Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CalmXav Antivirus för din mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Laddade idag ner CalmXav http://clamxav.com/ för att kolla om jag hade några virus på min mac. Inte för att det verkar som att jag har några som kan skada mig, men det är ju trevligt att ha en helt virusfri dator. (Ett par virus som kan påverka win har ju följt med mail och så.)

Men nu har jag några frågor.
Den hittade ett virus i ~Library/Cashes/Java Applets/cashe/... Det borde bara vara att ta bort den filen va? (Man misstänker ju att man borde kunna ta bort rätt mycket ur en katalog som heter Chashes)

Sen hittade den ett som låg i ett mail, och det var ju bara att ta bort det mailet, men så hittade den ett som ligger i filen .../Mailboxnamn.mbox/mbox och då började jag undra över vad mbox filen som ligger i Mailboxnamn.mbox katalogen är för något, och kan man ta bort den? Det verkar ju på något sätt som att den innehåller information som inte ligger i *.emlx filerna. Kan det vara så att det är någon rest av min panter installation?

Tacksam för svar.

Jag har aldrig haft ett antivirusprogram på min mac och har aldrig behövt. Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig över filerna som programmet hittar. Troligtvis tror den att den har hittat något skummt som egentligen inte är det. Till exempel, om du ändrar en fils filändelse (ex ".doc" > ".rtf") så brukar antivirusprogrammen bli vansinniga och säga att det är ett virus.

Givetvis rör det sig inte om ändrade filslut i ditt fall, jag säger bara att jag tror du gör bäst i att lita på OSX säkerhet än antivirusprogrammens rapporter.

Inte sprida till andra.

Anledningen till att jag kollade efter virus på min dator var inte att jag var rädd att något skulle ha drabbat mig, utan att jag ville vara säker på att jag inte råkade sprida något vidare till någon annan. Det sägs ju att ibland att det är med macar och virus som med råttor och pesten, de kan inte bli drabbade själva, men sprida det vidare till andra.

Jag tror visserligen inte att jag skulle ta och skicka vidare ett mail med en konstig bilaga till någon annan och det är inte troligt att jag skulle leta reda på en cashad java-applet och skicka vidare till någon. Men samtidigt är det rätt skönt att kunna säga att min dator är helt virus fri, inte bara fri från virus som kan drabba mig, utan även fri från virus som kan drabba andra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-22 10:50

Kom ihåg att dom flesta virus som du hittar med ClamX är Windowsvirus och därför inte kan påverka din dator. Dom kan inte ens smitta andra datorer om du inte råkar skicka dom med ett mail eller en fil till någon annan.

mbox är väl en katalogfil som innehåller flera mail? Troligen är det någont attachment som innehåller ett virus. Men så länge det ligger där och dinte har över filen till en Peze är den ofarlig.
Allt som ligger i Cache mappar kan slängas.

Googlade mig till att mbox-filerna som ligger kvar i mailmapparna beror på att jag gjorde en update när jag installerade tiger istället för en clean install. De är bara kvar för att man ska kunna gå till baka till panter om man hade önskat det, men systemet använder dem inte längre och det är med andra ord säkert att ta bort dem.

1
Bevaka tråden