Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med video capture till Mac Mini.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett konstigt problem. Lyckas inte importera video utan att det hackar då och då. Den hoppar helt enkelt över lite frames då och då, helt utan något mönster. Väldigt irriterande.
En Mac Mini 1.25 Ghz, 512 MB RAM och 40GB disk, och en Canon XM-2, och har även testat med en Panasonic bandare (DV10000).
När jag kopplar direkt till datorn, så hackar det rejält, inte bara några frames då och då, fast väldigt ofta, så min första tanke var att kanske hårddisken var för seg. Visserligen sitter det 5400 diskar i bärbara datorer och där gå det utmärkt, men nu testade jag att importera till en extern och snabbare Firewire disk, vilket fungerade mycket bättre. Men fortfarande lite hack då och då.
Det ovanstående är med FootTrack.

Har även försökt med Final Cut Pro 4.5 och iMovie.
FCP (till interna disken) talar om för mig direkt att det var 'dropped frames'. Stänger jag av den funktionen så går den några sekunder innan den bara stannar, alternativt ger mig badbollen i oändlighet (3 timmar har jag testat).
FCP (till externa disken) ger mig meddelandet 'Allocating Diskspace' Sedan händer ingenting en längre tid, för att sedan ge plats åt badbollen.

iMovie ger ungefär likadana symptom som FCP, bara att den inte ger mig några felmedelanden alls, det kommer bara inte in någon video alls.

Har även en G4 MDD, som jag normalt gör alla video grejer på. 2x1 ghz och disken är vad som skiljer prestandamässigt. Varför jag använder minin är att jag jobbar ute i skogen hos kund och det är inte kul att ta både alla kameragrejer och en stor G4 med på bussen.

Kablarana är testade och testade med andra kablar. Det funkar som det ska till en pc i närheten (som dock är upptagen hela tiden - annars skulle det vara en temporär lösning).

Så efter detta har jag inte en aning om vad som kan vara fel.

Någon som har några idéer?

MVH // Kriss Abens

Ingen?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 09:10

den kan vara många olika saker, men nåt som du skulle kunna testa är att laga din start disk.
starta upp , håll shiftknapp nertryckt till du ser meddelandet säker start. starta därefter om.
med skivverktyget kan du kolla övriga diskar.

sen får ju inte någon disk vara för full, mer än 80 - 90 % helst. du sjunker diskens prestanda radikalt. även fragmenteringen blir påtaglig

eftersom du ha samma problem med olika program tror jag att ovan orsaker kan vara aktuella.
sen förutsätter jag att ditt system iövrigt är i gott skick. dina skivbehörigheter är reparerade ( se diskverktyg), inget Norton eller liknande installerat som stör. m.m

ok,

Tack Johan!

Exakt dina tips hjälpte inte i detta fallet (minin är helt nyinstallerad med alla program jag kunde tänkas behöva härborta), men de fick mig att tänka om, att det var ett systemfel och inte hårdvarufel.

Skapade en ny användare (vilket jag testat innan), men öppnade ENDAST FCP och FootTrack från denna användare. Innan så vet jag att jag öppnat lite andra program. Så kan vara någon krock med prefs filer eller program som inte gillar varandra eller liknande.

Nu fungerar det, men FCP vägrar fortfarande att importera till extern firewire disk, så får köra FootTrack för importeringen av media. Har läst mig till att det tydligen inte finns stöd för extern FW disk för FCP 4.5 (om så är fallet har jag inget annat val just nu).

Funkar gör det, inte 100% men 99%. FCP klagar inte alls på dropped frames, men i FootTrack fick jag 2 dropped frames på ett 10 minutersklipp, men just den biten var bara att importera igen och allt är fint. Innan droppade det ungefär 5-15 frames av 25 per sekund.

Tack!

EDIT: Creops, ditt tips med att slänga FCP prefs och annat funkade inte, men att skapa en helt ny användare med nya prefs funkade som sagt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-07 09:26
Ursprungligen av Kriss Abens:

Har även försökt med Final Cut Pro 4.5 och iMovie.
FCP (till interna disken) talar om för mig direkt att det var 'dropped frames'. Stänger jag av den funktionen så går den några sekunder innan den bara stannar, alternativt ger mig badbollen i oändlighet (3 timmar har jag testat).
FCP (till externa disken) ger mig meddelandet 'Allocating Diskspace' Sedan händer ingenting en längre tid, för att sedan ge plats åt badbollen.

iMovie ger ungefär likadana symptom som FCP, bara att den inte ger mig några felmedelanden alls, det kommer bara inte in någon video alls.

Det där låter som ungefär samma problem som jag har ibland med mina JVC bandare. Den tappar liksom kontakten med bandaren. Och sen får man slänga FCPs prefs filer eller starta om ett antal gånger.

Prova med FCP och kolla olika inställningar för hur den pratar med kameran, finns i "Device presets".
Jag sitter på dualG5 och får ändå dropped frames ibland, så jag har stängt av att den ska stanna då.

Det kan oxå vara någon inställning i kameran, läs manualen noggrant.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-08 00:46
Ursprungligen av Creops:

Det där låter som ungefär samma problem som jag har ibland med mina JVC bandare. Den tappar liksom kontakten med bandaren.

Har FCP problem med JVC? Vilken bandare använder du? Jag tänker köpa en sån till jobbet. Du menar JVC-kameror kanske?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-08 09:19
Ursprungligen av Homy:

Har FCP problem med JVC? Vilken bandare använder du? Jag tänker köpa en sån till jobbet. Du menar JVC-kameror kanske?

Jag har modellen före denna: http://www.jvc.se/product.php?id=HR-DVS3EU&catid=100032
HR-DV2, vad jag har förstått är det ett fel i hur bandaren förhåller sej till FW-gränssnittet.
Det är lite irriterande men det händer så sällan så jag orkar inte bråka hur mycket som helst över det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-08 18:45

Är ni säkra på att de är FW-diskarna som bråkar.
Jag har kört FCP 4.5 alla tänkbara diskar.
Just nu kör jag över FW till en RAID 0. Har Inte fått några större problem.

Dodo

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-08 00:37

Lustigt att FCP 4.5 inte stöder extern FWdisk.
Använder FCp 3 på jobbet och vi använder externa FWdiskar hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 02:40

i ditt fall ska det funkar att fånga till extern fw disk. FCP fångar till extern disk utan problem normalt,
funkade på min G3 350ghz en gång i tiden så det skall funka för dej också. bra
att du kan arbeta nu, men nåt märklig är det.

1
Bevaka tråden