Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Tiger på ny HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 22:52

Har bytt min HD i min PB. Nu ska jag installera Tiger från början. När jag ska väla målskiva så finns det inget att välja. Så nu ska jag formatera och partionera. Dock kan jag tydligen inte göra detta i skivverktyget. Vart gör jag detta??? Finns det nåt smart Terminal komando som fixar kakan så jag sedan kan partionera i Skivverktyg? Eller har jag missat någonting?
/Jon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:14

Skivverktyg finns på Tiger-skivan under en av menyerna i menyraden längst upp (kan inte säga vilken på rak arm).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:20

Problemet är att skivverktyg inte ser min HD... Har rotat runt lite i terminalen oxå och har inte hittat den. Har använt mej av "cd '/Volumes'"

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 01:00

Det C-mon menar är nog att när du startat om från Tiger-DVDn kan du i menyrader välja att starta Skivverktyg. Prova det och se om din disk dyker upp där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 11:43

Min disk visas inte i Skivverktyg, det är det som är hela problemet. Den nya hårddisken är helt ny och har således ingen mac formatering. Borde den synas även om det är ett helt okänt filsystem? Är mitt problem av hårdvarutyp? Vill ha igång min dator då min andra disk är krashad. Tacksam för svar...

/Jon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 12:27

Ringde till apple nyss och på han lät det som om det var nåt med hårdvaran då skivverktyg inte ser hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 13:29

Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt innan. Hårddisken borde synas i Skivverktyg även om den är helt ny, så det låter som ett hårdvaruproblem.
Sitter alla kablar i ordentligt? Har du möjlighet att testa disken i någon annan dator annars?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 13:48

Problemet löst... Jag skruvade ur hårdisken tittade lite på den och kliade mig i huvet. Satte den tillbaka och sen var det bara att installera. Undra om det finns ett random skript inbyggt i Tiger...jaja nu är jag glad iaf och kan gå ut i solen.
/Jon

1
Bevaka tråden