Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon RAW och fel ISO?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 05:25

halloj,

tog ett gäng bilder med en lånad Nikon D70. När jag testade med olika settings så fastnade ISO på 1600 (trodde den var på auto).

Så nu sitter jag med ett gäng strandbilder i solsken tagna med ISO 1600 (!) och det blir inte så bra... (brus och kornighet

Hur skall man bäst fixa bilderna så att de blir dugliga eller är det kört? Bilderna är tagna i RAW och jag har Photoshop.

Tack

//mattan

Finns egentligen ingen bra lösning annat än "gör om, gör rätt", men man kan åtminstone smeta ut bruset genom att dra upp luminansutjämningen och färgbrusreduceringen i RAW-importdialogen. Däremot blir resultatet knappast "bättre", snarare bara annorlunda. Alternativt kan du vara lite artistisk och konvertera till gråskala genom att växla till LAB-läge och kasta färgkanalerna, i och med att mesta bruset oftast brukar ligga där blir resultatet en gråskalebild som åtminstone ser lite mindre jäklig ut än originalet...

Hittade två trådar som tar upp ditt problem:

Brusiga bilder - hur fixa?
Noise Ninja möter 1600 ISO från EOS 350D

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 17:30

Noise Ninja är ju magiskt! Enorm förbättring.

Det enda som går att justera med Nikon pluginen till PS verkar vara vitbalans och exposure. Hittar inget annat i Picture project. Men med NN så blir det helt acceptabelt.

(Går långsamt med RAW på en mini (1.42/1 GB)... undrar om jag inte bör räkna in ny dator i priset på D50an jag lurar på?)

Tack för tipsen.

tack för hjälpen

Som alternativ till Noise Ninja finns även Neat Image. Otroligt bra det med

http://www.neatimage.com

1
Bevaka tråden