Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp! ett underligt problem...en mapp har försvunnit

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 21:38

Hej, ett underligt problem har uppstått. Jag har en extern HD som jag använder för att lagra grejor på...nu har en mapp försvunnit från denna HD. Det underliga är att tex uppspelningsprogrammet vlc hittar mappen och dess innehåll utan problem men när jag går in på disken manuellt så är den helt försvunnen. Samma sak händer när jag ska försöka använda OSX sökfunktion då finns inte mappen heller. Vad kan ha hänt?

/Per

  • Medlem
  • 2005-09-11 22:07

Provat att reparera behörigheter?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 22:43

hur gör man det?

Ursprungligen av Diablero:

hur gör man det?

Öppma programmet Skivverktyg(Disk utility).
Välj din systemdisk i listan till vänster.
Klicka på Reparera Behörigheter(Repair Permissions).

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 23:10

det enda som gick att göra med hårdisken det var reparera skiva så jag gjorde det, men den hittade inga fel. reparera skivbehörigheter går inte att tryck ner...

  • Medlem
  • 2005-09-11 23:15

Du skall reparera behörigheter på din startskiva, inte på den externa disken.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 23:49
Ursprungligen av Korsriddaren:

Du skall reparera behörigheter på din startskiva, inte på den externa disken.

Jag gjorde det också...jag vet inte riktigt hur jag kollar efter osynliga mappar/filer kan du förtydliga...helst steg för steg metoden

Du kan också gå in med terminalen och lista mapparna på den externa HDD'n och se efter så den inte gjort sig osynlig, dvs att den har en . framför sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 23:53

Öppna Terminal från mappen Verktygsprogram i Program-mappen.

Skriv "ls -a " (inkl mellanslaget efter -a). Dra mappen som den försvunna mappen låg i till terminalfönstret, så att mappens sökväg skrivs in. Tryck på retur.

Nu listas alla objekt i mappen du drog till fönstret - även de osynliga objekten. Finns inte din försvunna mapp med där, är den borta (eller någon annan stans).

i ett terminalfönster, använd "ls -a" för att visa dolda filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 00:03

jag kan ju säga att mappen låg i roten men det kanske inte spelar så stor roll iaf så kommer detta meddelandet upp
ls -a/Volumes/ONE\ HD
ls: illegal option -- /

Ursprungligen av Diablero:

jag kan ju säga att mappen låg i roten men det kanske inte spelar så stor roll iaf så kommer detta meddelandet upp
ls -a/Volumes/ONE\ HD
ls: illegal option -- /

cd'a dig till roten och skriv sen bara "ls -a", alternativt ta bort första slashen i kommandot du körde innan samt ändra den bakvända till /

Ursprungligen av Diablero:

jag kan ju säga att mappen låg i roten men det kanske inte spelar så stor roll iaf så kommer detta meddelandet upp
ls -a/Volumes/ONE\ HD
ls: illegal option -- /

Du har missat ett mellanslag. Det stod i inlägget innan, men det är lätt att glömma.
Kanske lättare att förstå hur man ska göra om man förstår hur det funkar...
"ls" är själva programmet
"-a" är ett tillägg som betyder att "ls" ska lista alla filer
och sist så stället där mappen som den ska lista alla saker i ligger.
Programmet är ingen tankeläsare utan du måste dela upp dom olika delarna, detta görs vanligtvis med ett vanligt mellanslag. Om du drar en mapp till terminalen så skriver den ut var mappen ligger, men du måste många gånger skriva ut ett mellanslag innan, för annars skrivs det ihop och programmet (i det här fallet "ls") förstår inte vad det ska göra.
I det här fallet så skulle resultatet troligtvis bli något i stil med: "ls -a /Volumes/ONE\ HD".

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 17:17

Nu fick jag det och funka och jag kan se den försvunna mappen här vilket är jättebra antar jag...så här står det iaf:

.DS_Store Desktop DB Temporary Items

det e alltså denna tempmappen som e borta...hur kan jag få tillbaka den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 17:49

Jaha - mappen "Temporary Items" ska vara osynlig. Den används av systemet och du ska inte kunna använda den själv.
Du kan komma åt filerna i den genom att skriva "open" i stället för "ls -a" innan sökvägen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 18:01

fast det är en mapp jag skapat själv där jag bara lägger saker innan jag har hunnit sortera...och den har funnits ända tills igår

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 18:37

Haha jaha.
Systemet gör alltid mappen "Temporary Items" till osynlig automatiskt om den finns - gör du en egen så tror systemet att det är den mapp som systemet brukar använda. Normalt kan du inte skapa en egen mapp som heter så, eftersom det redan finns en, men den finns bara på de skivor som har system installerade och du hade ju denna mapp på en extern hårddisk ...

Du får öppna mappen i Finder med "open"-kommandot och sedan dra filerna till en mapp som heter något annat - tex "Temporary objects".

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 18:52
Ursprungligen av Rajje:

Haha jaha.
Systemet gör alltid mappen "Temporary Items" till osynlig automatiskt om den finns - gör du en egen så tror systemet att det är den mapp som systemet brukar använda. Normalt kan du inte skapa en egen mapp som heter så, eftersom det redan finns en, men den finns bara på de skivor som har system installerade och du hade ju denna mapp på en extern hårddisk ...

Du får öppna mappen i Finder med "open"-kommandot och sedan dra filerna till en mapp som heter något annat - tex "Temporary objects".

hur funkar det där med openkommandot då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 18:58
Ursprungligen av Diablero:

hur funkar det där med openkommandot då?

Som sagt: Du kan komma åt filerna i den genom att skriva "open" i stället för "ls -a" innan sökvägen.

Alltså: Klistra in denna rad
open /Volumes/ONE\ HD/Temporary\ Items

så öppnas mappen i Finder.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 19:23

nu fungerade det...tack så jättemycket allihopa.

1
Bevaka tråden