Sitter på ett hotellrum och har äntligen fått internet att fungera på min mac.
Kör via SOCKS.

Men OSX verkar vara riktigt kasst på SOCKS, de flesta internetprogram krashar hela tiden, en hel del, tex Safari krashar även vid start, nyss krashade även Mail.

Dessa program borde stödja SOCKS tycker jag. Olika services och samtliga dashboard widgets krashar oxo hejdlöst

Felet blir detta på alla program :
EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0x05dfffff

Thread 5 Crashed:
0 __memcpy + 1208 (cpu_capabilities.h:189)
1 _PerformSOCKSv5PostambleHandshake_NoLock + 1252

--------------

Och nu till varför jag kör socks etc...
Kom till hotellet, drog upp min powerbook för att ansluta till det trådlösa nätet de lovat skulle finnas.
Visste, den fanns där, anslöt, fick inget ip.

Gick ner till receptionen, förklarade för dem att jag tror att DHCP servern inte fungerar (som om de fattade vad jag pratade om).
Lite om och men... uppenbarligen skulle man ha en kod. Förklarade för dem att den inte ger så mycke när de har ett öppet trådlöst nät och jag sitter utan IP.
Nåja, av någon anledning fick jag ett IP efter ett tag, den var bara lite slö.
Mer problem, jag kommer inte åt nånting, och var ska jag skriva in koden?
Jag provar surfa mot gatewayen, får ett skumt fel som verkat tyda på att jag kommer åt något.
Kör nmap mot gatewayen, 80, 443, 1080... Aha, SOCKS!
Matar in SOCKS, nu kommer jag åt en inloggningsida.
Här kan man mata in pinkoden, "Sorry - not allowed".. hmmm.
Provar lite olika konfigurationer innan jag beger mig ner till receptionen med min powerbook.

Tjejen i receptionen hävdar besämmt att hon inte vet vad hon ska göra. Ring någon säger jag, och efter lite tjat ringer hon support, ca 5 samtal senare kommer hon fram till någon som inte vet något.
Vi startar om lite servrar vi hittar i serverrummet, hoppas bokningssystemet har backup tänker vi..
Fortfarande samma fel.

Vi kommer på att pinkoden har gått ut, hon måste alltså skapa nya koder. Lyckas hitta ett papper som beskriver det. Inget funkar.
Vi kollar loggarna och ser att någon på hoteller använder internet, hon ringer upp och jag får prata med hur han gjort. Jag gör exakt samma, men fortfarande samma fel.
Lite samtal... fortfarande ingenting.

Jag kollar på adressen hon försöker ansluta till... dyndns.org... det kan aldrig funka tänker jag.
Hmm... gatewayen hade https, vad finns där... en inloggningssida.. hmm.
Få se, vad var nu lösenordet, sneglar lite på hennes papper och matar in det. Adminsidan för att skapa pinkoder, kolla på alla hotellgäster etc etc.. kommer upp.
Ööh, jag tror jag har hackat erat system, säger jag och vänder på min powerbook

Hon skapar lite pinkoder på min dator.
Inga fungerar....
Vi får tag på en kille som kan något, han sitter hemma men kopplar upp sig och hjälper gärna till att felsöka. Och vi försöker med lite olika ip konfigurationer, men fortfarande ingenting.
Min enda tanke nu är att jag hackat för mycke och något har låst min MAC adress, IT-killen tror inte så är fallet då det inte finns någon brandvägg eller dyl. som gör det.
Jag provar ändå, men lyckas inte byta MAC adress på airportkortet. (Det går visst inte)

Efter 3 timmar i receptionen tar mitt batteri slut och jag anser mig besegrad.
Uppe på mitt rum igen gör jag ett sista försök, denna gång med ethernet kabel i väggen.
Jag drar igång VPC, den enda jag kan gissa nu är att det inte funkar på mac.
Windows XP kommer igång, tar mig ett tag att hitta var de gömt nätverksinställningarna i denna version av Windows.
Får ett ip, ansluter, matar in pinkod(jag har en stor bunt nu ) och det funkar tokfint.
Skitmac tänker jag...
VPCn har fått en egen MAC adress kommer jag på. Kopierar den, dödar VPC, ändrar ethernets mac adress, ansluter, nu funkar även macen
(Systemet låser alltså på en MAC adress, men detta visste jag sen innan)

I det här fallet har jag nu ledsnat på internet och drar ner till resturangen för att äta en sen middag.

Så det kan gå. Man misstänkte ju i början att det kunde vara för att man körde mac. Tyvärr tog det
några timmar för att komma på att en VPC gömde sig i datorn. Fast även om jag hade haft det hade nog min stolthet och envishet för att macen SKA fungera hindrat mig från att prova.

Så nu har man äntligen internet, men är för trött för att använda det. Blir bastun i källarn

Skål.