Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Påverkas filerna av ljudnivåjustering i Itunes?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 19:01

Itunes har ju en inställning där uppspelningsvolymen justeras på låten Inställningar / Uppspelning / (kryssruta) Ljudkontroll.

Min undran är bara vad som egentligen görs, är det volymen som höjs eller ändras ljudfilen? compess eller? Man vill ju inte förstöra sina filer.

Jag har testat lite och det fungerar hyffsat bra, även på Ipoden.

Ursprungligen av Peacerich:

Itunes har ju en inställning där uppspelningsvolymen justeras på låten Inställningar / Uppspelning / (kryssruta) Ljudkontroll.

Min undran är bara vad som egentligen görs, är det volymen som höjs eller ändras ljudfilen? compess eller? Man vill ju inte förstöra sina filer.

Så vitt jag vet så ändras "id3"-informationen (eller liknande) i filen. Det är ingen form av förstörande ändring av filen, bara ett tillägg som rekommenderar att ljudet höjs/sänks med en en viss nivå när den spelas upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 08:25

Borde det inte vara så att även om inte ljudet 'förstörs' via en omkomprimering så ökar ju risken för diverse distortioner markant då det finns ett 'tak' på vad ljudkortet spottar ut? Lite trist om mellan och maxljud låter lika högt i en låt där det är avsett att ha skillnader.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 14:14

Jag har också sett att det borde vara ID3-taggen men kan den verkligen läsas och styras av Ipoden?

Ursprungligen av Peacerich:

Jag har också sett att det borde vara ID3-taggen men kan den verkligen läsas och styras av Ipoden?

Det är väl klart att en iPod kan läsa ID3-taggar. Annars skulle den ju inte kunna visa låtnamn, artist och så vidare. Eller har jag missat något?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 14:46

du har inte missat någonting.
hela iPodens sorteringssytem bygger helt och hållet på id3-taggar.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 16:35

Jo det förstår jag, men finns det någon annan volymkontroll i Ipoden som styrs av ID3-taggens volyminfo.

Om man har maxvolym på ipoden så lär den ju knappast kunna öka volymen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 18:51

Ljudkontroll lägger inte till något i ID3-taggen. Varför tror ni det? Då skuille ju tex tio låtar som togs från en dator till en annan med Ljudkontroll urklickad spela upp låtarna i samma ljudnivå. Men det gör de ju inte.

Ursprungligen av acke:

Ljudkontroll lägger inte till något i ID3-taggen. Varför tror ni det? Då skuille ju tex tio låtar som togs från en dator till en annan med Ljudkontroll urklickad spela upp låtarna i samma ljudnivå. Men det gör de ju inte.

Den logiken förstod jag inte.
"Ljudkontroll" kollar så vitt jag vet bara det i förväg uträknade värdet på hur högt ljudet i låten i förhållande till "medel" och ändrar ljudet när man spelar upp låten. Skillnaden mellan på och av i "ljudkontroll" är bara en fråga om att använda det värdet.

Förvisso skulle det inte förvåna mig iTunes bara sparar den informationen i sin egen databas, precis som iPhoto bara sparar "nyckelorden" i sin egen (istället för i filen).

  • Medlem
  • 2005-09-15 19:43

Tittar man i "iTunes Music Library.xml" så kan man hitta följande tagg;
<key>Volume Adjustment</key><integer>-121</integer>

Kanske förklarar hur det fungerar en gång för alla.

Jag upplever att ljudkontroll fungerar väldigt dåligt, jag har det ikryssat både för uppspelning och bränning, men det är fortfarande stora variationer mellan nya och gamla skivor.

Jag läste ett tips på macosxhints för ett halvår sedan som jag har varit sugen på att testa, men det har inte blivit av: Lossless adjusting of loudness for MP3 and AAC files

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 15:08
Ursprungligen av Adrian B:

Jag läste ett tips på macosxhints för ett halvår sedan som jag har varit sugen på att testa, men det har inte blivit av: Lossless adjusting of loudness for MP3 and AAC files

enligt vad jag läst & som även nämns är det där "risky business", vilket inte Apple's, dock sämre metod är...

den däringa metoden går in & städar rejält "i" filerna s.a.s., sen är det lite sent att ångra sig...

Ursprungligen av DaPhox:

enligt vad jag läst & som även nämns är det där "risky business", vilket inte Apple's, dock sämre metod är...

den däringa metoden går in & städar rejält "i" filerna s.a.s., sen är det lite sent att ångra sig...

Aha... tusan, då kanske inte den metoden var så bra ändå.

1
Bevaka tråden