Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt fel! Skivverktyget är paj!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle öppna en skivavbild och skivverktyg hoppar bara till nere i dock. Provar otaliga gånger men det funkar inte. Sen kollar jag till i felmeddelanden och då står det:

dyld: Library not loaded: /usr/lib/libbz2.1.0.dylib
Referenced from: /System/Library/PrivateFrameworks/DiskImages.framework/Versions/A/DiskImages
Reason: image not found

och jag går dit och finner mig i att det som ska v ara en sån där mörk sak, som det är på en annan mac, är nu en "oläsbar" vit fil. Jag öppnar och den vill att jag ska hitta filen som var där. Men jag vet ju inte var den är. Jag kan inte sätta in ett usb minne, säkert pga att skvverktyget inte fungerar. Jag har en fungerande skivverktyg på en annan mac, kan jag ha det till nytta? Kan man installera om skivverktyget från tiger installations skivan?

jag kan nu inte heller öppna appleworks,

/Applications/AppleWorks (Svenska)/AppleWorks 6.app/Contents/MacOS/AppleWorks 6[407] Launch failed with error code -2804 (cfragNoLibraryErr) for application -psn_0_5111809
Sep 14 17:40:24 martin-stenmarks-mac-mini /Applications/AppleWorks (Svenska)/AppleWorks 6.app/Contents/MacOS/AppleWorks 6: launch failed with error code -2804 (cfragNoLibraryErr) for application -psn_0_5111809

  • Medlem
  • 2005-09-14 18:23

Har du testat att starta om datorn? Har råkat ut för att OS:et inte kunde hitta diverse bibliotek, men det rådde en omstart bot på.

ja det har jag, prover igen...

Kan det hjälpa om jag installerar om systemet och tar bort det gamla efter installationen, den m appen som blir då? Installeras skivverktyg osv om då?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 19:17

kan vara säkrast om du backar upp, formaterar & gör en ren install.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-09-14 20:56

Det går inte att hålla ner skifttangenten vid omstart och sedan öppna skivverktyg? Därefter reparera behörigheterna.

Ursprungligen av Editors:

Det går inte att hålla ner skifttangenten vid omstart och sedan öppna skivverktyg? Därefter reparera behörigheterna.

Det är ju skivverktyget som inte startar. Jag har problem med att läsa cd, usb minnen osv pga detta. Kan man installera om skivverktyget på något sätt? gör inte en arkiverad ominsallation detta, men sparar allt gammalt i en mapp, men sparar allt JAG lagt in precis som vanligt, och den gamla mappen heter "old osx" eller nåt?

Du kan ju reparera behörigheterna genom terminalen. Starta terminalen och skriv in
diskutil repairPermissions /

och slå retur.

Welcome to Darwin!
h212n2fls310o1032:~ Stenmark$ diskutil repairPermissions /
2005-09-15 16:13:48.909 DiskManagementTool[185] CFLog (0):
CFPropertyListCreateFromXMLData(): plist parse failed; the data is not proper UTF-8. The file name for this data could be:
(UNKNOWN)
The parser will retry as in 10.2, but the problem should be corrected in the plist.
2005-09-15 16:13:49.108 diskutil[184] CFLog (0):
CFPropertyListCreateFromXMLData(): plist parse failed; the data is not proper UTF-8. The file name for this data could be:
/System/Library/Frameworks/Foundation.framework/Resources/Languages/en
The parser will retry as in 10.2, but the problem should be corrected in the plist.
Started verify/repair permissions on disk disk0s3 Macintosh HD
Determining correct file permissions.
parent directory ./Users/Shared/SC Info does not exist
We are using special permissions for the file or directory ./Library/Widgets. New permissions are 16877
We are using special permissions for the file or directory ./usr/lib/php/build/acinclude.m4. New permissions are 33060
The privileges have been verified or repaired on the selected volume
Verify/repair finished permissions on disk disk0s3 Macintosh HD
h212n2fls310o1032:~ Stenmark$

nope, funkar inte. Har försökt att reparera skivbehörigheterna med cocktail också (om det nu är samma sak) och det funkade ju heller inte. Är starkt inne på att installera om systemet, och ha kvar allt på datorn. Frågan är bara:
Kommer skivverktyg installeras om?

För om det gör det är väl mina problem förbi, eller?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-15 16:35

Installera om... Det gör du nog bäst i, Skivverktyg installeras också om.
Arkivera och Installera i installationen (eller formatera om du nu hellre vill det)

Tack ricky för detaljer. Gjort ominstallationen, och allt verkar funka perfekt! Skriver om någonting går fel.

1
Bevaka tråden