ett steg" i kvalitet.

Efter bearbetning i tex. AE får du förstås rendera filmen, men först då "förlorar du en generation". Samma gäller när du ska in i DVD SP, iDVD, Cleaner mm. Gör en referensfil så att du inte går igenom flera generationer när den ändå ska komprimeras om.

Gör denna tråd "klibbig". Eftersom det är en sådan fråga som kommer upp då och då.

Tack så mycket Earth. Funkar bra till AE. Men när jag importerar referensfilen till DVD SP och jag ska bygga min disk, så säger den att bitraten är för hög. Har till och med testat att dra ner bitraten till det lägsta, både med en och två pass. Men det funkar ändå inte. När jag exporterar filen som en "vanlig" mov funkar det. Vad tror du jag gör för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-30 16:03

Annars förlorar man inget i kvalitet så länge man inte kryssar i recompress all frames. Self contained går alldeles utmärkt, kan jämföras att flytta aver en fil till en annan hårddisk. Rekompress all frames tar längre tid. Som jag har fattat det så är det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 01:20
Ursprungligen av Mickels:

Annars förlorar man inget i kvalitet så länge man inte kryssar i recompress all frames. Self contained går alldeles utmärkt, kan jämföras att flytta aver en fil till en annan hårddisk.

I princip är det som du säger men det förutsätter att man inte gjort nånting alls med filmen i FCP. Minsta förändring försämrar varje generation och emellan FCP och AE finns det ingen anledning att göra en kopia som dessutom tar upp plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 14:48

Alla renderingar o så är ju oxå en försämring, har man renderat alla effekter så blir det exakt samma som tidlinan, men ändrar man inget så kan man hålla på i evighet ja, kanske inte skrev de. Men själv mastrar jag mina filmer på hårddiskar än så länge i DV, har planer på att konvertera alla filmer till MPEG 2 med hög bitrate, men har inget program som klarar den höga bitraten. Mpeg 2 kommer ju bli det formatet för arkivering av film.

  • Medlem
  • 2005-02-05 11:05

Finns det någon som har tips om vilka inställningar...fps...codec...storlek osv som man för bäst kvalitet jämfört med filstorleken. Ska lägga ut några filmer på internet är tanken till en portfolio.

Vill inte ha pyttiga 320 i bredd, utan gärna mer....det får inte hålla på att gryna sig och framraten vill jag ha full.

Sitter tyvärr i Premie Pro just nu.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-02-22 17:26

Jaja...rata en stackars WinTel-användare...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-07-03 19:15

sitter i FCP och har en filmdel på 20 min som ligger på 4.7 gb. vill självklart ha ner den lite så den får plats på en cd. Har provat med en massa olika komprimeringar och inte nöjd med någon.. Dom grabbarna som sitter och rippar film och laddar upp får juh in en hel spelfilm med helt ok kvalitet på en skiva. Vad använder dom?
Har testat divX men får kass kvalitet och får inte ställa in så mycket i advanced settings. plus att ljudet försvinner helt och hållet och jag får inte klicka på ljudfliken i settings heller..
Nån som har nå bra förslag på vad jag kan använda.. Är filmat på en konsert så det e mycket ljus och rökmaskiner osv..

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska exportera mina klippta filmer i FCP. Jag har ingen DVD-brännare på min iBook så jag behöver exportera en så högupplöst film som möjligt, importera i Premiere på min PC och bränna ut en DVD där.

När jag exporterade som Quicktime movie och hade "make movie self-contained" ikryssat så var texten jag lagt in i början av filmen alldeles pixlig och ful (den såg inte ut så i FCP) och själva filmen hackade. Vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-15 12:17
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska exportera mina klippta filmer i FCP. Jag har ingen DVD-brännare på min iBook så jag behöver exportera en så högupplöst film som möjligt, importera i Premiere på min PC och bränna ut en DVD där.

När jag exporterade som Quicktime movie och hade "make movie self-contained" ikryssat så var texten jag lagt in i början av filmen alldeles pixlig och ful (den såg inte ut så i FCP) och själva filmen hackade. Vad kan detta bero på?

I vilket format skall du bränna ut på DVD'n i din PC? Om det skall bli en DVD-Video så ta hem ffmpegX och gör en klar VIDEO_TS som du kopierar och bränner direkt med Nero eller det brännarprogram du har i PC. Skipa helt att ta in i Premier är mitt tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 11:31

Spelar du upp filmen i QuickTime blir det så. Alltså bilden blir pixlig när man spelar upp DV i QuickTime. Du får importera filmen i FCP och spela upp den där, det är bra om du har en TV inkopplad så du ser bilden där. DV är gjort för dålig uppspelning i dator kan man säga. Man har inget behov av att titta i DV på en dator. Allt för att undvika dropouts när man tittar på en monitor och vid export till band.
Mitt råd är att aldrig lita på en dataskärm i DVformatet.

Ah ok, så det är OK att det är pixligt då. Så bra.

Jag hade alltså tänkt ta Quicktime-filen, importera den i Premiere och sedan köra "export to DVD" (eller vad det nu heter). Minns att jag lyckades med detta för länge sedan, men nu minns jag knappt hur man gör.

Filmen jag försöker exportera är c:a 12 minuter. Behöver fortfarande veta vilka inställningar och exporteringsval jag behöver göra för att i princip bara få ut samma kvalitet som jag en gång importerade från DV:n. Nyss provade jag att exportera och då blev filen c:a 23 gb. Det låter väldigt mycket, när "råvideon" är BRA mycket mindre än det.

Tack för era svar!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-15 15:31

Under Exportera.. QuickTime Con.. Välj DV Stream så bör du få samma fil storlek som originalet. Dock så tycker jag att mitt råd ovan om ffmpegX fortfarande är bättre då det är exakt samma som du vill göra med Premier och du slipper en DV Stream Export + en "stor" filöverföring till PC'n.

Ok tack. Jag har tankat hem ffmpegX nu och ska titta på det senare ikväll. Men du menar alltså att jag kan exportera en fil som inte är "self-contained" (alltså en refererande fil) och köra genom ffmpegX, eller hur funkar det? Använder jag ffmpegX direkt i FCP?

Tack!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-15 20:56
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Ok tack. Jag har tankat hem ffmpegX nu och ska titta på det senare ikväll. Men du menar alltså att jag kan exportera en fil som inte är "self-contained" (alltså en refererande fil) och köra genom ffmpegX, eller hur funkar det? Använder jag ffmpegX direkt i FCP?

Tack!

Ja det går med en som inte är "self-contained" ( se nedan lösning angående problem med FCP's self-contained)
dra in den i "source format" och välj DVD antingen mpeg2enc eller ffmpeg jag ser ingen skillnad på kvaliten, programmet gör en VIDEO_TS själv.

Senast redigerat 2005-09-16 14:51

Min fråga är nog: hur gör jag en VIDEO_TS?

Ok. Jag är fortfarande något förvirrad. Jag har testat följande:

- att exportera en DV-stream och försökt plocka in i ffmpegX, som inte känner igen formatet (.dv).
- exporterat en icke self-contained quicktime-movie som inte heller kändes igen av ffmpegX.

Jag tror jag behöver veta vilken av de två Quicktime-exportmöjligheterna jag ska välja. Antingen Export Quicktime movie eller Export using Quicktime conversion. Det kan ju skapa en icke-self-contained fil som jag uppenbarligen ska kunna dra in i ffmpegX och det senare skapar en DV-stream som jag ska kunna dra in i t.ex. Premiere, som var tanken från början. Dock så kan jag inte heller dra in denna i ffmpegX för den känner inte igen formatet.

Huuu. Många frågor från en nybörjare. Tacksam för all hjälp!!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-16 14:36
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Ok. Jag är fortfarande något förvirrad. Jag har testat följande:

- att exportera en DV-stream och försökt plocka in i ffmpegX, som inte känner igen formatet (.dv).
- exporterat en icke self-contained quicktime-movie som inte heller kändes igen av ffmpegX.

Jag tror jag behöver veta vilken av de två Quicktime-exportmöjligheterna jag ska välja. Antingen Export Quicktime movie eller Export using Quicktime conversion. Det kan ju skapa en icke-self-contained fil som jag uppenbarligen ska kunna dra in i ffmpegX och det senare skapar en DV-stream som jag ska kunna dra in i t.ex. Premiere, som var tanken från början. Dock så kan jag inte heller dra in denna i ffmpegX för den känner inte igen formatet.

Huuu. Många frågor från en nybörjare. Tacksam för all hjälp!!

Jag gjorde 3 test exporteringar för att se vad som funkar och inte funkar helt säkert.

Alla kändes igen av ffmpegX, detta blev resultatet

1. icke self-contained quicktime-movie: Körde igång och exporterade bara en .mpv dock ingen ljudfil .ac3, och den skapade inte en mapp med en VIDEO_TS folder.

2. self-contained quicktime-movie: exporterade till .mpv och .ac3 och gjorde en mapp med en VIDEO_TS folder.

2. DV stream: exporterade till .mpv och .ac3 och gjorde en mapp med en VIDEO_TS folder.

Så om du inte får de 2 sista alternativen att funka gissar jag att du inte har installerat ffmpegX helt korrekt, har du installerat alla 3 binaries?

En lösning på icke self-contained quicktime-movie är att öppna den med QuickTime Pro och spara som en referensfilm och dra in den i ffmpegX då funkar det.

Senast redigerat 2005-09-16 14:53

Det är mycket konstigt. Jag laddade hem ovanstående codecs vid installationen och har dubbelkollat igen så att de ska finnas och hittas av programmet. Hur jag än vänder på det så står det "unrecognized" när jag drar allehanda olika typer av videofiler i programmet. Jag står på ruta ett igen, tror jag.

Irriterande.

Tack för all hjälp, jag vet inte vad man skulle kunna ta för nästa steg heller direkt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-16 18:58
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Det är mycket konstigt. Jag laddade hem ovanstående codecs vid installationen och har dubbelkollat igen så att de ska finnas och hittas av programmet. Hur jag än vänder på det så står det "unrecognized" när jag drar allehanda olika typer av videofiler i programmet. Jag står på ruta ett igen, tror jag.

Irriterande.

Tack för all hjälp, jag vet inte vad man skulle kunna ta för nästa steg heller direkt.

Ja det verkar ju mycket konstigt. Hittade just ett annat program Movie Gate som har lite mer finesser och är freeware. Ska testa lite nu på en gång men den har fått bra kritik och det är lätt att installera och uppdatera.

"Helt klart ett mycket bra program enkelt med det nödvändigaste t.ex skapa kapitel också direkt från iMovie som inte finns på ffmpegX."

Senast redigerat 2005-09-16 20:25

Har installerat Movie Gate men jag vad jag förstår så kan man endast bränna DVD där?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-19 10:33
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Har installerat Movie Gate men jag vad jag förstår så kan man endast bränna DVD där?

Bränna DVD? Movie Gate gör en DVD. (Bränna får man göra med Skivverktyget eller något 3 parts brännar program.)

OK du har rätt man kan ju bränna en DVD också men det behöver man ju inte utan klicka bara på "Start" inte "Burn" så lägger den filerna på Hårdisken som du sen kan kopiera över till PC'n och bränna där.

Senast redigerat 2005-09-19 10:49

Ok, några framsteg nu i alla fall. Lyckades skapa en Video_TS med ffmpegX och brände ut den i Nero. Det funkade faktiskt helt smärtfritt men problemet var bara det att videon faktiskt VAR exakt lika pixlig och hackig som när jag tittat på den i Quicktime. Postaren Mickels nämnde ju ovan att det inte skulle bli så sen. Ok, hur som helst. Det jag importerade in i ffmpegX var en från FCP exporterad Quicktime Movie (precis som det heter i exportmenyn), self-contained och med "current settings", vilket jag trodde skulle betyda att den använder den högupplösta film som jag en gång importerat från DV-band.

Ok. Jag provar vidare i alla fall!

Kentor, nu har jag en sista fråga ang. ffmpegX sedan jag borde jag kunna köra utan ditt stöd.

Jag har exporterat en QT-film från FCP och i den så är det inkluderat chapter markers som funkar fint när jag spelar den i Quicktime, till exempel. Hur går jag tillväga för att få dessa chapter markers att följa med ned i VIDEO_TS-processen i ffmpegX? Jag har försökt pilla lite med chapters-valen i ffmpegX men inte fått det att funka. Jag har 7 st. chapters i min QT-fil.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-21 22:51

Angående Chapters Markers i ffmpegX tror jag inte att det går! Som jag skrev ovan har ju MovieGate det men det står endast från iMovie så jag vet inte om man kan importera från FCP men det går ju enkelt att göra i efterhand i MovieGate om det inte funkar.

Aha ok, men hur menar du då? Kan jag importera in min video_ts in i moviegate och greja chapters där, eller?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-21 23:57
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Aha ok, men hur menar du då? Kan jag importera in min video_ts in i moviegate och greja chapters där, eller?

Nej! du får ta in det filmmaterial som du tog in i ffmpegX i MovieGate och göra en ny VIDEO_TS med kapitel denna gång.

Aha, men problemet jag har haft med moviegate är att jag inte kan trycka på någon annan knapp än "donate"... får prova igen.

Bevaka tråden