Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver utförlig hjälp med att dela ut via FTP

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 12:49

Förklara gärna utförligt hur man går tillväga. Man går in i systeminställningar och sen Fildelning där kan man hitta i tjänster-listan FTP-åtkomst. Men var ställer man in USER/PWD/PORT? Har klickat lite här och där och kollat i Mac-hjälpen men hittar inget.

Vore tacksam för hjälp

/John

Det finns inget du kan ställa in som har med FTPn att göra utan den går på standard värden för FTP.
Port 21 m.a.o.
Användare är de som du har definerat på datorn, Guest kan komma in också och kan lägga saker i din "Drop-box".
Mer är inte den inbygga FTP servern tänkt att göra.

Innan nu någon börjar skrika på Apple hur dåligt det är osv osv så finns det andra att ladda ner ifall du vill åt mer saker, pureftpd t.ex. eller köp Rumpus.

Apple kan inte bygga allt, något måste tredjeparts tillverkare göra också.

Använd gratisprogrammet PureFTP som Mattias nämner. Det bör vara enklaste sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 02:08

PureFTPD & Rumpus

Hej, laddade hem pureftpd men det verkar vara krångligt. Är en massa filer i mappen.
Testade också shareware av Rumpus, det är ett sånt FTP-program man vill ha.
Men verkar inte fungera, har valt vilken mapp som ska delas ut, min kompis kommer in men det är tomt i mappen. Någon som vet vad det här kan bero på? Har testat och skapat ny user men icke.
Annars vore det trevligt om ni vet något annat FTP-program som liknar Rumpus fast är gratis.

/John

Snälla skilj på FTP-program och FTP Server Program... det är en viss skillnad.

Rumpus brukar fungera perfekt jag vet inte exakt vad det kan vara för fel men har Rumpus access till den mapp som du delar ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 17:51

Jojo jag vet vad det är för skillnad mellan FTP-program och FTP-server-program, råkade bara skriva det

Vad menar du med om att Rumpus har access till mappen? Jag har valt en mapp som finns på skrivbordet som ska delas ut. I användarinställningarna, sen när min kompis kommer in så är det tomt ändå. Så ingen vet något annat FTP-server-program? Eller någon kanske gärna förklarar hur man installerar PureFTPD?

Ursprungligen av joohn6:

Eller någon kanske gärna förklarar hur man installerar PureFTPD?

Jag hade ingen som helst erfarenhet av FTP-server när jag testade PureFTP. Det tog 5 min att vara igång. Installationen är mycket självinstruerande. Det är bara att läsa de dialogrutor som dyker upp under första programstarten.

PureFTP skapar ett mappträd under mappen Users (Användare) vid installationen. I programmet skapar du sen konton. Dessa kontomappar läggs i mappsystemet ovan. Kontomappen skapas vid första inloggningen. Vill du börja om från scratch är det bara att kasta alla pureftp filer i systemet och installera om så får du samma startguide igen.

Installationen är uppdelad i 6 steg

1. Välkommen
2. Klicka i "Skip anonymous..."
3. Klicka "Skip Virtual Users..."
4. Ok med default-värdena
5. Ok med default-värdena
6. Summering och klicka Configure

- Programmet startas.
- Klicka fliken User manager.
- Klicka New
- Ställ in User och Group. Här hade jag lite strul med senaste versionen. I tidigare versioner satte USer/Group till FTPuser eller liknande men nu är den inställningen tom. Jag minns inte vad jag valde för att få det att funka. Sitter inte vid hemmadatorn nu så jag kan testa.
- Spara

  • Medlem
  • Skara
  • 2006-01-09 15:19

Konstigt...använder ftpd server men kommer aldrig upp i mer än 88 kbit/s,,, med olika uploadare kommer jag upp i samma...portarna är öppna..vad göra?

Jag har också använt PureFTPd och det är inte svårt alls. Installera och konfigurera sedan via gränssnittet. Ska man köra en server med de funktioner som du önskar så kräver det kanske att man sätter sig in lite i hur det fungerar och läser dokumentationen. Vill man att det ska vara så lätt så man bara klickar på en knapp så är det nog OSX inbyggda som gäller, men då får du som sagt inte mycket till inställningsmöjligheter.

Jag har nyligen installerat PureFTPd manager. Det skumma är att så fort jag sparar ändras lösenordet.

Någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • Skara
  • 2006-01-23 11:11

JAg misstänker att du menar prickarna som döljer lösenordet... De ändrar även antal så man inte ska kunna se hur många tecken det är i lösenordet. Sätt ett lösenord och prova att logga in någon annanstans ifrån. Det fungerade alltid för mig.

Lycka till!
/Kalam

Ursprungligen av Kalam:

JAg misstänker att du menar prickarna som döljer lösenordet... De ändrar även antal så man inte ska kunna se hur många tecken det är i lösenordet. Sätt ett lösenord och prova att logga in någon annanstans ifrån. Det fungerade alltid för mig.

Lycka till!
/Kalam

Just, jag skall testa detta!

Jag har DMz min IP via netgear 614v3. kör ftpd manager 1.5 på G4an
FTP aktiverat
Branvägg PÅ
lokalt dvs via LAN IPnr kan jag då ansluta mot ftp servern
men kan inte logga in på den angivna usern via wan IP. .
Brandvägg AV
då kan både lokal IP och WAN ip ansluta.
vilken ytterligare port ska jag alltså öppna?
Någon som har samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-15 17:09
Ursprungligen av macdanne:

Jag har DMz min IP via netgear 614v3. kör ftpd manager 1.5 på G4an
FTP aktiverat
Branvägg PÅ
lokalt dvs via LAN IPnr kan jag då ansluta mot ftp servern
men kan inte logga in på den angivna usern via wan IP. .
Brandvägg AV
då kan både lokal IP och WAN ip ansluta.
vilken ytterligare port ska jag alltså öppna?
Någon som har samma problem?

Jag har det här problemet, hur löser man det? Har en Netgear DG834G. Alla portar ska vara öppna

1
Bevaka tråden