Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara för webben - Photoshop CS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej forumet,

Jag har ett färgproblem som uppstår när jag med hjälp av Photoshop CS väljer "spara för webben" så blir mina färger matta och tappar stinget...

Tänkte kanske att det var för starka färger så jag att ritade 3 fyrkanter i röd, grön och blå i ej så färgstarka valörer, varav det blev samma resultat som ovanstående... Man ser en klar färgskillnad än på orginalet.

Vad är det som är felet? Jag har aldrig varit med om ngt liknande i PC-världen. Jag kör i dag med en dual G5:a med cinema 20 ws-skärm.

Tacksam för snabbt svar,
/Bruno

Det ser ut som att färgprofilen inte följer med vid "spara för webben"

Kan man välja att inte styra bilden med färgprofil då den redan är skapad?... Kikade precis på det, men fick det ej till att fungera... Blev samma resultat vid sparande för webben.

Den enda gången det funkar utan att ändra några färger är då jag väljer vid skapande av ett nytt dokument alternativet "att inte färgstyra dokumentet"

/Bruno

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 08:31

Hej!

När du väljer Spara för webben så kan du ställa in färgantal ute till höger? Den är inte för lågt ställd? det kan ofta leda till konstiga färger.

//Magnus

Jag hade liknande problem när jag gjorde grafik i Illustrator och kopierade över till Photoshop för att göra "Save for Web". Men då visade det sig att jag hade Illustrator-dokumentet i CMYK-läge. Det blev bättre i RGB. Men färgerna mister helt klart lite av sin lyster ändå.

Du kan ju testa att ändra färginställningarna i Photoshop till Web Graphics Defaults. Du kör väl grafik som gif och foton som jpg?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-06 08:58

brunoman, jag vet precis vad du menar.
Men - jag tror inte att det är då du sparar till web som bilden försämras. Snarare är det en skärmprofil som gör att bilden ser bättre ut i Photoshop.

Prova följande:
1. Öppna en bild i PS.
2. Gör en skärmdump av den (cmd - ctrl - shift - 4).
3. Gör nytt dok i ps och klistra in dumpen.
- Ser de lika ut? Jag gissar att de inte gör det.
Vill du så kan du göra en ny skärmdump av bilden i punkt 3. Klistra in den i samma dokument. Upprepa detta och du kommer efter ett tag inte känna igen bilden.

Med andra ord - allt är precis som det ska.

Om du kör Adobe RGB testa att konvertera till sRGB innan du sparar för webben.

Hej,

problemet uppstår eftersom "spara för webben" visar bilder utan att ta hänsyn till deras färgprofil (de flesta webbläsare fungerar på det sättet). Annorlunda uttryckt visas bilden med din bildskärmsprofil. Funktionen är densamma på PC som på Mac. Att du inte upplevt problemet tidigare beror troligen på att Windows (och därmed bildskärmsprofilen) använder gamma 2,2, medan Macen (bildskärmsprofilen) som standard använder 1,8. Eftersom de flesta vanliga arbetsfärgrymderna (ex. Adobe RGB, sRGB) använder gamma 2,2 och du troligen arbetat med någon av dessa, får du en mindre effekt när du använder "spara för webben" på en PC än på en Mac.

Lösningen på problemet är antingen att konvertera bilden till sRGB (för att få den att se hyfsad ut på de flesta PC-skärmar), eller att konvertera den till din bildskärmsprofil (för att få den att se bra ut på din skärm). För en lite mer ingående beskrivning, kanske jag kan få hänvisa till undertecknads inlägg i nedanstående tråd:

Förändrade färger vid webexport i Photoshop
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=46682

Tack!

Ursprungligen av Johan99:

Hej,

problemet uppstår eftersom "spara för webben" visar bilder utan att ta hänsyn till deras färgprofil (de flesta webbläsare fungerar på det sättet). Annorlunda uttryckt visas bilden med din bildskärmsprofil. Funktionen är densamma på PC som på Mac. Att du inte upplevt problemet tidigare beror troligen på att Windows (och därmed bildskärmsprofilen) använder gamma 2,2, medan Macen (bildskärmsprofilen) som standard använder 1,8. Eftersom de flesta vanliga arbetsfärgrymderna (ex. Adobe RGB, sRGB) använder gamma 2,2 och du troligen arbetat med någon av dessa, får du en mindre effekt när du använder "spara för webben" på en PC än på en Mac.

Lösningen på problemet är antingen att konvertera bilden till sRGB (för att få den att se hyfsad ut på de flesta PC-skärmar), eller att konvertera den till din bildskärmsprofil (för att få den att se bra ut på din skärm). För en lite mer ingående beskrivning, kanske jag kan få hänvisa till undertecknads inlägg i nedanstående tråd:

Förändrade färger vid webexport i Photoshop
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=46682

Tack för ett bra svar!

Jag märkte en annan sak i samma veva, att min Apple Cinema WS-20 skärm som jag redan har fått utbytt en gång pga. ojämn "back light" är ganska rejält ojämn gällande vissa färgnyanser.

Jag menar att om jag kopierar en grå fyrkant i PS och lägger den ena ca 10 cm från mitten till vänster på skärmen och den andra 10 cm till höger om mitten så ser en klar skillnad på dem....

Allså min vänstra del är ngt ljusare än den högra delen av skärmen...

Är detta tillräckligt för att byta igen?
Jag har läst på forumet att skärmarna är rätt ojämna osv...

/Bruno

1
Bevaka tråden