Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på Sveriges Radio

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 10:53

Jag brukar lyssna på Sverigesradio via webben, men numera så funkar det inte, varken på min bärbara eller stationära, får ett felmeddelande:

""Sidan ”Webbradio från Sveriges Radio” har innehåll av MIME-typen ”application/x-oleobject”. Innehållet kan inte visas eftersom du inte har en insticksfil installerad för den MIME-typen.""

Vad betyder detta, och hur får man det att funka eller är det så att alla Mac ägare inte längre tilllåts lyssna på Sveriges radio via webben.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-07-04 10:56

Har du tidigare lyssnat med insticksfil från RealPlayer? Jag råkade för ett par veckor ut för samma sak och då hade "mina" inställningar på SR ändrats och där stod det att jag ville ha Windows Media Player som förvald webradio-spelar, för mig var det bara att ändra där:

http://www.sr.se/cgi-bin/webbradio/include/settings.asp

//Filip

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-07-04 10:58

Jag får upp det meddelandet nästan varje gång jag ska lyssna på något, men om jag klickar några gånger till så funkar det. Lite jobbigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-04 10:59

Prova att starta Real player och under "Realmenyn" så väljer du check for update. Installera de uppdateringar som finns, om det nu finns några, och kolla om det går bättre.

P5 och SR X fungerar för mig med safari och 10.3.9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 01:31

Får det inte att funka!
Den hittar inget på uppdateraren heller,, kanske måste köpa en radio nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 19:25

Faaaaaan!!
Får inte in fotbollen..

Nja, fotboll kan man väl va utan, men SR Klassiskt.....

Nåväl, jag har faktiskt fått det här att fungera, både i 10.3.9 och nu i 10.4.2 (som jag slängde in denna helregniga helg). Vet ej om det är den bästa lösningen, men den fungerar fint.

Problemet tycks vara att RealPlayer-installeraren inte lägger plugins så att sysstemet hittar dem. Hos mig hamnade RealOne Player i ~/Library/InternetPlugins. Leta på den och kontrollklicka. Välj Visa paketets innehåll och gå in till Contents/MacOS. Där ligger bl a RealPlayer Plugin och RealPlayer Plugin.xpt och trycker, gömda för allt och alla. Dra båda ( med Cmd + Alt nertryckta, så det blir alias; flytta inte originalen!) till ./Library/InternetPlugins (alltså huvudbiblioteket). Starta sen upp Real Player fristående, gå in på Preferences - Playback Settings och minska bufferten till nåt vettigt (med mitt ADSL räcker 5 sek bra) så man slipper vänta så vansinnigt länge på att ljudet skall komma.

Nu är det klart; gå in på SR webradio, välj Real Player och spar inställningarna. Det fungerar utmärkt med både Safari och Firefox när man väl ställt in det hela.

Troligen finns det enklare och "rättare" sätt, men detta fungerar fint för mej. Den stora frågan är ändå: Varför i högröda h-e kan inte SR (och SVT) ha QuickTime som ett alternativ; det är ju redan integrerat i systemet?!?!

Real one player funkar inte längre

Ursprungligen av elgenper:

Nja, fotboll kan man väl va utan, men SR Klassiskt.....

Nåväl, jag har faktiskt fått det här att fungera, både i 10.3.9 och nu i 10.4.2 (som jag slängde in denna helregniga helg). Vet ej om det är den bästa lösningen, men den fungerar fint.

Problemet tycks vara att RealPlayer-installeraren inte lägger plugins så att sysstemet hittar dem. Hos mig hamnade RealOne Player i ~/Library/InternetPlugins. Leta på den och kontrollklicka. Välj Visa paketets innehåll och gå in till Contents/MacOS. Där ligger bl a RealPlayer Plugin och RealPlayer Plugin.xpt och trycker, gömda för allt och alla. Dra båda ( med Cmd + Alt nertryckta, så det blir alias; flytta inte originalen!) till ./Library/InternetPlugins (alltså huvudbiblioteket). Starta sen upp Real Player fristående, gå in på Preferences - Playback Settings och minska bufferten till nåt vettigt (med mitt ADSL räcker 5 sek bra) så man slipper vänta så vansinnigt länge på att ljudet skall komma.

Nu är det klart; gå in på SR webradio, välj Real Player och spar inställningarna. Det fungerar utmärkt med både Safari och Firefox när man väl ställt in det hela.

Troligen finns det enklare och "rättare" sätt, men detta fungerar fint för mej. Den stora frågan är ändå: Varför i högröda h-e kan inte SR (och SVT) ha QuickTime som ett alternativ; det är ju redan integrerat i systemet?!?!

Försökt följa ovanstående anvisningar. Har hittat filerna där de ligger i Real one player men fattar inte var jag ska flytta dem "./Library/InternetPlugins (alltså huvudbiblioteket)" säger inte mig någonting. Vet heller inte vad Cmd är för knapp på tangentbordet. Är nybörjare. Är det någon som kan ge "dummy"-beskrivningen av vad man ska göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 16:58

Oj vad jobbigt!

När jag försöker lyssna på radio (har real player instalerat) får jag detta medelande.
"Error creating unique tmp file." Varför???
Jag har safari kanske jag skall nämna.

Det konstiga är att jag KAN lyssna på radio om jag går in på p3´s hemsida. Längst upp till höger i den orangea "lyssna på webradio" rutan, om jag klickar där kan jag lyssna på p3, och sedan i det specifika fönster som dyker upp kan jag ändra till tex. p2-klassiskt. Jag kan dock inte gå in på p2's sida och trycka att jag vill lyssna på p2 eller p2-klassisk då får jag
"Error creating unique tmp file." Varför???
Tacksam för hjälp!

Till helt nyligen kunde jag lyssna på SRs alla kanaler, men nu fungerar det inte alls. Jag har sökt på 99mac, och tacksamt provat alla tips, inklusive att klistra in locations direkt i real Player 10.0, flyttat filer, installerat om, återställt Real Player, försökt med RealOne (Den tidigare varianten) och en del annat.

Men inget fungerar. Felmeddelanden varierar enligt nedan. Någon som har något ytterligare tips?

Jag har också provat med två andra macar på samma internetuppkoppling, en har precis som jag 10.4.2, det fungerar inte, en har 10.3.5, där fungerar SRs sändningar.

Kan du lyssna med en Mac med 10.4.2?

Konstigt, för mig funkar det med senaste Tigern och Safarin.
Lyssnade just på några inslag från Public service.

Ursprungligen av Nurell:

Konstigt, för mig funkar det med senaste Tigern och Safarin.
Lyssnade just på några inslag från Public service.

Jo, det är underligt. Har nu också provat med att skapa en ny, helt ren användare, problemet kvarstår, inget lyssnande på SR för mig, f-n!.

  • Medlem
  • 2005-08-02 13:50
Ursprungligen av Olav Rust:

Jo, det är underligt. Har nu också provat med att skapa en ny, helt ren användare, problemet kvarstår, inget lyssnande på SR för mig, f-n!.

Funkar det med firefox då?

Ursprungligen av Ola Lidén:

Funkar det med firefox då?

Nej, varken i den eller IE. jag får samma meddelande: RealPlayer: Requested file not found. The link followed may be outdated or inaccurate....

Ursprungligen av Olav Rust:

Jo, det är underligt. Har nu också provat med att skapa en ny, helt ren användare, problemet kvarstår, inget lyssnande på SR för mig, f-n!.

Nej, jag har inte behövt skapa rena användare, den jag har är tydligen tillräckligt skitig för att det ska funka.

Då får ni skriva till supporten på SR och fråga, de brukar vara snabba på att svara.
Jag kan tanka hem RA-filer med Safari och lyssna på, även lyssna på inslag i realtid. Konstigt att det inte funkar för andra.

Jag har Real One, kan det vara därför månne? Alltså betalversionen, inte den man kan slaska hem gratis.

Ja, inte är det lätt att begripa vad som pågår... Mitt recept ovan fungerade på både G5:an och kuben under 10.3.9, och det fungerar på G5:an under 10.4.2 (ännu bättre och snabbare i starten). Däremot fungerar det inte på iBooken (G3, 700) under 10.4.2 fast jag gjort exakt samma saker.

Fler fakta: där det går med Safari, där går det med Firefox också och vice versa. I samtliga fall har jag avböjt all befattning med Windows Media Player på SR:s inställningssida (avstår hellre från radio än släpper en Microsoftprodukt in i Macarna).

En annan sak: nån gång emellanåt är det tydligen avbrott i strömmen, hos SR eller min Internetleverantör, och just då går det ju inte på nån burk.

Borde förstås kolla listan med MIME-typer och jämföra, men orkar inte just nu.

På min hemsida med script till GeekToll har jag också några direktlänkar till några av SR:s radiosändningar. Både i real och wmw format.
http://linus.homeunix.com/GeekTool/

[edit] Jag har också märkt att SR:s real feed drabbas av störningar då och då. Jag har nu gått över till lyssna med WMP för att se om problemen finns även där och än så länge verkar det fungera bättre.

Ursprungligen av Linus Söderlind:

På min hemsida med script till GeekToll har jag också några direktlänkar till några av SR:s radiosändningar. Både i real och wmw format.
http://linus.homeunix.com/GeekTool/

[edit] Jag har också märkt att SR:s real feed drabbas av störningar då och då. Jag har nu gått över till lyssna med WMP för att se om problemen finns även där och än så länge verkar det fungera bättre.

Kollade just din hemsida och la upp din wmw-länk till SR Klassiskt som bokmärke i Safari. Mycket bättre än att använda SRs spelare, eftersom man dels inte behöver gå till deras sida varje gång och eftersom SRs spelare tystnar om man minimerar den. Det gör däremot inte din lösning.
Jättebra!

  • Medlem
  • 2005-08-03 01:48
Ursprungligen av Londongubben:

... eftersom SRs spelare tystnar om man minimerar den.

Va, det gör inte min? Jag minimerar den till dockan eller väljer att gömma den helt - låter gör den ändå. Men i övrigt var strömmen lite shaky tidigare idag som nämnts ovan...

Jag var inne på den här länken nyss
http://www.sr.se/cgi-bin/webbradio/include/settings.asp
Det fungerar perfekt.

Jag har inte heller några problem, varken med RealPlayer eller WMP. Sitter just nu och lyssnar på SR Klassiskt här i London via min PowerBook med 10.4.2 (och hörlurar). Väldigt bra ljud i bägge fallen.

Jag gjrde som Nurell sa och fick detta erkännande på eftermiddagen:

"Hej!
Vi har problem med Real i dag och teknikerna jobbar just nu med det. Tack för att du hörde av dig!

Vänliga hälsningar
Johanna

Webmaster Nya Medier
Oxenstiernsg. 20
105 10 Stockholm
08-784 50 00"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 01:23

Så felet ligger hos dom!?!
för hos mig funkar det ibland och ibland inte
SR kanske borde testa quicktime..

1
Bevaka tråden