Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar spegling egentligen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-13 18:09

Jag är helt nybörjare på Mac OS X Server (10.4)... men jag har iallafall installerat det på en G5:a nu. Satt upp VPN tunnlar, ftp:n, filserver etc.. burken står även som gateway.

Den har en 160gb hårddisk i sig, och jag nu satt i en ny SATA-160gb hårddisk. Som är helt ren.

Men hur får jag till så diskarna speglas nu? Jag har varit i "Disc Utility" och kollat runt men jag blir inte riktigt klok Har sökt på detta forum också, och går det att sätta upp en spegling av diskarna nu i efterhand eller kan jag glömma det? Jag sätter mig ju inte och konfigurerar om hela servern igen som tog ett par timmar

Det jag vill är bara att hela disc0 speglas till disc1. Kan ju inte vara så svårt att fixa?

Du måste skapa speglingen när diskarna är tomma - innan du installerar systemet.

Konstigt nog går det inte att skapa en spegling med installations-DVD:n utan du måste starta från en extern hårddisk och skapa en speglad (RAID-1) volym i skivverktyg.

Alternativt använder du ett SATA-kort med inbyggd RAID-1 som troligen är snäppet säkrare än mjukvaru-RAID.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-14 10:29
Ursprungligen av Björnström:

Du måste skapa speglingen när diskarna är tomma - innan du installerar systemet.

Konstigt nog går det inte att skapa en spegling med installations-DVD:n utan du måste starta från en extern hårddisk och skapa en speglad (RAID-1) volym i skivverktyg.

Alternativt använder du ett SATA-kort med inbyggd RAID-1 som troligen är snäppet säkrare än mjukvaru-RAID.

Det som jag misstänkte då, inte så mycket att göra Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-12-14 10:11