Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Denna jobbiga docka!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 16:20

Nu har jag irriterat mig länge nog på att dockan (eller hur den heter på svenska) dyker upp varje gång man ska göra nåt i botten på skärmen, som att ändra storlek på ett fönster eller vad som helst. Finns det nåt bra program/hack som fixar så man kanske får fram den genom ett klick i skärmens undre pixelrad eller något liknande? Eller finns det nåt annat, _bra_ program som kan ersätta den? Vill egentligen kunna organisera program i lådor och sånt. Hur gör ni egentligen, är ni nöjda som det är?

Jag har dockan till höger på skärmen.. mindre ivägen där.. sen har ja den alltid framme och rätt små ikoner.. Förstoringen är också avslagen, den är bara ivägen.

Använder Dragthing i stället för dockan. Kommer iofs också upp när pekaren är i närheten, men Drag Things beteende kan justeras på alla möjliga sätt. Finns här: http://www.dragthing.com/english/download.html Tycker faktiskt att det är ett riktigt bra tillbehör eftersom den rymmer så många genvägar som man kan tänkas behöva, den krånglar (nästan) aldrig heller. Program som är igång markeras med en liten pil och kan nås via genvägen i Dragthing. Har placerat docka på vänster sida

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-25 17:33

Dockan ligger helt klart mest bekvämt på vänstersidan, särskilt om man har widescreen-skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 18:07

Instämmer, även med liten 1024x skärm bäst till vänster, riktigt liten utan förstoring och fixerad längst ner så papperskorgen ligger still! Då har jag kvar en liten remsa av skrivbordet till vänster som jag kan dra tillfälliga textutdrag etc till.

  • Medlem
  • 2005-08-25 23:34
Ursprungligen av IngoX:

Instämmer, även med liten 1024x skärm bäst till vänster,

Lustigt, på en 15-tumsskärm ligger den allra bäst på högersidan.

Ett litet tips är TinkerTool, som ger lite fler alternativ för placering av Dock. Man kan sedan "rensa" den genom att ta bort allt utom de kanske 8-10 program man använder mest, och till övriga program lägger man alias i en mapp, som man sedan placerar i Dock. Organiseras gärna med undermappar. (Det kanske blir tydligare om jag förklarar med en bild.)

Jag kör min Dock gömd nere till vänster. Där är den inte i vägen om den poppar upp för att jag vill ändra storleken på ett fönster.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 20:37

@Nicklas

Hur får man till att det skapas en lista övanför mappen och inte att det öppnas ett nytt finder fönster?

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

@Nicklas

Hur får man till att det skapas en lista övanför mappen och inte att det öppnas ett nytt finder fönster?

/Joakim

Högerklickar.

Eller ctrl-klickar. Ett tredje alternativ är att hålla vänster musknapp nere i ca en sekund.

(Och om man vill sortera så att exempelvis alla mappar kommer överst, så kan man infoga tecken som • i början av namnen. Det går säkert att hitta andra tecken som sorteras nederst i listan om man vill det.)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 23:32

Tackar för hjälpen!!

Nästa frågar är hur ändra jag utseende på mappen ?

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

Tackar för hjälpen!!

Nästa frågar är hur ändra jag utseende på mappen ?

/Joakim

Du hittar snygga ikoner för mappar och annat på exempelvis InterfaceLIFT. (Det går att hitta massor med Google.)

Om du markerar ett objekt, (exempelvis någon snygg ikon du har laddat hem) och väljer "Visa info", så får du upp ikonen längst uppe till vänster i info-fönstret. Där kan du markera ikonen och kopiera den. Markera sedan den mapp du vill ha ikonen till, visa info, och klistra in den uppe till vänster i info-fönstret.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-08-26 02:00

Utan detta forum, och Er.

Jag vet inte hur jag skulle klara mig?

TinkerTool löste krisen med mystiska filer från/på min mobil.

Samt en del irritationsmoment med dockan.

Intressant också med ikon-tipset.

Tack för ALLA tipsen! :^)

1
Bevaka tråden