Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kund i USA - vad gäller med momsen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en ny kund baserad i USA.

Jag har aldrig sålt utanför EU förut, vad är det som gäller med momsen?

Ur momsbroschyren:

"Export
Export av varor och tjänster är undantagen från moms. Den som i yrkesmässig verksamhet omsätter varor eller tjänster genom export ska inte ta ut någon moms med anledning av sådan omsättning. Avdrag för ingående moms hänförligt till sådan verksamhet regleras genom särskilda regler om rätt till återbetalning av moms (se sidan 24). Med export avses enligt huvudregeln omsättning av vara eller tjänst utanför EG som görs i en yrkesmässig verksamhet."

Momsfritt, med andra ord?

Japp - du lägger inte på moms på din faktura. Däremot deklarerar du det som försäljning utan för EU.

OK, men är det inte så att ovanstående bara gäller mellan företag där bägge parter anger sitt internationella VAT-nummer?

Någon som har snabba svar på hur jag hanterar momsen när...

1) mitt företag säljer till privatpersoner inom EU?
2) mitt företag säljer till företag inom EU?
3) mitt företag säljer till privatpersoner utanför EU (export)?
4) mitt företag säljer till företag utanför EU (export)?

Ursprungligen av TZW:

Någon som har snabba svar på hur jag hanterar momsen när...
1) mitt företag säljer till privatpersoner inom EU?
2) mitt företag säljer till företag inom EU?
3) mitt företag säljer till privatpersoner utanför EU (export)?
4) mitt företag säljer till företag utanför EU (export)?

1. Ditt företag debiterar moms.
2. Du ska inte debitera moms om du har kundens momsnummer (VAT). Företaget (köparen) deklarerar detta i sin momsdeklaration. Du deklarerar det som export inom EU.
3-4. Du ska inte debitera moms. Du deklarerar det som export. Köparen betalar sitt lands moms + eventuell tull.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-31 18:20
Ursprungligen av egenfirma:

3-4. Du ska inte debitera moms. Du deklarerar det som export. Köparen betalar sitt lands moms + eventuell tull.

Är det samma sak om man får betalt via t.ex Kagi (för de har väl säte i staterna)?

Det bör det vara. Det spelar ju ingen roll i vilket land själva banken ligger. Sen känner jag inte till just den tjänsten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-31 23:20
Ursprungligen av egenfirma:

Sen känner jag inte till just den tjänsten.

Kagi är en betalningstjänst för shareware som skickar ut checkar.

Då är det sannolikt Kagi som säljer - inte ditt företag som säljer och Kagi som förmedlar betalningen (typ som paypal eller payson). I det fallet så måste Kagi ta ut moms, men om de bor och säljer i USA så är momsen mycket låg och man tar bara ut den när man säljer inom sin egen delstat (mycket konstigt system...).

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 13:22
Ursprungligen av egenfirma:

Då är det sannolikt Kagi som säljer - inte ditt företag som säljer och Kagi som förmedlar betalningen (typ som paypal eller payson). I det fallet så måste Kagi ta ut moms, men om de bor och säljer i USA så är momsen mycket låg och man tar bara ut den när man säljer inom sin egen delstat (mycket konstigt system...).

Och jag behöver inte göra något åt moms eller något eller?

1
Bevaka tråden