Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder ni Subversion?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ganska länge försökt hitta ett sätt att jobba med Subversion på Mac som jag gillar, men jag har inte riktigt hittat det :/

Jag undrar om någon av er använder Subversion? och hur ni gör i så fall? hur ser ert arbetsflöde ut liksom? Typ, checkar ni ut projektet i ett separat program? eller gör ni det från Xcode? mergar ni i Xcode? Eclipse? svnX? scplugin? smartSVN? Terminal?

Och vad sparar ni på ert repository? Sparar ni bara kod, eller documentation? builds? libs?

Kort o gott - jag tycker det vore jätte kul och veta hur folk gör för att hålla sina projekt organiserade med svn

ciao

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-15 13:07

I de projekt som jag är aktiv på där subversion används sparar vi bara källkod & dokumentation i subversion trädet, vi kör med antingen xcodes inbyggda subversion funktion eller via terminalen.
Personligen kör jag enbart med terminalläget för då upplever jag att man har bra kontroll på vad som händer med filerna.

Jag använder bara terminalläget också. Provade svnX, men den verkar lite trög, och ger ingen feedback när långa operationer är på gång. XCode verkar alltid förvirrade om vad som händer med svn.

På mitt jobb sparar vi både kod, dok, och binärer i subversion, men i de flesta situationer är det nog rätt ovanligt att lägga binärer i repositoryn.

Jag lägger in i princip allt i repositoryt, kör iofs mestadels med högnivåspråk som inte levererar några binärer, men jag lägger exempelvis in photoshop-mockups på webbgränssnitt, dokumentation, med mera. Externa kodbibliotek brukar jag normalt sett inte inkludera annat än via svn:external.

Kör själv också med terminalläget, det enda är att jag använder popupmenyerna i TextMate ibland för att lägga till nya filer i repositoryt men alla commits och merges gör jag alltså i terminalen. Vet egentligen inte varför, men jag antar att det är för att jag är lite mer kontrollfreak än jag själv vill medge...

Jag använder Subclipse plugin'et

Jag använder Subclipse pluginet till eclipse tillsammans med JavaSVN (som är ett java bibliotek för att arbeta med subversion) så man inte behöver installera orginal subversion klienten. Funkar utmärkt tycker jag.

Det jag har i mitt repository är källkod, resources (typ bilder och sånt) samt dokument. Det är dumt att lägga upp kompilerade versioner.

Vad jag dock är lite osäker på är om man typ skall ha ett repository för varje projekt. För om man t.ex. har två stycken olika projekt så blir versionsnummrena samma. Typ alltså om du har gjort 50 commits på projekt A så får projekt B revision 50 även om jag kanske inte har gjort en enda commit på det projektet. Sedan är det ju det med användare och sånt också, på ett och samma repository så kan man ju inte ställa in användar access på en specifik katalog, utan det gäller i hela repositoryt. Jag vet att man kan skriva hook-scripts och sånt men det verkar lite bökigt, och inte så snyggt egentligen.

Ursprungligen av hanha014:

Sedan är det ju det med användare och sånt också, på ett och samma repository så kan man ju inte ställa in användar access på en specifik katalog, utan det gäller i hela repositoryt. Jag vet att man kan skriva hook-scripts och sånt men det verkar lite bökigt, och inte så snyggt egentligen.

jodå, det går väl bra?

[repos-namn:/path/to/thing]
arne = r
bengan = rw
[repos:/]
* = r
....

Aha, ja det var ju inte så jäkla krångligt Får kolla lite mer på det, läste i subversion-book och där lät det nästan som om det inte hade något smidigt stöd för det. Tackar!

Just nu har jag satt upp det med WebDAV och kör genom apache det funkar utmärkt att redigera behörigheterna däri.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 17:41

Låser subversion filer för editering om de inte är utcheckade?

Testade CVS för nåt år sen och tyckte det var helt värdelöst eftersom den inte låste filerna. Fortsatte med Dreamweavers check in check out-funktion som inte har någon versionshantering, och checkade bara in sourcen vid milstolparna.

Nu sitter jag och kör SourceSafe tilsammans med IntelliJ, och det fungerar ypperligt. Men man vil ju hellre sitta på macen och där finns inte SourceSafe. Sourcesafe låser filerna, och subversion ska ju vara bättre än CVS. Browsade lite på deras sida, men fick inget svar direkt.

Nej ingen låsning sker

Nej, ingen låsning sker på filerna och vad jag vet så går det inte att ställa in. Anledningen (som de också nämneer i svn-book) till varför det inte är så är att om person A går på semester och glömmer att committa då blir det jobbigt för andra att ändra i filerna. Visserligen skulle man väl kunna tänka sig att man skulle kunna låsa upp manuellt ändå.

Men subversion och CVS ersätter inte kommunikation mellan folk som jobbar på ett projekt. Dock skall tilläggas att det är aldrig någon risk att du råkar skriva över ändringar som någon annan har gjort av misstag, då får du en s.k konflikt, som en antinen kan lösa automatiskt, eller så får man klippa och klistra i de olika revisionerna och kolla så att allt stämmer.

1
Bevaka tråden