Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar spegling egentligen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-13 18:09

Jag är helt nybörjare på Mac OS X Server (10.4)... men jag har iallafall installerat det på en G5:a nu. Satt upp VPN tunnlar, ftp:n, filserver etc.. burken står även som gateway.

Den har en 160gb hårddisk i sig, och jag nu satt i en ny SATA-160gb hårddisk. Som är helt ren.

Men hur får jag till så diskarna speglas nu? Jag har varit i "Disc Utility" och kollat runt men jag blir inte riktigt klok Har sökt på detta forum också, och går det att sätta upp en spegling av diskarna nu i efterhand eller kan jag glömma det? Jag sätter mig ju inte och konfigurerar om hela servern igen som tog ett par timmar

Det jag vill är bara att hela disc0 speglas till disc1. Kan ju inte vara så svårt att fixa?

Du måste skapa speglingen när diskarna är tomma - innan du installerar systemet.

Konstigt nog går det inte att skapa en spegling med installations-DVD:n utan du måste starta från en extern hårddisk och skapa en speglad (RAID-1) volym i skivverktyg.

Alternativt använder du ett SATA-kort med inbyggd RAID-1 som troligen är snäppet säkrare än mjukvaru-RAID.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-14 10:29
Ursprungligen av Björnström:

Du måste skapa speglingen när diskarna är tomma - innan du installerar systemet.

Konstigt nog går det inte att skapa en spegling med installations-DVD:n utan du måste starta från en extern hårddisk och skapa en speglad (RAID-1) volym i skivverktyg.

Alternativt använder du ett SATA-kort med inbyggd RAID-1 som troligen är snäppet säkrare än mjukvaru-RAID.

Det som jag misstänkte då, inte så mycket att göra Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-12-14 10:11

Det går att skapa en spegling under installationen om man använder cli-verktyg.
Det borde väl gå att göra med Disk Utility som ingår på installationsskivan också?

Jodå! Det skall gå alldeles utmärkt att dra igång disk spegling i efterhand!
Har i och för sig inte testat på ett bra tag men här är ett par länkar till hur man skulle kunna göra:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041013121106176
http://www.afp548.com/article.php?story=20040827122302975

OBS! AFP548-artikeln är skriven för 10.3. diskutil har ändrats lite i 10.4, bl.a. kommandot repairMirror. Se man-sidan för diskutil för korrekt syntax.

Det finns några saker att tänka på:
1. Du måste alltid starta från någon annan enhet än den du vill dra igång spegling på. Sätt t.ex. servern i Target Disk mode, koppla in den till en annan Mac OS X dator och gör arbetet från denna dator.

2. Om drivrutiner för Mac OS 9 är installerat på den 160GB disk du vill spegla kommer detta med största säkerhet inte att fungera, beroende på Mac OS X på något konstigt sätt skapar ett HFS+ filsystem som är inneslutet i ett HFS-filsystem? Trejdeparts lösningar, t.ex. SoftRAID kan nog gå runt detta? I annat fall är det bara att formattera om disken.

3. Se till att ha backup innan

1
Bevaka tråden