Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Personifierade html-mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just laddat hem DirectMail för att sända ett nyhetsbrev med 10.000 prenumeranter. Funkar fint, går att skapa personliga brev med meningar av typen "Hej Sune Svensson"... Ja ni fattar nog.

Nu skulle jag vilja veta om Sune Svensson verkligen öppnat sitt mail. Jag kan ju lätt se open-up-statistik genom att lägga en bild e d i mailet och kolla statistiken på webservern, men jag har ingen koll på vem som öppnat och läst mailet. Vet att det går att göra, men inte hur.
Är det svårt? Finns färdiga program/open source lösningar för detta eller krävs det mycket hackande?

Vi har inte tillgång till asp-språk på vårt webbhotell. Däremot php, MySQL och egna cgi-bin script.

Låt mig på en gång säga att det du vill göra måhända gör dina prenumeranter sura. Det kan kännas som ett intrång i ens privatliv att med tekniska hjälpmedel logga det du vil logga. Se också upp med det faktum att många personer inte gillar html-mail. Se till att du följer god sed och skickar med vanlig textmail för dom son inte kan/gillar/vill ta mot html-mail.

Så nu när jag har fått moralisera lite kan jag hjälpa till med hur man teknisk kan åstadkomma det du vill...
Du kan använda den dynamiska funktionen i ditt program och genererar url:ar som innehåller mottagarns namn eller id. Antag att du skickar ett mail till Pelle Petterson med användarid 42 i din databas. Du skulle kunna genererar urlar till: www.mycoolsite.com/Pelle_Petterson.gif i ditt html-mail. Sedan kollar du bara i din accesslog efter förekomster av den frågan. Observera att bilden/filen inte behöver finnas. Om du är rädd att
Pelle skulle bli förgrymmad på dig om han ser urlen i mailet skulle du kunna dölja ditt syfte för honom genom att byta ut hans namn mot hans id; typ www.mycoolsite.com/42gif. Det hela är antagligen enklast att administrera om du använder en helt egen web-server för din undersökande verksamhet så att du slipper blanda in din vanliga webbserver med din mailspårningsverksamhet.

Men, som sagt. Överväg noga hurvida du tycker ovanstående är moraliskt rätt. Och även om du finner att så är fallet måste du väga in den risk du löper att bli "upptäckt" och den badwill det skulle generera. Jag skulle sats alla energi på att göra nyhetsbrevet så bra så att det vore värt att läsa istället...

Tack för svaret Ace,
Jodå jag tänkte vara "sedlig" och även lägga in en ren textfunktion.
Har sett att det går att göra på två sätt, dels som ett multi-content mail och dels som en kommentar i toppen av html-koden. Vilket är att föredra?

Jag är lite trög, och en newbie vad gäller dynamiskt genererade grejer från databaser. Kan du inte förklara lite mer specifikt hur jag gör för att få till länken http://www.mycoolsite.com/pelle_a.gif med automatik i DirectMail?
Jag har tittat på de taggar som går att infoga från DirectMail men det hjälper inte mycket. Måste jag göra på något annat sätt? FileMaker och DirectMail är vad jag har till förfogande för ivägsändande av mailet.

Angående personlig integritet:
Ja visst är det ett övervägande, och det vore pinsamt att logga för mycket och "åka fast". Men i vårt fall vill vi till en början bara lära känna våra läsare lite bättre. Vi vill veta vilka som verkligen läser det, hur lång tid det tar innan personen NN läser, och i förlängningen också kunna lista vilka artiklar som intresserar personen NN, och därefter eventuellt personifiera annonser och erbjudanden till NN. Väldigt eventuellt! Jag är själv en stor kämpe för min integritet, och en sådan funktion ska mer vara till nytta och effektivitet för mottagaren än för marknadsavdelningen.

I dag när det är ren text i mailen, vet vi att vi skickar till 10 000 prenumeranter, men har ingen aning om hur många som bara kastar/filtrerar bort det i stället för att göra sig besväret att avprenumerera.
Visst ser vi vilka som klickar på våra länkar, men vi vet ju bara i och med det att just den artikeln intresserat dem, och inte någon av alla resterande som inte klickat.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-11 13:00

Ett annat sätt är att ha länken:
http://www.url.com/bild.gif?id=42

I loggen borde du få förfrågan på /bild.gif?id=42 eftersom det är en HTTP GET.

Jag *tror* att multi-content är det politiskt korrekta.

Utan att veta hur DirectMail fungerar så kan jag bara gissa. Man borde kunna skriva början på urlen, som vanlig brödtext, och sedan baka in den dynamiska taggen där den skall vara i urlen, för att sedan avsluta den.

Tex,

[i]

...eller hur det nu ser ut i din programvara. Nu hoppas jag att mina mellanslag här ovan i "img" gör att 99mac inte kommer att tolka det som en url, utan istället visa texten.

Tänk på två andra saker. Bara för att du för en träff från Pelles mail behöver inte betyda att han har läst det. Många personer har ställt in sina mailklienter så att dom automatiskt visar mailets innehåll, dvs man klickar på mailet och väljera radera och det genererar trots allt en träff i din har-läst-funktion. För det andra, se till att du hanterar rejects i din mailer. Om epostadresserna som dina prenumeranter har gett dig är falska, felaktiga eller med tiden borttagna så måste din mailerfunktion se till att hålla reda på mail-studsarna. T ex att räkna upp en räknare i databasen för varje studs. När tre mail på raken har studsat från samma adress så tar du bort adressen ur din databas, eller sluta skicka till den adressen.

Jag var hos en kund som råkade i trubbel med sin ISP för att kunden skickade ut oerhörda mängder epost till sina prenumeranter utan att hantera rejects. Jag har för mig att nästan 10% av alla mail studsade, utan åtgärd. Vi fixade det med ovanstående åtgärd.

Kanon!
Nu vet jag precis hur jag ska göra!
99mac är ett superforum!

1
Bevaka tråden