Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns ljud i "simulate" mode?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:01

Undrar om man skall höra något ljud i en film när man trycker på knappen Simulate i dvd studio pro 4.
Jag ser nämligen filmen, men hör inget ljud. Drog både ljud och bild från Assets.

/Jonas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-08 07:58

Joo ljudet ska höras iaf 2.0 stereo och dolby 5.1 för att höra DTS tror jag det behövs ett ljudkort som klarar det.
/Poke

försten vilket format har du på ljudet???

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 10:19

Tack för upplysningen.
Jag har hämtat från en DV kamera in i FCP och sedan genom compressor till DSP. Jag är helt ny med DSP. Har lyckats skapa menyer, länka mellan menyer. Lägga in bakgrundsbilder och ett ljud till menyn. Dock får jag inte till det att ljudet (som jag har som bakgrund i huvudmenyn) skall spela längre än 12 sekunder. Hittar inte inställningar för detta. Då jag tog en freeze bild från filmen för att ha som bild i menyn så misstänker jag att den på något sätt krockar med ljudfilen som jag vill ha i menyn i bakgrunden.

Någon som vet ifall det finns en bra gratis tutorial för DSP? Speciellt en som förklarar grunderna hur man lägger in bilder/ljud/film i menyerna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-11 10:02

Om du lägger ljuden som separata ac3 (om du bara har stereo ljud så gör 2.0 ac3 i compressor) filer så fungerar det. Brukar själv ha ca:30 sek ljud till menyerna. Känner inte till någon tutorial men manualen beskriver allting väldigt ingående.
/Poke

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 13:41
Ursprungligen av Poke:

Om du lägger ljuden som separata ac3 (om du bara har stereo ljud så gör 2.0 ac3 i compressor) filer så fungerar det. Brukar själv ha ca:30 sek ljud till menyerna. Känner inte till någon tutorial men manualen beskriver allting väldigt ingående.
/Poke

Tackar.

Jag har löst problemet. Jag skapade ett nytt track och refererade till det genom att skapa en osynlig knapp i menyn. Väldigt enkelt, när man väl kom på det.

Nu brottas jag med osynkt ljud med bild och att allt inte får plats på DVD´n. Men är på god väg att lösa det.

Tack för tipset!

/Jonas

1
Bevaka tråden