Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS slutar lyssna på snabbkommandon

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

InDesign CS (8.0)
Mac OS X (10.3.2) med alla uppdateringar utom senaste BT.

Jag har råkat ut för att ID slutar lyssna på snabbkommandon. Tangentbordet funkar och det går att skriva text i ID men inga snabbisar funkar. Jag använder QXP4-kommandon. Funkar normalt efter omstart av ID.

Bugg?

Jag känner inte till någon sådan bugg. Du har förstås ändrat Apples idiotiska standardinställning för att växla mellan tangentbordslayouter? (se följande tråd)

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=38425&highlight=tangentbordslayout

Ehh, nej det verkar inte hänga ihop. Allting annat funkar normalt. Exempelvis i QXP och överiga Adobe-program. Bugg tror jag. Men jämfört med QXP6 är ju IDCS i stort sett buggfri
Jag håller på att föra över vår produktion från QXP till ID och är så här långt NÖJD!

Om du lyckas återskapa problemet så vore det kanon om du lyckas notera exakt vad du gjorde, vilka resultat du fick, och vilka resultat du förväntade dig.

Det är inte så att du provat med något kontextkänsligt kortkommando? Exempelvis så är Shift+Kommand0+N att infoga sidnummer när du står i ett textblock, men att skapa ett nytt dokument av standardformat när du inte står i ett textblock. Är man inte van vid beteendet kan man ibland få känslan av att kortkommandon slutar fungera etc.

Idag drabbades jag igen. Jag vet inte vad som triggad det, men jag testade lite mer och märkte följande. Alla kortkommandon slogs ut, MEN funkar om jag väljer Textverktyget och klickar i en textruta. Då funkar det. Väljer jag sedan ngt annat verktyg slutar snabbkommandona att fungera. För att komma ur detta tillstånd måste jag starta om ID.

om du skapar ett nytt dokument när du fått felet, funkar de då i det nya dokumentet? (dvs är det relaterat till ett visst dokument eller till alla?)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 14:32

Har exakt samma problem med PhotoShop CS på PC:n.. irriterande

Det låter lite otroligt att samma bugg skulle vara i farten i två olika program på olika plattformar.Eftersom jag utgår att ni jobbar med engelska versioner så undrar jag om ni har ändrat standardinställningen för ordlista i programmen till svenska?

Såväl Windows 2000/XP som Max OS X har nämligen den idiotiska grundinställningen att försöka matcha tangentbordslayout till aktuell språkinställning. Det kan få till följd att ni jobbar med låt säga fransk text och utan att ni vet det så har franskt tangentbord aktiverats.I såna fall brukar dock kortkommandon som har gemensam placering på tangentbordslayouterna fungera, Cmd+Q till exempel.

Ja, jag har ändrat till den svenska ordboken, men jag har ställt in i systeminställningar att jag ser aktuell tangentbordslayout i menyraden. Det är den svenska flaggan hela tiden ...

Har också råkat ut för att vissa kortkommandon sätts ur spel i Indesign. Jag kör dock inte version CS utan ligger kvar på version 2.0.2. I mitt fall verkar det vara Entourage (version 11.0.0) som ställer till det. Allt fungerar nämligen normalt efter en omstart. Om jag sen öppnar ett dokument i Indesign fungerar allt normalt fram tills att jag startar Entourage. Då brakar det loss...

Kortkommandon (d.v.s hittills upptäckta) som sätts ur spel för mig är följande:

1. Kommando+mellanslag för att få fram förstoringsglaset
2. Mellanslag för att få fram handen.
3. Att tillfälligt växla från exempelvis textverktyget till markeringsverktyget när jag befinner mig i ett textblock genom att hålla nere kommando.

Lyfter upp lite gammal skåpmat efter att sprungit på en något otippad "lösning".

Kortkommandona i Indesign har tydligen en koppling med möjligheten att spara lösenordet i Entourage. Om rutan "Save password" är förbockad så funkar allt normalt. Om den inte är det sätts kortkommandona i Indesign ur spel. Skumt. Men så funkar det hos mig.

Ja det stämmer, men Microsoft har fixat det i uppgraderingarna till Entourage

http://www.adobe.com/support/techdocs/330664.html

Så om du uppdaterar Entourage / Office så bör det inte hända

1
Bevaka tråden