Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom Graphite 3 hindrar Tiger från att vila

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 15:05

Min ritplatta (WACOM Graphire3 4x5) ställer till det med Tiger. Musen som ingår hindrar skärmen från att gå i vila, och det verkar som om datorn aldrig går i vila av sig själv med plattan ansluten. Jag undrar lite om hur många av de som kör WACOM-plattor (problemet verkar finnas även med andra modeller) som också har "sömnproblem". WACOM är nämligen inte så seriösa utan föreslår saker som att jag ska ta av musen från plattan när jag inte använder den i sitt forum.

Om det finns någon som kör 10.4 med en WACOM-platta och inte har det här problemet så vore det oerhört värdefullt att höra vad som skiljer!

Jag har en iMac, det verkar gälla även för Powerbooks

Ursprungligen av arru:

Min ritplatta (WACOM Graphire3 4x5) ställer till det med Tiger. Musen som ingår hindrar skärmen från att gå i vila, och det verkar som om datorn aldrig går i vila av sig själv med plattan ansluten. Jag undrar lite om hur många av de som kör WACOM-plattor (problemet verkar finnas även med andra modeller) som också har "sömnproblem". WACOM är nämligen inte så seriösa utan föreslår saker som att jag ska ta av musen från plattan när jag inte använder den i sitt forum.

Om det finns någon som kör 10.4 med en WACOM-platta och inte har det här problemet så vore det oerhört värdefullt att höra vad som skiljer!

Jag har en iMac, det verkar gälla även för Powerbooks

Ha då har du knäckt mitt problem med!

Jag kom fram till att det var min USB 2 hubb plus ngt som var kopplat till den. Har inte kollat vidare men det är alltså min platta. Ska testa med ny mjukvara från Wacom...

Senast redigerat 2005-08-08 12:29

Jag kör 10.4.2 på en ny iMac och har en WACOM Graphire 2 med mus, drivrutinen Wacom Tablet 4.7.9-2 och har inga problem med vila.

screwpull nämner andra USB-prylar som hindrar vila, det är precis min erfarenhet också. Ibland har jag löst viloproblem med att bara byta USB-portar. Troligen kan inkopplingsordningen avgöra.

  • Medlem
  • 2005-08-07 00:54

Vissa program, eller om det är programkonstellationer gör att min imac inte söver skärmen, oerhört störande, då jag inte kan släcka den manuellt som på powerbooken, saknar verkligen den funktionen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-07 17:11

Jag börjar misstänka att problemet egentligen är i Tiger. Det skumma är nämligen, att WACOM-musen hindrar skärmvilan men inte skärmsläckaren, båda som ni vet del av operativsystemet. Hur konstigt är inte det?

En nyckelkomponent är i alla fall WACOMs drivrutin - problemet inträffar bara när den är igång (och plattan är inkopplad då), men det orsakas alltså inte enbart av plattans USB-aktivitet. Nu ser jag att det kommit en ny drivrutin, ska testa så fort jag får tillbaka min iMac från reparation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 16:21

Har testat att plugga in plattan på en massa olika sätt, och att nedgradera till 4.86 men inget händer. Gissningsvis är det för att Olav har en Graphire2 som han inte har problemet då? Den har nämligen en annan familj av drivrutiner och vi vet ju att drivrutinen spelar en roll i detta.

Senaste svaret från Wacom är att det - faktiskt - är Tiger som ställer till det och de ger en bra teknisk förklaring. De säger också att detta ska fixas i kommande 10.4.3. Tummar hålls...

Senast redigerat 2005-08-16 16:37
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-16 16:26

Ibland kan även felet bero på att musen hamnar mellan två lägen och då åker pekaren fram och tillbaka hela tiden. Detta hindrar självklart datorn från att gå i vila eftersom att musen då rör sig. Tänkte att det kan vara problemet för vissa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 16:31
Citat:

Ibland kan även felet bero på att musen hamnar mellan två lägen och då åker pekaren fram och tillbaka hela tiden. Detta hindrar självklart datorn från att gå i vila eftersom att musen då rör sig. Tänkte att det kan vara problemet för vissa.

Nej troligen inte. Det här felet har en del intressanta egenheter. Bland annat att det bara är skärm- och systemvila som hindras, men inte skärmsläckaren. Men framför allt, att allt fungerade som det skulle i 10.3, så om inte Tiger har gjort musen oroligare...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-16 16:45

oj ok. skumt
menmen det kanske löser problemet för andra då

1
Bevaka tråden