Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oläsbara Dvd filmer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gått och köpt ett antal dvd-filmer, "på en lokal marknad i utlandet", som verkar fungera perfekt på min dvd spelare till tvn, men när jag vill titta på filmerna på min iBook så händer ingenting. Jag får inte ens upp en ikon på skrivbordet som indikerar att jag satt i en skiva. Dvd spelaren i datorn hittar inte heller någon film eftersom den inte heller kan se att en skiva sitter i..
Jag har även provat med en extern spelare men imed samma resultat.

Är det kanske något kopieringsskydd som gör att jag inte kan se filmerna i datorn??
Någon som har stött på liknande problem?

Mvh /U

Du är en tjyv och åker direkt i fängelse. Stå där tre tärningskast eller böta 1000 kr.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-14 21:19

Prova VLC. Det kanske fungerar.

Jag har slagit tre tärningskast, det hjälpte inte..VLC fungerar inte heller eftersom dvdn inte existerar enligt min iBook...

Det lär vara läsaren som är kingig när det gäller skivor med lite sämre kvalité. Tror inte det är så myclet du kan göra.
Möjligtvis kan en firmwareuppdatering lösa problemet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-12-16 23:11
Ursprungligen av ptolemy:

Det lär vara läsaren som är kingig när det gäller skivor med lite sämre kvalité. Tror inte det är så myclet du kan göra.
Möjligtvis kan en firmwareuppdatering lösa problemet.

ptolemy, menar du att själva skivan - mediet - är kass, eller är det att den inte följer specifikationerna med filers uppbyggnad etc? Själv tycker jag att det verkar mycket skumt...

Ursprungligen av William N:

ptolemy, menar du att själva skivan - mediet - är kass, eller är det att den inte följer specifikationerna med filers uppbyggnad etc? Själv tycker jag att det verkar mycket skumt...

En kombination av att mediet är kasst och att dvd-läsaren kanske inte är den bästa, skulle jag gissa.

Det är väl inte helt ovanligt med den typen av skivor heller. Till exempel går vissa av de pirat-DVD-skivor jag köpte i Hong Kong för några år sen inte att spela längre.

Kom på en till grej... Är du säker att du köpt rätt format. Till exempel i Kina finns det ju andra DVD-liknade format, CVD eller vad det heter. Jag vet inte exakt hur de funkar, men det kanske är nåt sånt du har fått tag på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 22:13
Ursprungligen av ptolemy:

CVD eller vad det heter.

VCD, förkortning för VideoCompactDisc är det du tänker på

Och det kanske stämmer, de flesta DVD-spelare spelar glatt upp crap-VCD och SVCD, Macen vet jag dock inte...kolla i skivverktyg om skivan hittas där?

Ursprungligen av Toffelmannen:

VCD, förkortning för VideoCompactDisc är det du tänker på

Nej, CVD var rätt

http://en.wikipedia.org/wiki/China_Video_Disc

1
Bevaka tråden