Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mercury Messenger bara som administratör?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-02 23:13

Jag har, som administratör, laddat ner "Mercury 1709 Mac" för Mac OSX och lagt mappen i Program-mappen. När jag sedan försöker ge mina användare rättigheter att köra Mercury Messenger i Systeminställningar>Konton så lyckas det inte alls. Det går att klicka i rutan för programmet men när jag går tillbaka och tittar igen så är markeringen borta.

Jag antar att problemet har med rättigheter att göra men trots att jag i Terminalen försökt jämföra innehållet i "Mercury 1709 Mac" med innehållet i t ex MacThe Ripper så hittar jag inga större skillnader. Den senare applikationen fungerar fint att låta andra användare än administratören köra.

Någon som har en förklaring?

Ursprungligen av petah:

Jag har, som administratör, laddat ner "Mercury 1709 Mac" för Mac OSX och lagt mappen i Program-mappen. När jag sedan försöker ge mina användare rättigheter att köra Mercury Messenger i Systeminställningar>Konton så lyckas det inte alls. Det går att klicka i rutan för programmet men när jag går tillbaka och tittar igen så är markeringen borta.

Jag antar att problemet har med rättigheter att göra men trots att jag i Terminalen försökt jämföra innehållet i "Mercury 1709 Mac" med innehållet i t ex MacThe Ripper så hittar jag inga större skillnader. Den senare applikationen fungerar fint att låta andra användare än administratören köra.

Kolla så att "övriga" kan "läsa" allt innehåll i programmet.

Som jag förstod det så använder du "Föräldrakontroll" i Systeminställningar>Konton .
"programmet" i mercury laddar bara massa "bibliotek" så för att det ska funka måste du markera "Tillåt stödprogram" i Systeminställningar>Konton .
Det enklaste sättet att lösa det på är troligtvis att inte använda "Föräldrakontroll" eftersom åtminstone jag har problem med att få det att funka med program där själv programmet är uppdelade i flera filer eller är gammalt.

Om du vill kan du skapa och använda ett administratörs-konto för att testa programmet.

  • Medlem
  • 2005-09-03 10:16

Jag glömde skriva att jag använder Mac OS X 10.3.9. Under Systeminställningar>Konton hittar jag inte "Tillåt stödprogram".

Hur som helst tror jag du har pekat på var problemet ligger!

Jag har faktiskt samma problem med ett annat program, Matlab. Men i det fallet är det OK att köra som administratör. Ingen av de andra användarna behöver det.

1
Bevaka tråden