Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra och billig amatörvideokamera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag (och min familj) går lite i tankarna på att köpa en digital videokamera och skulle behöva lite tips/hjälp då detta inte riktigt är mitt område, åtminstonde inte än

Kamerna skall antagligen användas till att filma farsans 50:års fest, göra amatörmusikvideo till musiken i skolan och lite andra oplanerade saker (tex att ta med den på en resa till London nästa sommar) och jag vill ju naturligtvis att bild och ljudkvaliteen skall vara så bra som möjligt till ett så bra pris som möjligt. Dom gånger jag hanterat en kamera har jag tyckt att det varit roligt (bl.a filmade jag syrrans bröllop)
När det gäller priset så har jag själv kollat mest på kameror mellan 4-6500kr (men antagligen kommer högre makter att anse att det är lite dyrt)

Jag har kollat lite på följande kameror via exempelvis Pricerunner och Cyberphoto (länkar dit) men eftersom jag inte förstår alla tekniska detaljer och att testerna där ibland är lite väl lika varandra skulle jag vilja ha lite hjälp (kom gärna med förslag på andra kameror också)

Panasonic GV-NS 75
Har ett (1) ganska dåligt omdöme på Pricerunner men enligt Cyberphoto skall den vara bra (dock med lite avsaknad av finesser enligt en annan sida samt mörkerfilmningen)

Panasonic NV-GS 35
Billig och en bra för att vara basmodell enligt Cyberphoto, dock lite dålig filmning i mörker.

Canon DM-MVX330i
Ser mycket bra ut men antagligen lite för dyr

Sony DCR-HC39
Minus för denna är att den har en speciell ljudingång, att man måste ladda batteriet på kameran samt att man styr den via en LCD-pekskärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 22:01

Filminig i mörker är väl i stort sett ingen kamera bra på. För några månader sedan använde jag en Panasonic som kostar 45 000:- och även den var dålig med filmning i mörker. Bättre då att köpa en kamera där det finns möjlighet att sätta dit en lampa...

  • Medlem
  • 2005-09-04 22:04

Senaste MacWorld testar dylika.

Hejsan, jag har en Sony HC20. En mindre och äldre model än den du kikar på från Sony. Det finns ett par saker på den som jag inte tycker om.

nr 1, precis som du säger så laddar man batterierna i kameran. Detta kräver att man förbereder sig lite innan man kan börja filma.

nr 2, bandluckan sitter så man öppnar kameran underifrån, med andra ord ska du filma med stativ blir det lite krångel att byta band. (Jag har använt min kamera i 1år nu och filmat med stativ 1 gång bara)

nr 3, mikrofonen är ganska känslig för starkvind.

Bra saker med den. Pekskärmen tycker jag är superbra med tydliga menyer för alla saker man kan ställa in. Den är lätt att filma med i lagon ljus, även lite dunkelt inomhus ljus ger skaplig bild. För bra bild räcker vanlig belysning. Ett gråfilter bör du skaffa om du ska filma på sommaren (tror det gäller alla kameror) när det är mycket ljus.

Vill du kolla lite hur film med HC20 kan ser ut kan du gå in på www.barnholdt.se välj film. När jag spela in den filmen som ligger uppe där nu hade jag ingen aning om att gråfilter var bra att ha vid mycket ljus, där av ser det lite väl ljust ut på sina ställen i filmen.

1. Se till att kameran har dv-ingång, inte bara utgång, så att det går att föra tillbaka färdigredigerat material från iMovie/FCP tillbaka till band. Det är inte alltid man vill eller kan bränna dvd med en gång, och då är dv/d8-band en praktisk arkiveringsmetod utan kvalitetsförlust..

2. Det är också mycket praktisk om kameran har analoga in- och utgångar för att exempelvis kunna digitalisera gamla vhs-band. Man "strömmar" helt enkelt det gamla materialet genom den nya videokameran rätt in in ex-vis iMovie.

På billiga konsumentkameror är ljudet alltid dåligt vid stark blåst - det är inte för inte man använder "lovikavantar" på tv. Även när det inte blåser är det väl ingen kamera som har så där fantastiskt bra ljud då heller. En lös mikrofon är aldrig fel.

Tänk på att vissa kameror har dåligt placerarade mikrofoner med.
t ex: Hörs när du andas om du håller i kameran.

Sen så ska du ju också helst använda LCD:n så lite som möjligt eftersom den drar mycket ström.

Tackar för tipsen, ska kolla in testet i MacWorld som jag glömt bort att läsa.

Köp inte en filmkamera som saknar mikrofoningång, särskilt om du tänker filma musikanter... Jag har filmat musikföreställningar med en enkel Sonykamera med extern stereomikrofon - med mycket bra resultat. Tyvärr verkar Sony ha gått ifrån mikrofoningång på sina nyaste budgetmodeller. Synd på en bra kamera...

1
Bevaka tråden