Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta fjärrinloggning på en annan port än 22

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vill starta fjärrinloggningen (ssh) på min dator på en annan port än standard. Någon som vet hur jag gör detta?

mvh

//Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 16:18

sshd -p portnummer är en lösning.

Ursprungligen av Lari Kovanen:

sshd -p portnummer är en lösning.

Då får jag följande svar:

Could not load host key: /etc/ssh_host_key
Could not load host key: /etc/ssh_host_rsa_key
Could not load host key: /etc/ssh_host_dsa_key
Disabling protocol version 1. Could not load host key

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-16 17:10

Om du startar den genom systeminställningar kanske det funkar att lägga till raden
Port portnummer
i filen /etc/sshd_config
Jag skulle tro att den läses som på en vanlig unix av sshd när den startas.

Ursprungligen av mrjane:

Om du startar den genom systeminställningar kanske det funkar att lägga till raden
Port portnummer
i filen /etc/sshd_config
Jag skulle tro att den läses som på en vanlig unix av sshd när den startas.

Jag tror inte det är samma ssh? Även efter ändring kan jag ansluta till standard port (22) men inte till det ändrade portnumret!

//Andreas

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-17 10:08

10.3 eller 10.4? I 10.3 får du nog kika i xinetd-konfigurationen, och i 10.4-fallet är nog /System/Library/LaunchDaemons/ssh.plist intressant. Vad som ska ändras i det senare fallet törs jag inte gissa på.

Ursprungligen av johanf:

10.3 eller 10.4? I 10.3 får du nog kika i xinetd-konfigurationen, och i 10.4-fallet är nog /System/Library/LaunchDaemons/ssh.plist intressant. Vad som ska ändras i det senare fallet törs jag inte gissa på.

Ok! Det gäller 10.3. Vart hittar jag den konfigurationen?

Ursprungligen av AndreasF:

Ok! Det gäller 10.3. Vart hittar jag den konfigurationen?

Jag hittade under /etc/services portnummer på ssh. Nu tror jag att det fungerar

Tackar för hjälpen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-18 12:33

Den lösningen fungerar visserligen för din ssh-demon men inte för din ssh-klient när du ska köra mot en annan maskin än din egen. Klienten plockar nämligen portnumret för SSH-tjänsten från /etc/services. Din lösning är alltså en quick-n-dirty och kortsiktig. Du vinner nog på att ändra konfigurationen bara för din ssh-demon i filen /etc/sshd_config.

Och så måste du självklart starta om ssh-demon som mrjane nämner (även om han bara säger "...när den startas" så är det också liktydigt med att starta om i förekommande fall). Det johanf nämner om inne hållet i ssh.plist är klartextdefinitionen av protokollporten (ssh). Sedan gör man en anrop getservbyname()-anrop och får då 22 från /etc/services. Så AndreasF bör skyndsamt ändra tillbaka i /etc/services. Det är en fil med standardiserade par av protokollport och tjänst. Inget som du pillar på i onödan - definitivt inte på dom < 1024.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-19 01:31

Det snyggaste sättet i 10.3 är nog att som frazze säger ändra i /etc/sshd_config, eller så ange '-p 2222' i filen /etc/xinetd.d/ssh på raden 'server_args. Som inbiten *BSD-luser skulle jag föredra det tidigare.

1
Bevaka tråden