Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsintäkter på 99mac

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tjogin:

Tjenare, du missar ju poängen med flera kilometer. Avatarer är inte till för att man ska kunna glo på sin egen och mysa, de är till för att man enkelt ska kunna känna igen andra. Om jag skaffar en avatar så kvarstår ju problemet att de flesta andra inte har det.

...vilket visar hur få det är som hjälper till eller stöjder 99mac. Jag har inte missat poängen med avatar, jag sa bara att det fanns ett sätt att få en utan att betala för det. Jag vet att det finns ett argument för att det skulle gagna alla att alla hade avatarer, ur en igenkänningsvinkel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-05 15:19
Ursprungligen av Adrian B:

...vilket visar hur få det är som hjälper till eller stöjder 99mac.

Jag tänker då verkligen inte stödja ett forum som försöker värva medlemmar genom att försämra tjänsten. Dessutom känns det ganska korkat att gnälla om att den strategin inte fungerar särskilt bra.

Ursprungligen av tjogin:

Jag tänker då verkligen inte stödja ett forum som försöker värva medlemmar genom att försämra tjänsten. Dessutom känns det ganska korkat att gnälla om att den strategin inte fungerar särskilt bra.

Alla tips på hur vi ska lägga upp strategin är välkomna. Ibland gör vi rätt och ibland gör vi fel. Om du har ett bra förslag på hur vi ska lyckas överleva ekonomiskt och samtidigt erbjuda coola & användbara tjänster för landets Macanvändare får du gärna skriva här eller i en ny tråd!

Hur ska vi få folk att bli bidragande medlemmar, vad ska ett Plus/Pro konto innehålla osv. Hur ska vi kunna förtydliga vilka som bidrar ekonomiskt? Du hajar nog problematiken.

Min ambitionsnivå ligger långt högre än där vi är idag men jag har fått acceptera att allt inte går att genomföra själv utan att helt offra förhållande, ekonomi, hälsa etc. Med rätt team är allt möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 20:19
Ursprungligen av Björnström:

Hur ska vi få folk att bli bidragande medlemmar, vad ska ett Plus/Pro konto innehålla osv. Hur ska vi kunna förtydliga vilka som bidrar ekonomiskt? Du hajar nog problematiken.

En tanke: låt plus/pro-medlemmar bli inbjudna till diverse specialevents som ni kan ordna tillsammans med någon ÅF. Låt t.ex. folk vara de första som får se och prova den nyaste Macen. Snacka ihop er med Bjers och erbjud några procent rabatt på Applestore. Om folk ska betala extra ska man få mer än en avatar och tillgång till ett forum för inbördes beundran.

  • Medlem
  • 2005-08-05 17:28
Ursprungligen av tjogin:

Jag tänker då verkligen inte stödja ett forum som försöker värva medlemmar genom att försämra tjänsten. Dessutom känns det ganska korkat att gnälla om att den strategin inte fungerar särskilt bra.

Hmm... Vilka är det som gnäller? De som inte vill betala eller de som faktiskt driver 99mac?

Om du inte vill stödja 99mac står det dig helt fritt att låta bli, men att sura för att MCB & Co försöker dra in stålar på avatarer är ju mest att betrakta som ogint. Skit i att betala om du tycker det är för dyrt! MacWorld.se låter väl medlemmarna ha avatarer? Om avataren är viktig kan man skriva där...

Försämra tjänsten? Vad är default då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-05 18:20
Ursprungligen av Baron:

Hmm... Vilka är det som gnäller? De som inte vill betala eller de som faktiskt driver 99mac?

De som sitter och ojjar sig för att så få stödjer 99mac, och de som kallar de som inte är medlemmar snåljåpar och förutsätter att de tycker att allt på nätet ska vara gratis.

Ursprungligen av Baron:

Om du inte vill stödja 99mac står det dig helt fritt att låta bli, men att sura för att MCB & Co försöker dra in stålar på avatarer är ju mest att betrakta som ogint. Skit i att betala om du tycker det är för dyrt!

Plus och Pro är tjänster som jag inte vill ha överhuvudtaget. Däremot skulle jag kunna tänka mig att donera pengar, dock förutsätter det att forumet drivs av folk som fattar vad som gör ett forum bra -- att ta bort avatarer för merparten av besökarna är i mina ögon ett tecken på motsatsen. Detta har jag redan skrivit tidigare i tråden, men det missade du väl antar jag, men det är ju lätt gjort när inte alla medlemmar har avatarer, eftersom det då det blir svårare att känna igen olika medlemmar.

Ursprungligen av Baron:

MacWorld.se låter väl medlemmarna ha avatarer? Om avataren är viktig kan man skriva där...

Helt klart, den senaste tidens diskussioner har fått mig att titta närmare på MacWorld.

Ursprungligen av Baron:

Försämra tjänsten? Vad är default då?

Att avatarer är fria.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 20:58
Ursprungligen av tjogin:

... men det är ju lätt gjort när inte alla medlemmar har avatarer, eftersom det då det blir svårare att känna igen olika medlemmar.

Jag köper inte det argumentet. För det första kan man faktiskt läsa vilket namn medlemmen har och för det andra byts avatarer ut då och då. Namnet kan man dock inte ändra i sina inställningar, alltså så borde det ju vara det man ska kolla på om man vill känna igen en medlem.

Själv bryr jag mig inte så mycket om avatarer, känns inte som om det är den funktionen som gör ett forum bra eller inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-05 21:37
Ursprungligen av mrjean:

Jag köper inte det argumentet. För det första kan man faktiskt läsa vilket namn medlemmen har och för det andra byts avatarer ut då och då. Namnet kan man dock inte ändra i sina inställningar, alltså så borde det ju vara det man ska kolla på om man vill känna igen en medlem.

Undrar just varför det används ikoner i operativsystem, räcker ju gott och väl med applikationens eller filens namn, inte sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 21:46
Ursprungligen av tjogin:

Undrar just varför det används ikoner i operativsystem, räcker ju gott och väl med applikationens eller filens namn, inte sant?

Nu är ju inte ett operativ och ett webbforum samma sak precis. I ett operativ byts ikonerna inte så ofta precis, till skillnad från avatarerna i ett webbforum exempelvis.

Strunt samma. Du tycker avatarer är jätteviktigt för ett forum. Jag gör det inte.

Nä, det blev inte så. Jag har många gånger funderat hur det skulle vara på 99mac om vi bara varit 1000 medlemmar än idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 10:06

Det skulle var mycket mindre problem och tjafs.
Men även mycket mindre storsalget, jmf med Plusforumet.

Det är mångfalden och antalet användare som gör 99mac så unikt.

Det spelar ingen roll om det kostar 5, 500 eller 5000 spänn för ett medlemskap - det är ändå aldrig fler än kanske 1-3% som kan tänka sig att betala.

Att låsa sajten helt för icke betalande är förstås en stor risk som ni knappast är villiga att ta. Då kommer det att starta upp tio nya gratissajter inom en vecka.

Jag tror på...
- allt helt fritt för alla
- en enkel och tilltalande möjlighet att lämna frivilliga bidrag för de som vill
- en shop med profilprodukter för de som vill ha något för pengarna
- mer aktivt jobb med banners/sponsrade länkar i löpande text

Ursprungligen av TZW:

Det spelar ingen roll om det kostar 5, 500 eller 5000 spänn för ett medlemskap - det är ändå aldrig fler än kanske 1-3% som kan tänka sig att betala.

Att låsa sajten helt för icke betalande är förstås en stor risk som ni knappast är villiga att ta. Då kommer det att starta upp tio nya gratissajter inom en vecka.

Jag tror på...
- allt helt fritt för alla
- en enkel och tilltalande möjlighet att lämna frivilliga bidrag för de som vill
- en shop med profilprodukter för de som vill ha något för pengarna
- mer aktivt jobb med banners/sponsrade länkar i löpande text

Inte helt omöjligt att du får rätt!

Du ställer väl upp och jobbar med version 6.0 som du lovat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-07 01:47
Ursprungligen av TZW:

Jag tror på...
- en enkel och tilltalande möjlighet att lämna frivilliga bidrag för de som vill

Jag hade gärna sett en möjlighet att göra ett engångsbidrag då och då, bara för att stödja inte för att få något extra för det.

Men jag läser följande på en sida:
Vi har valt att inte satsa på "skänk en slant" konceptet eller exempelvis SMS-sponsring etc som vi inte tror passar publiken på 99mac.

Släng upp ett post-/bankgirokontonummer så kan man när man ändå betalar sina räkningar pyttsa in några tior till 99mac också. Jag bryr mig inte om att bidraget uppmärksammas på något särskilt sätt. Ett sånt förfarande skulle väl inte kosta mycket i varken tid eller pengar. Men en redovisning då och då, om hur mycket som kommit in totalt, vore trevligt.

Är här fler som tänker som jag?

/ Terhi

Senast redigerat 2005-08-07 02:40

Jag använder mac i jobbet och skall dessutom supporta 11 macanvändare plus 4 macservrar. För mig är 99Mac ovärderligt, här kan jag på någon minut hitta lösningar på problem jag aldrig tidigare mött.

Jag betalar villigt mer än de 300 kr det kostar att vara plusmedlem. Jag betalar idag det högsta jag kan, tror det är 60 dollar. Men bidrag är ingen idé då det är svårare att ta på företaget.
Promedlemskapet konterar jag som datorsupport och då är det mycket billigt.
Avtar, mailadress och hemsideutrymme är tjänster som jag får på köpet.

Jag kanske skulle kunna bidra med en tjuga sen, jag har ju inte så my cket pengar eftersom jag int har arbete eftersom jag bara är 14 och ett trevligt sommarjobb är så gott som omöjligt att hitta.
Om jag skickar in en 20:-, kan du skriva ovanför mitt namn: "15-dels Plus" ?

Förslag, kan sätta upp lite extra reklam uppe vid 99Mac bannern som sedan försvinner för dom som har donerat!
På så sätt så kanske någon so hatar reklam där uppe betalar + att ni då kan få in mer pengar genom dom som reklamet länkas till(som Mac reklamen vid sidan)

-eller har detta redan varit ett förslag. lite lat idag så jag orkar inte läsa igenom allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 17:46

Jag tycker det är pinsamt att se medlemmar som har skrivit hundratals inlägg (ibland över tusen) och som inte har betalat för Plus/Pro. Tydligen har man ju uppskattat 99mac väldigt mycket (med tanke på alla inlägg), men att betala vill man inte. Snålt.

Låt oss koncentrera oss på konstruktiva förslag!

vBulletin har kommit i en ny version med många coola finesser och vi kommer naturligtvis uppgradera och då brukar vi passa på att ändra på receptet.

Ursprungligen av Björnström:

Låt oss koncentrera oss på konstruktiva förslag!

Skulle inte vara helt fel med ett "Mini" konto för 20 - 30:-/år, där man kan få tillgång till sin egen avatar.

Jag tror att väldigt många skulle kunna tänka sig att bidra med en liten summa för att få det.

För att tillmötesgå tjogin så föreslår jag att ni slumpvis skapar/hämtar-från-internettet en bild som avatar för varje medlem. De som pröjsar får lov att byta den mot egenhändigt valda skapelser. Borde lösa det gigantiska problemet, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 22:21
Ursprungligen av Hagelin:

För att tillmötesgå tjogin så föreslår jag att ni slumpvis skapar/hämtar-från-internettet en bild som avatar för varje medlem. De som pröjsar får lov att byta den mot egenhändigt valda skapelser. Borde lösa det gigantiska problemet, eller?

Jag tycker faktiskt inte att det är en helt usel idé.

Jag känner inte att en avatar är så nödvändigt, ger gärna en liten summa pengar, fast det är klart, skulle vara kul att använda Apple4ever avataren nån gång med.

Tycker som Mahlkvist, skaffa ett mini konto som gör att man får avatar och kanske nåt annat litet skojjs för 20-30:-, ni kan ju dra ni säker några tusen per år på det sättet.

------------
JO, en sak som jag behövt ett antal gånger som inte finns, men kanske kan vara bra i version 6.0, en sökfunktion för medlemsnamn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 22:39
Ursprungligen av apple4ever:

JO, en sak som jag behövt ett antal gånger som inte finns, men kanske kan vara bra i version 6.0, en sökfunktion för medlemsnamn.

Menar du att du vill söka på en medlem och få upp en lista på de inlägg han/hon skrivit? Det finns ett sådant fält under "Utökad sökning" i menyn.

Ursprungligen av apple4ever:

en sökfunktion för medlemsnamn.

http://www.99mac.se/forum/memberlist.php?do=search ?

Oooooooo! Tackar väldigt, den har jag missat. Brukar bara ta en vanlig sökning för att hitta inlägg och bläddra igen namnen i Medlemmar tills jag hittar det rätta.

Tänkte att man söker efter medlemmar bara i Medlemmar och att det inte fanns någon sökfunktion för sånt.

Kan du nämna några exempel (så att jag kan jämföra)?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-06 01:08
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Kan du nämna några exempel (så att jag kan jämföra)?

Själv surfar jag på Fotosidan och Busbra forum. På båda ställena kan man kostnadsfritt ladda upp bild. Går även på LunarStorm som sagt, Helgon, Vovve...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-06 16:03
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Kan du nämna några exempel (så att jag kan jämföra)?

Flashback.

Ämnen: 218 469, Inlägg: 2 572 529, Medlemmar: 78 957

---------

Jämför med 99mac:

Diskussioner: 71 466, Inlägg: 515 681, Medlemmar: 15 191

Ursprungligen av tjogin:

Flashback.

Ämnen: 218 469, Inlägg: 2 572 529, Medlemmar: 78 957

---------

Jämför med 99mac:

Diskussioner: 71 466, Inlägg: 515 681, Medlemmar: 15 191

Det är ju en välbesökt sida, plus att jag hittade det här där:

ORDINARIE ANNONSPLATS
2 rader (2 x 72 nedslag) 4 900 kronor Annonsen repeteras även kostnadsfritt under rubriken "reklam och underrättelser".
3 rader (3 x 72 nedslag) 5 900 kronor Annonsen repeteras även kostnadsfritt under rubriken "reklam och underrättelser".
5 rader (3 x 72 nedslag) 6 900 kronor Annonsen repeteras även kostnadsfritt under rubriken "reklam och underrättelser".
8 rader (3 x 72 nedslag) 7 900 kronor Annonsen repeteras även kostnadsfritt under rubriken "reklam och underrättelser".
20 rader (3 x 72 nedslag) 15 800 kronor Annonsen repeteras även kostnadsfritt under rubriken "reklam och underrättelser".

FNA:S SHOPPINGGUIDE
2 rader (2 x 70 nedslag) 1 900 kronor Ordinarie pris.
2 rader (2 x 70 nedslag) 950 kronor Vid bokning av minst 10 införanden.
5 rader (3 x 70 nedslag) 2 400 kronor Ordinarie pris.
5 rader (3 x 70 nedslag) 1 200 kronor Vid bokning av minst 10 införanden.
----------------
Dom kan ju dra in väldigt mycket för att hålla sig igång så att säga.

Bevaka tråden