Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 användarprofil - flera datorer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som sitter med lite generella tips för att administrera hemkataloger? Själv har jag en mini och en powerbook som jag hoppar mellan - men det skulle ju vara kanon om man kunde ha en och samma profil på båda. Finns det någon enkel lösning på det?

Kan man bara helt fräckt ersätta en hemkatalog med en annan utan att saker går sönder? Givetvis kanske det skiljer sig med referenser till installerade program - men förutom det?

Kan du vara lite mer specifik? Du har ju redan "din" profil på båda datorerna även om de som du säger kan skilja sig lite. Du måste ju i alla fall hitta lösningar för att dela filer; .mac, nätverk eller annat...

Lite förtydligande..

Ursprungligen av Ermedahl:

Kan du vara lite mer specifik? Du har ju redan "din" profil på båda datorerna även om de som du säger kan skilja sig lite. Du måste ju i alla fall hitta lösningar för att dela filer; .mac, nätverk eller annat...

Sorry...givetvis har jag två användare med varsin profil. Det jag önskar är att synca dem men har idag ingen serverlösning för att hämta profilerna. En lösning med server innebär ju då också att jag inte har tillgång till min profil när jag inte är hemma.

Så finns det någon fiffig lösning för hur jag kan synca dessa, eller är det bara att skriva över titt som tätt? Kan jag bara ersätta t ex min ~/Library mellan profilerna för att få inställningar i program etc?

Användarkontona heter samma sak på datorerna...(om det spelar någon roll)

Det finns ju de som lyckats lägga hela hemkatalogen på en iPod tror jag. Så du borde väl kunna peka om hemkatalogen från den ena datorn till den andra via nätverk. Dvs att oavsett vilken dator du loggar in på så jobbar du i samma hem-mapp.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 11:06

frågan är om det är så klokt, tänk på att du alltid kommer vara beroende av antingen den ena eller andra datorn eftersom datan alltid kommer ligga på en hårddisk. Ett .mac-konto verkar vettigt för att synca mail etc, och sen se till att minin alltid delar ut hela hem-mappen, som du sen kan kopiera/jobba från på powerbooken.

om du dessutom är noggrann och flitig med att hålla alla filer på båda datorerna, så har du alltid backup också, rackarns bra

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-30 11:44

finns en del bra backup scripts som du kan använda,
dom brukar ju kolla allt som e uppdaterat sen förra backuppen och bara lägga till det, sen att gör nån slags brygga där så att backupprogrammet ger en log eller liknande, och sen kan du bara hitta nåt scirpt att ha på t.ex mini och vice versa som sedan autmatiskt hämtar hem backup filerna från den andra datorn.

men som sagt, lite adv grejer här kanske, men om du kan göra det själv eller hitta färdiga scripts på internet så borde det funka fint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 11:54

Det finns ju ethernet hårddiskar...skulle det inte funka att ha själva hemkatalogen på en sån. Då behöver man juj bara ha igång en dator itaget och man jobbar alltid mot samma profil. Bara en idé...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-30 14:08

Jag använder .mac för att synca mail, bokmärken, adresser och kalender. Mina dokument har jag på iDisk så att jag når dem från båda datorerna. iDisk är dessutom inställt så att filerna även ligger på mina datorer för de fall jag inte är uppkopplad mot nätet. Synkningen kan ibland krångla och iDisken är lite långsam men inte värre än att det går att stå ut.

Arkiv av bilder, filmer och annat som tar större plats ligger på en av datorerna och kopieras över vid behov. Ska skaffa en firewire-kabel för detta ändamål snarast eftersom det trådlösa nätverket inte är tillräckligt snabbt. En extern håddisk på 300gb är också på väg för backupändamål.

//Johnnie

Kan man inte genom att använda Backup.app synka dokument och dyl. över .mac? Jag har inte försökt själv, använder det bara som just en backup-funktion, men i teorin borde det fungera. Att peka på samma hemma-mapp från två datorer låter väldigt riskfyllt...

Jämföra filer

någon som känner till något program som jämför kataloger etc mot varandra och syncar skillnaderna? Vill helst inte pyssla med .mac-konto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 16:40
Ursprungligen av Baron kanon:

någon som känner till något program som jämför kataloger etc mot varandra och syncar skillnaderna? Vill helst inte pyssla med .mac-konto.

Det finns olika sync-program. Jag har själv testat Personal Backup. Men det blir inte 100%. En variant kan vara att synca sina dokument, bilder m m och inte hela profilen där hela Library måste vara exakt. Då tror jag det kan bli bra.

Själv kör jag backup-läget i Personal Backup. Då använder jag det för backup till extern hårddisk. Det som ändrats i datorn ändras då på backup hårddisken när jag kör backup programmet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-30 19:44
Ursprungligen av dunberg:

.... iDisken är lite långsam men inte värre än att det går att stå ut.
...
//Johnnie

Testa programmet "Goliath", som flyttar filer till/från iDisk snabbare än Finder.

Backup (programmet) skapar en backup-fil där du om du högerklickar och väljer "visa paketets innehåll ser dina filer du valt att back-uppa.
(Enklare att förstå om du bara provar...)

/ M

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-30 19:56
Ursprungligen av Micke F:

Testa programmet "Goliath", som flyttar filer till/från iDisk snabbare än Finder.

/ M

Tack för tipset!

rsync är kommandobaserat men fixar nog synkningen galant.

Verkar ju galant!...

Ursprungligen av brokewind:

rsync är kommandobaserat men fixar nog synkningen galant.

Verkar ju fixa det mesta, men *ehrm* finns ju HUR många växlar som helst. Nån som kört och har en "färdig" rad som fyller behovet?

Ursprungligen av Baron kanon:

Någon som sitter med lite generella tips för att administrera hemkataloger? Själv har jag en mini och en powerbook som jag hoppar mellan - men det skulle ju vara kanon om man kunde ha en och samma profil på båda. Finns det någon enkel lösning på det?

Kan man bara helt fräckt ersätta en hemkatalog med en annan utan att saker går sönder? Givetvis kanske det skiljer sig med referenser till installerade program - men förutom det?

Självklart går det bra att ordna, men frågan är om du verkligen vill ha den sortens lösning. Du kan exempelvis sätta upp minin som en NetInfo-master för centraliserad inloggning och låta den dela ut din hemkatalog via AFP, eller så ser du till att ha samma användar-ID på båda datorerna och delar ut hemkatalogen via lite mer naiv NFS. Har gjort båda, och även om det kräver grundläggande unixkunskaper är det klart genomförbart på någon timme för någon som inte gjort det förut. Finns massor av howtos, så det är bara att googla fram dem.

Problemet är bara att du förmodligen tänker använda din powerbook även utanför hemmet, och det är mest bara att glömma om du ska ha nätverksinloggning. Skulle rekommendera att du kör rsync i stället, det är nog enklast för dig att fixa.

Uppenbarligen är det lätt att synka alla dokument (~/Desktop/, ~/Documents/, ~/Pictures/ etc) med RsyncX. Men vad händer om man också skulle synka ~/Library/ mellan minin och powerbooken?

Jag är intresserad, för jag sitter med en mini som nyinköpt mediaserver hemma och en Powerbook i knät. Jag synkroniserar alla mina vanliga filer lätt, men har ännu inte vågat synka Library. Dessutom kör jag Tiger på minin och Panther på powerbooken. Är det då ok att ha identiska ~/Library på båda datorerna?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-05 22:13

I Mac OS X 10.4 Server finns en "synkningsmöjlighet" som kan köras vid in/ut-loggning. Standardinställningen där synkar aldrig ~/Library, så nåt säger mig att det är obra att synka den mellan flera datorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-05 22:20

Tror inte det är så lyckat att synca Library om det inte är samma version av OS på bägge datorerna... Lär nog bugga ur på ett eller annat sätt...

Det SÄGS att "HomeOnIpod" återkommer i nästa uppgradering av OSX. Vet ej dock om ryktet gäller 10.4.3 eller 10.5.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 04:45

Du kan ju anvanda Migration Assistant i Tiger for att kopiera hela konton mellan 2 datorer. Tar ju lite tid, men det funkar.

//mattan

1
Bevaka tråden