Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklingskostnader

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 11:20

Känsligt ämne kanske, men jag undrar vad som är skäligt att ta för programutveckling för MacOS9/OSX. Säg att ett projekt kräver kanske en till två dagar research och kanske två dagar programmering… 

Vad säger de lärde om detta?

Jag antar man måste ta hänsyn till av vad gäller framtidsvärde av produkten för själva utvecklaren… Men, finns någon där ute som har lite konkreta siffror att komma med? Är det "by the book" att prata timpris? Vad skulle detta ligga på i sådant fall? Hör gärna kommentarer kring detta!

[ 28 November 2002, 11:21: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Du pratar alltså om konsult-tjänster. Att anlita en erfaren Cocoa-utvecklare kan lätt kosta 1000 kr/tim i affärsvärlden, men en intressant småprojekt kan förstås vara lockande att arbeta på i fritiden. Vad är det du har i tankarna, vilket typ av projekt?

Jag brukar uppskatta arbetets omfattning och offerera ett totalpris. Har projektet stor "glädjefaktor" eller på annat sätt mervärde så sänker jag lite, medan om det är rent rakt arbete utan några förmildrande omständigheter så ska det betala mej en vettig lön rakt av.

Timpris med löpande räkning är hemskt svårt tycker jag. Ska man ta betalt för att experimentera med olika kompilatorer eller tid i telefonen eller besvara E-posten? Jag kör hellre totalpris. Nog för att jag skjutit mej i foten några gånger när det tagit tre gånger så lång tid som beräknat, men jag har inte svultit ihjäl i alla fall.

En annan modell att ta betalt är att räkna på vad det hela kan vara värt för kunden och sätta priset efter det. Den modellen kan fungera utmärkt om det i stort sett bara är du som kan bygga det hela. Hörde talas om en advokat som var duktig. En kund ringde och förklarade ett problem och bad om en lösning. Lösningen sparade kunden ca 25.000:- och advokaten debiterade 12.000:- för ca 20 minuters samtal. Helt rätt tycker jag. Men som sagt, det fungerar inte i alla situationer, bara om man är hyggligt unik i att kunna leverera lösningen i fråga.

En liknande debiteringsmodell för tex administrativa system är vad systemet kan spara in i arbetstid för kunden. Så mycket kan man i så fall lägga på utveckling. Sparar kunden in en anställd om året på ett nyttt effektivare system så kan man utan större bekymmer lägga mellan 300 och 500 tusen per år på systemet i utvecklingskostnader.

Men ren arbetstid, ca 1000:- i timmen låter väl rimligt. Glöm inte att lägga till lite för administrativt tjafs (en del samtal/email före och efter tex som man har svårt att få betalt för som kan gälla funktion, test, ändringar, omarbetningar, utbildning av kund och annat).

Om ett projekt har stora inslag av egen inlärning så brukar man inte debitera kunden det och precis som Ingemar säger så kan vissa projekt ha "förmildrande omständigheter".

Lycka till!

/Ola

[ 03 Januari 2003, 22:27: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 16:32

Okej, tackar för alla svar. Vi har ett antal saker kopplade till jobbet som vi ville automatisera och det krävde lite mer avancerad kodkunskap än vad jag kunde själv. Jag blev lite chockad över vilka kostnader det talades om för att få "hjälp" med en lösning. Saken är den att programmet i sig inte direkt ger oss inkomst, men det kommer underlätta för kunder och spara dem (och oss) tid vilket på sitt sätt spara oss pengar.

Siffran vi fick lagd framför oss var 1500 kr + moms per timme vilket lät orimligt. Vi lyckades dock kommer överrens om ett "packetpris" (vilket är ett måste i utvecklingssammanhang) där vi pröjsar för att få allt gjort + support/buggfixning med en summa. Det tog t.ex. mycket längre tid för utvecklarna (enligt dem i varje fall) att få en lösning till vårt problem än de först trodde (det gick ner en väg som inte fungerade i slutändan, typ).

Tackar för alla svar

1
Bevaka tråden