Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WebDav till "fil-server" istället för ftp?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vi skulle vilja låta en kund koppla upp sig via WebDav mot ett ställe på våran fil-server istället för att koppla upp sig via ftp mot samma ställe. Har försökt läsa mig till om det går eller inte, och försökt själv här på jobbet med dåligt resultat.

Har satt upp en ny Mac OS X Server som inte kör något just nu. (10.4.4)
Har kunden "test" som skall kunna koppla upp sig mot sin egen mapp på ett givet ställe på fil-servern. Med ftp-programet "Rumpus" som vi kör är det inga som helst problem, men vi skulle vilja se om det kan bli ännu smidigare med tex WebDav. Framförallt genom att kunna drag-and-drop från findern, med bibehållen type and creator.

Är det någon vänlig själ som enkelt kan hjälpa till med en steg-för-steg hur jag konfigurerar detta? Har som sagt Mac OS X 10.4.4, och skulle vilja att det funkade med den, men krävs det andra program får vi använda dem. (Precis som vi använder Rumpus i stället för den inbyggda ftp-server i OSX.)

Tack på förhand.
/Thomas

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-01-12 22:11

Googla på WebDAV och Apache. Hittade denna som verkar vara enkel. Har dock inte provat själv. http://www.hss.caltech.edu/help/unix/admin/web/apache-webdav-xp

DozePih
Det där är ju en instruktion för att sätta upp Webdav på windows XP!

Tack för länken. Som "sventa46" säger så går den till en XP-lösning. Och jag skulle vilja ha det rullande på den Mac OSX server som vi har här redan.

Ingen som har satt upp en liknande lösning? När man söker här på 99mac känns det som att alla tycker det är pice-of-cake att sätt upp detta? Men för mig är det som att läsa hieroglyfer.
Har sökt på nätet också, men har kanske missat någon länk någonstans.

/Thomas

Titta på sidan 44 och framåt i dokumentationen för Web Services:
http://images.apple.com/server/pdfs/Web_Technologies_Admin_v10.4.pdf

Där hittar du hur man aktiverar och konfigurerar WebDAV. Det bör inte vara några större problem att peka ut din kundmapp om du så önskar. Vanligaste felet man brukar göra är felaktiga behörigheter i filsystemet, men det står i PDF:en ovan.

Tack Johan_G. Jag försökte göra som det stod där tidigare, men jag fick den aldrig att förstå att den skulle använda "min" mapp och inte den som är default för systemet.
Började undra om det är något annat som skall vara aktiverat på servern. Som det är nu är det bara WEB-servicen som är aktiverad, och där i är det bara WebDav som är aktiverat.

Så fort jag slår på WebDav, och går in via Transmit t.ex. så kommer jag in i en mapp med massa web-filer. Samma sak om jag via ?-K (http://serveradress) så kommer jag till samma mapp.

Jag har gjort ett "Realm" som pekar på den aktuella mappen på vår fil-server. Där "Everyone" får komma åt. Men det är inte dit jag kommer..

/Thomas

Du måste ändra Document Folder för din website så att det blir "din" mapp. Realm är något annat - mer som en area med restriktioner.
Om vi ändå är inne på dokumentationen, så läs sidan 33 och 34. Framförallt punkt 7 på sidan 34.

Ok. Då tror jag att jag har missförstått idén med WebDav. Jag trodde att man kunde göra olika "mappar" på en server/website? Ungefär som en ftp eller filserver.
Skall testa att ändra "Document Folder" och se om det går bättre.

Tack.
/Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 00:20
Ursprungligen av J Thomas E:

Ok. Då tror jag att jag har missförstått idén med WebDav. Jag trodde att man kunde göra olika "mappar" på en server/website? Ungefär som en ftp eller filserver.
Skall testa att ändra "Document Folder" och se om det går bättre.

Någon framgång än?

Nej, jag blev inte klokare..

Vi skrotade WebDav-idén. Kommer köra med en gammal AppleShare IP-licens för de kunder som vill kunna lämna filer till oss och inte vill använda ftp.

/Thomas

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-06 11:26
Ursprungligen av J Thomas E:

Nej, jag blev inte klokare..

Vi skrotade WebDav-idén. Kommer köra med en gammal AppleShare IP-licens för de kunder som vill kunna lämna filer till oss och inte vill använda ftp.

/Thomas

Jag ska kika lite mera på WebDAV vid tillfälle, för att kunna få krypertering, vilket saknas vid vanlig ftp. Jag vet dock inte när det blir tid för detta.

Jag är dock lite nyfiken vad det är för människor som föredrar en långsam afp-anslutning före en ftp-uppladdning. Vad har de för motivering? Det känns lite som att välja mjölkpallsbussen före tåget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 11:50
Ursprungligen av hugin:

Jag ska kika lite mera på WebDAV vid tillfälle, för att kunna få krypertering, vilket saknas vid vanlig ftp. Jag vet dock inte när det blir tid för detta.

Jag är dock lite nyfiken vad det är för människor som föredrar en långsam afp-anslutning före en ftp-uppladdning. Vad har de för motivering? Det känns lite som att välja mjölkpallsbussen före tåget.

Användarvänlighet. FTP är inte så särskilt användarvänligt om man tänker efter.

// kimmo

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 21:10
Ursprungligen av kimmo:

Användarvänlighet. FTP är inte så särskilt användarvänligt om man tänker efter.

// kimmo

Trams. Det var inte användarvänligt med Mac OS 9 och Fetch, men nu kan man inte skylla på det längre. Quark Xpress är betydligt värre än t.ex. Transmit.

Ursprungligen av hugin:

Jag ska kika lite mera på WebDAV vid tillfälle, för att kunna få krypertering, vilket saknas vid vanlig ftp. Jag vet dock inte när det blir tid för detta.

Jag är dock lite nyfiken vad det är för människor som föredrar en långsam afp-anslutning före en ftp-uppladdning. Vad har de för motivering? Det känns lite som att välja mjölkpallsbussen före tåget.

Jag försökte förstå den där texten som jag blev tippsad om, men fick det inte att funka ändå. Så WebDAV är lagt på väldigt kall is här.. Får lösa det med andra varianter, det är ju inte sagt att WebDAV hade löst våra problem, men jag hade velat testa i alla fall..

Det är människor av typen "krävande" byrå och magasinpersoner. De har ett arbetsflöde som de jobbar med, och där passar inte ftp in. (Egentligen bara eftersom man måste packa filer för att de skall fungera klanderfritt på andra sidan.) Med afp finns inte det problemet då file och create följer med utan problem.

/Thomas

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 09:23
Ursprungligen av J Thomas E:

Det är människor av typen "krävande" byrå och magasinpersoner. De har ett arbetsflöde som de jobbar med, och där passar inte ftp in. (Egentligen bara eftersom man måste packa filer för att de skall fungera klanderfritt på andra sidan.) Med afp finns inte det problemet då file och create följer med utan problem.

/Thomas

Jag ber om ursäkt i förväg, men jag stör mig kolossalt på såna människor. Det är ju för i h-vete bara att högerklicka och välja skapa arkiv. Med Transmit så kan man skicka via droplets eller widget om man tycker att det är jobbigt att använda programmet i sig.

Folk accepterar gladeligen att ha separata program för e-post, web, bildbehandling, layout, etc. Men ska man skicka filer då får det minsann inte vara så krångligt som att starta ett program, klicka på connect och sedan dra filen. Nej nej. Hemska tanke. :rolleyes:

Nåja. Jag tror inte att WebDAV är så väldigt bökigt egentligen. Första gången jag kollade på det gav jag också upp. Men jag tror att jag var lite orutinerad då. Jag ska se vad jag kan göra...

Ursprungligen av hugin:

Jag ber om ursäkt i förväg, men jag stör mig kolossalt på såna människor. Det är ju för i h-vete bara att högerklicka och välja skapa arkiv. Med Transmit så kan man skicka via droplets eller widget om man tycker att det är jobbigt att använda programmet i sig.

Folk accepterar gladeligen att ha separata program för e-post, web, bildbehandling, layout, etc. Men ska man skicka filer då får det minsann inte vara så krångligt som att starta ett program, klicka på connect och sedan dra filen. Nej nej. Hemska tanke. :rolleyes:

Nåja. Jag tror inte att WebDAV är så väldigt bökigt egentligen. Första gången jag kollade på det gav jag också upp. Men jag tror att jag var lite orutinerad då. Jag ska se vad jag kan göra...

Ingen fara, jag har svurit högt här också ibland åt vissa kommentarer från vissa kunder..

Jag har verkligen försökt att få ett så bra ftp-flöde som möjligt att de inte skall märka att de skickar med ftp. Men det föll alltid på någon liten sak..

Kommer du på något med anledning av WebDav så är jag klart intresserad att ta upp projektet igen. Men tillsvidare satsar jag på Rumpus som ftp-server och MacOSX-server som afp-server.

/Thomas

  • Medlem
  • 2006-02-16 20:52

Här är en instruktion för att göra precis det som efterfrågats.

http://www.afp548.com/article.php?story=20060206105330790

Titta där. När man har gett upp tanken så kommer det en möjlig lösning.. Får försöka sätta mig in i den där texten och testa på vår lilla test-server..

Tack så mycket.

/Thomas

1
Bevaka tråden