Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMYK-värde i PMS-färger

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja få klart för mig vad det finns för olika metoder för att få fram vilket CMYK-värde en viss PMS-färg har. Uppenbarligen finns det olika varianter på detta eftersom min erfarenhet visar att vissa människor tolkar om PMS-färger annorlunda mot vad jag gör.

Låt oss ta färgen PMS 187 som exempel.
En kunds grafiska profil säger att jag ska tolka PMS 187 till CMYK-värdet C: 0%, M: 91%, Y: 72%, K: 23%. För det första ser man på skärmen en tydlig nyansskillnad mellan PMS-färgen i dekorläge mot CMYK-varianten i processläge. Men dessutom så vill både Illustrator och InDesign tolka CMYK-värdet till C: 0%, M: 100%, Y: 79%, K: 20%.

Jag har alltid utgått från att det korrekta sättet att CMYK-bestämma en PMS-färg är att just göra om PMS-färgen till CMYK i valfritt layoutprogram, dessutom ser jag ingen nyansskillnad på skärmen när jag gör så.

Vad säger ni? Vad finns det för andra metoder att bestämma CMYK-värdet? Jag har sett flera exempel där det skiljer sig från min uppfattning, så jag skulle vilja få klarhet i detta.

Det bästa bör väl ändå använda en PMS-karta med just CMYK-separationer av de olika PMS-färgerna du vill få fram. Att det ser korrekt ut i datorn är ju av mindre betydelse om det blir katastrof i trycket.

Att räkna om en PMS-färg till generella CMYK-värden är egentligen lika meningslöst som att översätta RGB till CMYK utan CMYK-profil - det beror på utdataenheten (skrivaren, tryckpressen etc) hur slutresultatet blir. Jag har också för mig att olika layoutprogram använder olika separationstabeller vilket ger olika resultat även där.
Vill man ha CMYK-färgen så nära PMS-färgen som möjligt får man nog göra en bedömning från fall till fall - beroende på vem som trycker, om det är bestruket eller obestruket papper osv.

mvh // Björn

Ursprungligen av Björnbusen:

Att räkna om en PMS-färg till generella CMYK-värden är egentligen lika meningslöst som att översätta RGB till CMYK utan CMYK-profil - det beror på utdataenheten (skrivaren, tryckpressen etc) hur slutresultatet blir. Jag har också för mig att olika layoutprogram använder olika separationstabeller vilket ger olika resultat även där.
Vill man ha CMYK-färgen så nära PMS-färgen som möjligt får man nog göra en bedömning från fall till fall - beroende på vem som trycker, om det är bestruket eller obestruket papper osv.

mvh // Björn

Jag hör vad du säger, men jag vet inte om jag håller med dig. Med det resonemanget får du ju lika osäkert resultat med PMS-färg på olika papper. En specifik PMS-färg har ju samma blanding av PMS-grundfärger oavsett om man ska trycka på dasspapper eller glättat fine art-papper, på samma sätt som en CMYK-blanding är sammansatt av sina fyra grundfärger.
Sedan kan vi dock vara helt överens om att resultatet av färgblandningarna blir olika beroende på vilket papper man trycker på.

Jag lever med tron att varje PMS-färg har en specifik CMYK-blandning som ligger mycket nära PMS-färgen och att det måste finnas något bra sätt att räkna ut detta. Vill man sedan har kontroll över hur färgen verkligen återges i tryck, gäller det att ha en kalibrerad kedja som kompenserar för "brister" i utdataenheten.

Men som sagt, jag är ute på okänt vatten här, jag tar gärna emot argument som motbevisar mig.

Du har rätt i sak, Fredrik. Osäkerheten kring en cmyk-blandnings utseende i tryck är dock större eftersom vi har fyra tryckfärger att ta hänsyn till istället för en (PMS). Processfärgerna måste dessutom ligga i olika toningar för att försöka efterlikna en PMS-färg, vilket höjer osäkerheten ytterligare.
Jag är dock inte heller någon färgguru, så någon med mer kött på benen får gärna blanda sig i tråden.

Som pertoyra redan nämnt, vore ju det bästa att ha en Pantone-karta som översätter åt en.

Absolut! Pantones solfjädrar är oumbärliga verktyg. Men det finns (relativt) nya översättningstabeller till Illustrator för omvandlingen PMS-cmyk, som bättre sägs motsvara Europaskalan. Jag kommer bara inte ihåg varifrån man kan ladda hem dem. Jag ska fundera ett tag och återkommer om ingen annan hinner före.

mvh // Björn

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-21 10:19

Om det är extra noga att cmyk och pms blir lika så använder jag ett program som heter ColorPicker av Gretagmacbeth och ingår i ProfileMaker. Där kan man översätta med hjälp av icc-profiler. Resultatet blir bättre i 80% av fallen.

I Illustrator CS finns ett färgrutebibliotek som heter "Pantone Solid to proc EURO". Jag har dock för mig att jag har laddat hem ett gäng nyare översättningstabeller, men det kanske var innan jag skaffade CS. Dessa färgrutor ger emellertid en annan översättning än den solfjäder från Pantone som jag har här, ibland är det större skillnad, ibland mindre.

Intressant med tipset om Colorpicker, Deccept! Undrar vilken översättningstabell som det programmet använder?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-21 11:37

Profilemaker finns att ladda hem och du kan använda Colopicker med restriktioner. Jag använder det när vi ska trycka på obestruket papper.

http://www.gretagmacbeth.com/products_profilemaker4_sw

  • Medlem
  • 2005-12-21 15:40

Även om du får fram CMYK värden på alla PMS:er så gäller den blandningen egentligen
bara på ett tryckeri på ett sorts papper typ, efter som olika tryckerier kan
använda sig av olika märken på själva tryckfärgen. Men det tryckerier brukar/kan göra
är att göra iordning en massa färgfält med färdigblandade CMYK värden som
man kan välja ifrån och på så sätt redan se färdiga trycket och matcha den mot eventuell PMS färg. Men då gäller den färgkartan som sagt bara på det aktuella tryckeriet och pappret!

Anledningen varför jag undrar är att jag sitter och producerar en grafisk profil för ett företag. Jag gör allting från start med att utforma logga, välja typsnitt och färger etc...

Jag har valt en PMS-färg för loggan, men vill även ange vilken CMYK-blandning man ska använda om någon annan än jag producerar original i framtiden. Då vill jag ha konverterat PMS-färgen till CMYK på rätt sätt utan att någon ska kunna klandra mig.

Sedan är vi ju alla överens om att en CMYK-blandning ser olika ut beroende på vilket papper etc man använder. Men förhoppningsvis har man fått en färgprofil av tryckeriet att använda sig av.

Hej Fredrik!

Det finns, som du själv konstaterat, ett flertal olika versioner av Pantones CMYK-simuleringar. I likhet med andra färgfrågor, kan även Pantonesystemet vara synnerligen förbryllande. För att börja den enkla vägen: aktuella färgbibliotek för Illustrator, InDesign etc., liksom färgkartor i PDF-format, finns att hämta hem från Pantones hemsida (www.pantone.co.uk - pantone.com hade inaktuella definitioner senast jag kollade. De aktuella definitionerna heter "Pantone Colour Bridge"). Direktlänk (för Mac): http://www.pantone.co.uk/Media/ColourBridge/pantonecolorbridge.sit

Att det finns flera olika varianter av CMYK-simuleringarna beror bland annat på följande:

  1. Pantone-systemet har uppdaterats vid flera tillfällen, vilket resulterat i att olika programversioner har olika definitioner av färgerna.

  2. Det finns olika CMYK-simuleringar för USA (och resten av världen) respektive Europa.

För att börja med några klarlägganden: I de flesta program (exempelvis InDesign och Illustrator) är Pantone-färger definierade i CMYK. Byter man från dekor- till processfärg konverterar man alltså inga värden, utan talar bara om programmet att färgen ska tryckas med CMYK-blandningen istället för på en separat plåt. Photoshop skiljer sig dock i detta avseende, då färgerna är definierade i LAB (om man väljer färg via färgväljaren). Konvertering till CMYK blir då beroende av aktuella färginställningar (CMYK-profil, CMM-motor, återgivningsmetod etc.), vilket möjliggör en bättre förhandsvisning av PMS-färgerna (i övriga program är de alltså redan från början omvandlade till CMYK), men konverteringsmetoden är otillräcklig och har förkastats av Pantone till förmån för egna system (se nedan).

I motsats till vad du antar, finns det ingen standardmetod att räkna om en PMS-färg till en CMYK-blandning. Kortfattat är orsaken till detta följande: en PMS-färg som ligger utanför CMYK-modellens färgrymd måste på något sätt anpassas så att den kan definieras med CMYK-värden samtidigt som den bär så stor likhet med originalfärgen som möjligt. I enlighet med människans sätt att uppfatta färger kan detta göras med hänsyn till antingen nyans, mättnad eller intensitet. Den bästa metoden är förstås den som ger minsta upplevda skillnad, vilket varierar beroende på originalfärgen och vilken i princip kan vara en blandning mellan de tre. I nuläget finns det inget system för att göra en sådan konvertering. Den metod Pantone använder för att få fram CMYK-värdena är därför att manuellt anpassa varje enskild färg. Detta har gjorts dels för amerikanska tryckfärger, dels för europeiska (under specifika tryckförhållanden, vilka naturligtvis inte är desamma på alla tryckerier). Dessa simuleringar benämns i den aktuella definitionen exempelvis "PANTONE 187 PC" (Process Coated) respektive "PANTONE 187 EC" (Euro Coated).

För att nu röra till det ytterligare, så har dessa simuleringar vid ett flertal tillfällen uppdaterats för att stämma bättre överens med nya trycktekniker. Under en period från 1990 fram till 2000 användes ett system baserat på fasta rastervärden i intervall om 1/26. Detta system används i Illustrator 9, InDesign 1.5 och tidigare. År 2000 uppdaterades definitionerna för att anpassas till en vitare papperstyp, 175-linjers raster, en annan färgrotation (KCMY), variabla rastervärden och digital rastrering. Dessa nya värden blev införda i Illustrator 10, InDesign 2 och Quark 5.

Vid det här laget tycker man att det kunde räckt med uppdateringar, men nyligen infördes ytterligare en uppdatering, vilket återigen innebär att många sitter med inaktuella färgbibliotek i sin program. Det bör också nämnas att det är de amerikanska CMYK-simuleringarna som inkluderas med programmen, medan de europeiska blandningarna i många fall är de som finns att köpa i tryckt form. Problem redan där alltså. Alla dessa uppdateringar alltså inte enbart positiva, även om de i teorin bör leda till en bättre färgöverensstämmelse. CMYK-simuleringarna är ofta använda, och i många fall är det viktigare att färgen på årsrapporten ser likadan ut som förra året snarare än att den är mer lik PMS-färgen i färgboken.

För att avsluta med ditt exempel med PMS 187:

Aktuella CMYK-värden för Europa (PANTONE 187 EC): 8, 100, 79, 28
Aktuella CMYK-värden för USA och övriga världen (PANTONE 187 PC): 5, 100, 71, 22

Inaktuella värden för Europa från 2000 års uppdatering (PANTONE 187 EC): 0, 100, 65, 18
Inaktuella värden för USA och övriga världen från 2000 års uppdatering - InDesign 2, Illustrator 10, Quark 5 och senare (PANTONE 187 PC): 0, 100, 79, 20

Inaktuella värden från 1990 års uppdatering (med de super-märkliga suffixen CVC - Computer Video Coated -, eller CV): 0.0, 91.0, 72.0, 23.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 11:12

Jag använder - Art Directors toolkit - som verkar fungera bra - men efter denna tråd blir jag lite osäker - kan det vara så att den överstter fel ?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag använder - Art Directors toolkit - som verkar fungera bra - men efter denna tråd blir jag lite osäker - kan det vara så att den överstter fel ?

/Tangen

Enligt Johans fina inlägg ovan så använder Toolkitet värden som fanns i Illy 10 och Quark 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 12:43

Intressant ämne.

För det första om man ska ange en CMYK-blandning av en PMS så måste även ett värde för punktförstoring anges. I Pantones tabeller där CMYK värden anges finns även punktförstoringsvärden med.

Det är punktförstoringen som är boven i dramat om du får färgavvikelser från det förväntade. Det är också därför man tar fram olika blandingar på färgprofiler.

MEN om du anger en specifik CMYK-blandning så har du också sagt med vilken tryckmetod och punktförstoring som det ska tryckas. Det är därför det är vanskligt att ange en CMYK-blandning.

Photoshop har som sagt en möjlighet att översätta från Lab till CMYK via en ICC-profil. Nu kan även InDesign CS2 tolka PMS från Lab till CMYK via ICC-profilen. Prova att i Photoshop lägga på olika profiler mot en PMS färg och du får olika blandingar för varje profil.

Jag skulle nog säga att det är den bästa metoden för att få fram CMYK-värden, men man ska låta prepress eller tryckeriet göra den konverteringen när det ska tryckas. Eller vid PDF-export från InDesign.

Om man kunde få tryckerierna att enas om en punktförstoring att hålla sig efter, typ ISO, så skulle denna fråga bli enklare att hantera.

Tills vidare får vi famla i mörkret om vi inte kör Lab.

Janne Suhr

Johan, Janne,

Suveräna inlägg. Jag hade tänkt skriva något om problematiken med att ange cmyk-värden för simulering av pantone-färger, men efter era inlägg så tror jag inte det finns mycket att tillföra.

Det enda man skulle kunna säga är väl att man både som kund och formgivare bör vara införstådd med att samma cmyk-värden återges olika på olika pressar, papper och metoder, så att man väljer ett värde som är representativt för de omständigheter man tror oftast kommer att gälla.

När Johan, Janne och Richard är överens, är det bara för oss vanliga ofrälse att lyssna och lära. Tack för den utförliga informationen (och den mindre doktorsavhandlingen i Johans fall)!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-12-22 16:20

Jag vill börja med att tacka för alla givande och intressanta inlägg. Tyvärr blev det ju inte enklare bara för att man blev klokare.

Men jag har en liten fråga till essen. På bilden som Fredrik bifogade över Pantone-kartan kan man se två kulörer. 1767 EC och 1777 EC. Om vi tar den första som exempel, så har den blandningen 0, 33, 10, 0 men om man i Illustrator CS2 öppnar biblioteket "Pantone Solid to process Euro" vilket ju bör vara detsamma som kartan visar så har 1767 EC blandningen 0, 40, 10, 0.

Bör inte biblioteket i CS2 vara aktuellt? Är det bilden (som kommer från Pantones officiella hemsida) som är inaktuell? Varför kan man aldrig nånsin lyckas få samma resultat från två håll?

Stort tack! Jag kan gå på julledighet med vetskapen att jag utökat min kunskapsbank ytterligare ett litet snäpp.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-12-22 23:09

Som jag ser det bör det räcka om du:

1. Hittar dekorfärgens Lab-värden, via Custom Colors i Photoshop. Som Tangen skriver helt korrekt så är 187 C´s Lab-värden L=40, a=59, b=28. Lab-värden är enhetsoberoende (Lab-modellen är ditt färghanteringssystems PCS, Profile Connection Space), precis som PMS-färger är det.

2. Blanda denna blanding via Lab-rutorna i färgväljaren och fyll i färgen i en vit ruta.

3. Gå till Färginställningar och aktivera den specifika profilen som PMS-färgen ska separeras via som CMYK-arbetsfärgrymd.

4. Ta fram infopaletten och mät av den procentuella blandingen i CMYK.

Mvh Mikkel Örstedholm

Kanon, Mikkel! Detta verkar ju vara det säkraste sättet att göra omvandlingen på.
Man kan dock göra det ännu snabbare genom att man aldrig behöver blanda färgen själv:
1) Se till att du har rätt cmyk-profil invald i Färginställningarna.
2) Läs in rätt Pantone-bibliotek i paletten Färgrutor.
3) När du nu håller markören över färgrutorna kommer de aktuella Lab-värden OCH cmyk-värdena upp i paletten Info. Man ser också direkt om den invalda cmyk-färgrymden räcker till för att återge PMS-färgen genom tryckbarhetsvarningen (visar sig som utropstecken efter cmyk-värdena) eller om man bör byta till en annan PMS-färg - eller ett annat tryckeri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-23 22:32

Det behöver inte vara så komplicerat.

Låt färgerna vara kvar i Lab och sedan när du exporterar från InDesign med rätt profil så får du en anpassad CMYK-blandning för den tryckmetod du valt.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-12-23 23:21
Ursprungligen av jannes:

Det behöver inte vara så komplicerat.

Låt färgerna vara kvar i Lab och sedan när du exporterar från InDesign med rätt profil så får du en anpassad CMYK-blandning för den tryckmetod du valt.

Janne Suhr

Ger ifs inte mycket svar på den ursprungliga frågan, som var:

"jag skulle vilja få klart för mig vad det finns för olika metoder för att få fram vilket CMYK-värde en viss PMS-färg har"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 11:13

En PMS färg har inget specifikt CMYK-värde egentligen, det har jag och några andra försökt förklara.

Det finns inget fast CMYK-värde som är rätt annat än för just den tryckningen när PMS-stickan gjordes. Om du har en sådan så bland de första bladen i den står hur den trycktes. Där anges Densitet, Punktförstoring, Raster och annat. Så trycker du med andra värden än dessa så är du redan ute och cyklar med dessa värden som Pantone ger dig. Se det endast som en vägledning.

Dessutom finns det en felmarginal i tryck som är ganska stor, enligt FOGRA så kan man tillåta en avvikelse på upp till 10 deltaE för en enstaka färg och genomsnittligt 4 deltaE som max. Detta gäller när man mäter FOGRA's MediaWedge 2.0. Denna tolerans är vad man som trycksaksköpare får acceptera. Det är oerhört svårt för ett tryckeri att klara bättre värden genom en upplaga och det beror på tekniska förutsättningar i offsettryck. Detta kan mätas och ge dig svar på om det är en acceptabel produkt ditt tryckeri har levererat. Då ska det samtidigt sägas att dessa avikelser är klart tydliga för ögat och kan i vissa nyanser ge oerhört stora skillnader.

Om du bara är ute efter ett CMYK-värde, OK ta vad programmet ger dig. Men då får du också räkna med att den färgen ser olika ut i olika tryck.

Om du däremot är ute efter en färgnyans och vill bibehålla den i olika tryck så ska du välja Lab-värden och sedan låta respektive ICC-profil skapa de CMYK-värden som ICC-profilen tolkar från sina värden. Detta sätt ger dig garanterat bästa resultat om själva färgnyansen är det viktiga, men du får då leva med att CMYK-värdena blir olika från fall till fall.

Alltså, fasta CMYK-värden ger olika nyanser och Lab-värden ger samma nyans men olika CMYK-värden.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-02-05 12:05

"Det finns inget fast CMYK-värde som är rätt annat än för just den tryckningen när PMS-stickan gjordes."

Här krånglar du till det! Han undrar ju från början hur man kan ta reda på CMYK-värden för ett visst tryck av en dekorfärg. Du måste han ju någonstans veta vilken profil som trycket separeras via, eller hur?

"Om du bara är ute efter ett CMYK-värde, OK ta vad programmet ger dig. Men då får du också räkna med att den färgen ser olika ut i olika tryck."

Ingen har någonsinn påstått annat!

"Om du däremot är ute efter en färgnyans och vill bibehålla den i olika tryck så ska du välja Lab-värden och sedan låta respektive ICC-profil skapa de CMYK-värden som ICC-profilen tolkar från sina värden. Detta sätt ger dig garanterat bästa resultat om själva färgnyansen är det viktiga, men du får då leva med att CMYK-värdena blir olika från fall till fall."

Och här upprepar du något som redan har skrivits 3-4 gånger tidigare i tråden....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-25 15:51

Det allra enklaste vore kanske om kartongdesigners, loggosnickare och likvärda kunde ha lite koll på CMYK när dom sätter sina färger.....säger en som jobbat mycket med att plåta packshots på bl a Hansaplast (orange 021 och blue 072C).....

Årets mest givande tråd såhär 6 dagar innan mållinjen. Tack!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 00:31

Har inget "tekniskt" att tillägga men för ett profiljobb jag gjorde för ett par år sedan när jag insåg de "omöjliga" med Pantone<>CMYK så artade det sig inte bättre än att det tryckeri jag valde att jobba med (TK i Uppsala) gick över till "file to plate" (eller vad det heter). Det innebar att de tryckte egna CMYK kataloger med matt och blankt papper. Sen var det bara att jämföra Pantone sticks med dessa kataloger för att komma så nära som möjligt. Väldigt smidigt.
mvh
Lennart

tcastudios – det nämnda tryckeriets metod med egna CMYK-kataloger tycker jag är en alldeles ypperlig metod. Synd bara att det kanske inte är lika självklart för många tryckerier att tillhandahålla liknande...skapar helt klart en större säkerhet för originalskaparna.

Tack övriga för en intressant och givande tråd. Är nu övertygad om att problematiken pantone->CMYK har skapat huvudbry för fler än mig med jämna mellanrum.
Jag har själv hela tiden ansett att jämförelser av Pantones färgkartor är det enda säkra sättet att få fram färgmotsvarigheter i CMYK. Jag har helt enkelt aldrig litat på beräknade värden i mjukvaran. Jag står fast vid den åsikten, men jag ser i ert resonemang att det finns andra vägar som är värda att prova. Som sagt, tack för att ni delar med er av era kunskaper.

Bevaka tråden