Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra studiosetup i macmiljö?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar bara hur andra musikintresserade har satt upp sin studio därhemma? Vilka program använder ni? Vilken hårdvara? Kör ni OMS? Är det LogicAudio, Cubase eller ProTools som gäller? Kombinationer av dessa? Hur gör ni för att spela in? Hårddisk, MD, DAT eller analogt? Mjukvarusyntar?

Hårdvara: beige desktop G3:a + synt Yamaha CS1X + sampler EMU ESI-32 + enkelt midi-interface
Mjukvara: Cubase + Reason + Recycle
Kör endast hårddiskinspelning, kan man väl säga.
Funkar helt ok

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 22:02

Hej, mitt tips är.
Logic + mjukvaru synthar/sampler.
I Logic behöver du inte OMS. Logics egna
drivare funkar jättebra.Man kan även blanda Logics och Opcodes.
Vill man ha in externa synthar köper man ett ljudkort, har själv ett RME hammerfall LE, till det behöver du dock separata DA omvandlare. I Mitt fall har kortet har 18 ingångar, då får du lika många input reglar som kan användas som vilket vanligt audio/softsynth spår som helst.

Måste slå ett slag för mjukvarubaserade samplers. Timing är "sample accurate".
Går inte att jämföra med vanliga midisamplers. Detta gäller nästan samtiliga mjuka synthar.

Enklaste sättet att spela in är att i Logic
trycka på master regelns bounceknapp, så det sitter som en smäck.

I mitt tycke saknas dock en funktion som fanns i cubase sist jag såg det (c:a 2år sen). Det var att man kunde "bouncea" fast inte i realtid som i Logic utan mångfaldigt snabbare, och detta var på en 7300. Lär ju flyga fram på en G4.

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 23:27

Tjenare, Thomas, SAS-Patrick här...

Mac G4/733 (ev till salu) samt iBook 500 kör jag med till att börja med.

Köpte Midimans 4x4 Midisport samt Audiphile 2496 för två veckor sedan. Dessa funkar uselt på Mac. Ska skicka tillbaks dem.

Dock testade jag idag Emagic 2|6 - det nya blå USB-interfacet (audio enbart) med 2 in och 6 ut. Testat det med Reason hittills, men blev positivt överraskad. Körde det på en G4/533. Om man kör på maximala prestanda kommer latencyn ner i 7 ms / Reason. Mycket bra. Kunde även köra ut ljudet i 24 bitar / 48 kHz, kul att försöka höra skillnad från 16-bitarsljudet (det gör man knappt i sån´a här sammanhang, snarare mer vid audioinspelning där man behöver mycket headroom; läs: inspelning av stråkkvartett typ). Nåväl, verkar bra, och är typ 5.000:- billigare (= kostar runt 6000) än MOTUs prisbelönta FireWire-enhet 828. Den tänkte jag köpa, men nu lutar det nog åt Emagic´en. Just Emagic är erkänt duktiga på att skriva drivare för Mac (bortsett från ReWire-stödet, men men); så jag tror jag satsar på ett midiinterface från dem också faktiskt. Har samlat på mig en del syntar och fler lär det nog bli, så jag funderar på att skaffa AMT8´an. Den _sägs_ vara hyfsad även över OMS men det återstår att se. Två midiinterface, nämligen Rolands lilla blå 1 in/ut och det inbyggda midi´t i Tascams 426 (blå sak med reglar å grejer), på USB-sidan, som jag testat, funkar bra med OMS. Steinbergs lilla ovala sak med 2 in/ut har jag hemma, värdelös; bra enbart vid Midi Ut, kör man Midi In från en synt och försöker spela uppstår märkliga ting; toner hänger eller försvinner. Samma sak nu med Midiman´s 4x4. Även om man läser alla FAQer och gör allt man kan för att fixa´t. Jag har som sagt _för mig_ att AMT8´an och sådär funkar bra även över OMS. När man kör Logic (som jag) är det dock _grymt_ med AMT påslaget ("Active Midi Transmission").

Jag jobbar med dessa prylar och har förmånen att kunna använda program fritt och sådär. Snart kommer jag få tillgång till Steinberg Nuendo, ska bli spännande då det har fullt ReWire 2-stöd. Logic och DP stöder t ex bara ReWire 1 (ej midi ut då t ex). Vore förresten intressant att höra om det är ngn svensk som kör DP (MOTU Digital Performer). Jag har det installerat men fattar inte mycket av det, och manualerna är som bibeln, koranen och ELFA-katalogen. Inget man bläddrar igenom på en kvart direkt..

För övrigt är jag gammalt Atari / Cubase-fan (jorå, Atarin finns kvar). Syntar: JV1080, A3000 (till salu), MT32 (till salu), RM1x, JD-800 (ev till salu), MS2000 och en SH-09´a med Doepfer Midi->CV. Skicka gärna bud eller bytesförslag om ngn vill byta eller köpa ngt.

Som mixer har jag en Behringer 2004A. Den är faktiskt OCKSÅ till salu.

Saken är nämligen den att jag bor i en tvåa med flickvän och nyfödd son, så lägenhetsytan behöver utnyttjas lite bättre. Jag måste skaffa fler racksyntar och färre klaviaturditon. Och om man kan köpa en mixer i rackformat så tjänar man ju några centimeter på det med.

Och så har jag en djävulsk massa låtar, från 1990 fram tills idag, uppe på internet..
http://www.mp3.com/emanuel

Förresten, är intresserad av samarbeten etc. Vill gärna göra musik till radioreklam eller spot´ar eller tv-program eller kortfilmer eller så kan jag tänka mig att remixa material åt andra, programmera beats, osv osv. Letar efter en sångare / sångerska med poetiska ambitioner för seriös satsning, troligtvis twostep/house/pop, inget larv, bra prylar fullt i klass med t ex Artful Dodger.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-03 05:12

Hej.
Kör 2 st Pulsar II kort (12 dsp)
vilket är både ett superljudkort samt hel studiolösning med sin helt egna kraft+ midi interface på en Mac G4 450. Os 9.2 768 RAM
Avänder Pulsar kortet mycket flitigt.
Använder både dess interna synhar och samplern STS 5000.
Via OMS länkar jag midit till Cubase VST.
Jag kör också reason, både på G4 och på
en bärbar Powerbook (pismo).
perfekt rese studio som faktiskt ibland kan göra underverk.
samt använder den för DV Video.

Jag miklar lite utanför datorn också
Roland JV1080 (expanderat med 3 kort )
Orbit V2 och en Promix 01.
men sen jag införskaffat Pulsar och reason så gör jag det mesta i Maccen.

tja sen mina hårdrockstider som studioägare.
så har jag kvar
(men används inte just nu)
Blåvit G3 med Layla multiljudkort 10 in.
mitec EX 31 inline studiobord
kompressorer, marshall, ensonig reverb,
ProHush brusreducerare. och en massa kablar och annant onödigt skit

he he jag skrattar när jag tänker att jag har tusen fler möjligheter i min lilla studio i datorn än den gammla med riktiga grejjer

men skulle jag börja spela in band igen, så är det nog bra med ett hederligt bord att ratta i.

rock on folks.
eller numera rockar jag inte så mycket.
det blir mest radiovänligt jabbs

Hej! Jag kör Logic Audio med ProTools 24mix+. Det var med glädje jag sålde mixerbordet så nu går alla externa syntar osv rakt in i Digi intefacen. Sålde DATen på en gång eftersom jag nu bouncar allt internt direkt till disk med alla effekter, automation osv. Och Virus synten som går på PT korten är underbar!

ProTools är väldigt tajt! Plånboken också efter lite shopping..

Det enda lite tråkiga är att studion inte ser lika "häftig" ut när allt sitter i datorn, den blir onekligen mycket mindre..

Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
[B]Tjenare, Thomas, SAS-Patrick här...
B]

Hejsan! Dessa SAS:are stöter man sannerligen på i tid och otid.

Det låter som om mina problem kan vara hårdvarurelaterade. Jag har stora problem med mitt ljudkort (Audiomedia III) som inte verkar vilja fungera ihop med min maskin (G4). Dessutom säger du att Midiman är ett dåligt midiinterface. Det kanske stämmer(?) Själv har jag Midiman 2x2. Usch! Det är så bökigt att få allt att fungera ihop - dator, kort, syntar, mjukvara, sequencers och tjofaderittan. Det blir ingen tid över för att göra musik eftersom man blir avbruten av att något hänger sig eller inte funkar! Jag är duktigt trött på detta. Dessvärre har jag inga pengar att investera i nya prylar. Bara Audiomediakortet brakade loss på 3000 spänn...

På tal om allt detta: Sedan jag bytte från iMac 233 till g4 450 har jag inte fått oms att hitta min synth. Jag använder ett fastlane usb-interface, som finns representerat i systeminformation (under äpplet). Problemet är att oms inte hittar det när jag försöker göra en studio setup. Interfacets drivrutin heter "motu usb driver". Någon som kan hjälpa mig?

Jakob

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jakob Sollerman:
Problemet är att oms inte hittar det när jag försöker göra en studio setup. Interfacets drivrutin heter "motu usb driver". Någon som kan hjälpa mig?

Detta händer mig ganska ofta. Det kan bero på att du inte har både MIDI in och ut kopplat från din maskin till interfacet.

Jag har inte det för alla mina prylar och då får man ta till manualen för musikapparaten och lägga till den manuellt. Det är ingen fara om man gissar lite - ett vanligt MIDI-klaviatur t.ex. lär ju knappast ha någon ingång utan sänder enbart MIDI-signaler.

  • Medlem
  • 2005-12-20 14:06

Promix 01

Blev erbjuden en Promix på distans.

Jag arbetar med FCP och Logic.

Vet någon om dessa program fungerar tillsammans med Promix 01 ?

Mvh, Jane

Ursprungligen av Jane:

Blev erbjuden en Promix på distans.
Jag arbetar med FCP och Logic.
Vet någon om dessa program fungerar tillsammans med Promix 01 ?
Mvh, Jane

OBS! Detta är en 4 år gammal tråd, och den handlar väl egentligen om något annat...
Varför inte starta en ny tråd med din fråga?

1
Bevaka tråden