Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klistra in i mapp?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-15 14:28

Det är en sak som irriterat mig en hel del i OS X, men som jag inte kommit mig för att fråga om förrän nu. Är det bara jag som bär mig bakvänt åt, så ber jag om överseende.

Om man tager en styck fil, högerklickar och kopierar för att placera kopian i en annan mapp och destinationsmappen har så många filer att det inte finns nåt tomrum under dessa i finderfönstret, var kan jag högerklicka och göra "paste"?

Jag blir tvungen att t.ex. klistra filen på skrivbordet, sen dra in den i den aktuella mappen.

Hur gör ni?

Jag ser bara till att destinationsmappens fönster ligger högst upp och använder tangentbordet. Men oavsett om det är ikon-, list- eller kolumnvy kan man klicka på scroll-listen eller den där sortera-efter-detta-kriteria-listen högst upp i fönstret.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-15 18:09

Tack Niklas,

Jo, man kan ju, som du gör, börja i "fel ände" och se till att ha destinationsmappen/fönstret framme innan man börjar kopiera och klistra.

Men den logiska början är ju att först kopiera, sen bry sig om destinationen och klistra...

Jaja... man får väl leva med det...

Det var inte riktigt så jag menade, utan oavsett om man använder musen eller inte så måste man ju öppna destinationsmappen. Och när man väl har den öppen så kan man ju använda tangentbordskombinationen (vilket är det jag brukar göra) eller menyn Redigera > klistra in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 18:40

Jag har också retat mig på hur krångligt det var att “klistra in” i OSX, tills jag för ett tag sedan upptäckte att man kan trycka på knappen med “kugghjulet och nedåtpilen” i verktygsfältet. Under knappen finns “Klistra in objekt” när du har något kopierat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-15 20:24
Ursprungligen av goteh:

Jag har också retat mig på hur krångligt det var att “klistra in” i OSX, tills jag för ett tag sedan upptäckte att man kan trycka på knappen med “kugghjulet och nedåtpilen” i verktygsfältet. Under knappen finns “Klistra in objekt” när du har något kopierat.

Ja jäklar....
Så enkelt var det. Men lite kan man ju få gnälla när dom (Apple) inte har ordnat så att man kan använda högerklick för att klistra åxå...
Tack f tipset!

1
Bevaka tråden