Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: byta färg på gråskalebild och/eller bitmap

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-09 18:51

Gokväll!
Har för mig att jag kunde byta färg på gråskalebilder i Quark. Men går inte det i InDesign? Jag markerar med svart pil - funkar inte. Vit pil - funkar inte heller. Men kanske finns inte funktionen?
mvh//Freddan

Om det är InDesign CS eller CS så tar du vit pil och KLICKAR på bilden. Det räcker inte med att bara byta verktyg, eftersom det inte markerar själva bilden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-09 19:46

Tack. Det fungerar ibland. Jag tror att jag gör exakt likadant varje gång, men det gör jag uppenbarligen inte. Kanske får gå och köpa CS... Har fortfarande InDesign 2.
/freddan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 22:32

Det funkar likadant i ID2, markera bilden med vit pil. Sätt färg från färglistan. Observera läget påmarkören i färglistan så att du färgar fyllningen och inte linjen.

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2005-10-14 13:27

Om det inte finns några banor i bilden då? Jag har ett liknande problem och det går inte att markera bilden utan att färgerna i palletten blir ghostade. Har slitit mitt hår i två dagar nu .. ibland skäms man som en hund - som till exempel nu när jag inte lyckas byta färg på en bild. Borde ju vara hur enkelt som helst, och är det säkert också.

Har provat i Illustrator CS, Indesign CS, Quark 6.1 och Photohop CS med (nästan) samma nedslående resultat hela tiden.

Hej förresten, ny användare här - ny macanvändare också för den delen. Dessutom provanställd med grafiskt arbete på förpackningsföretag.

Du kan inte sätta färg på gråskalebilder i Indesign om de innehåller transparens. Det kan heller inte vara vektorgrafik och de kan inte vara sparade som eps.

Gråskalebilder eller bitmap skall vara sparade i tiff-format.
Då ska det funka. (Markera med vit pil).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-23 14:52

Okej! Tack ska ni ha. Jag tycker dock att det är lite synd att det inte funksar på vektor-bilder. Det hade varit praktiskt i många fall.
/freddan

Om du har Illustrator kan du ju alltid öppna upp vektorbilden där och sen klipp och klistra till Indesign. Sen kan du sätta färg och redigera precis som du vill. Illustrators clipboard ska vara satt till "AICB" med bevara banor.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-25 21:00

Just det! Det är en bra lösning. Tack.

1
Bevaka tråden