Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man "frysa" radbrytningen i INDESIGN

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gillar verkligen utslutning och avstavning med styckesdisposition i Indesign. Det är ju bara ett problem och det är att om man gör en ändring i en sen korrektursväng så kan hela stycket flöda om. I ett sent skede av produktionen skulle jag vilja slå av styckesdispositionen (paragraph composer) och jobba vidare med radvis disposition. Men om man gör det så flödar texten om, vilket var precis det jag ville undvika.

Finns det något sätt att göra detta utan att det flödar om? Finns det någon plugin som gör att man kan åstadkomma detta?

Näpp, det finns inte. Däremot kan man lära sig ett antal knep och hjälpmedel för att hantera det bättre

Att ändra från styckedisposition till enkelradsposiotion (och/eller omvänt) och bibehållna avstavningar känner jag inte till nån patentare på. När man väljer styckedisposition är det ju programmet själv som gör beräkningar för avstavning inom ett stycket och avgör var och hur avstavningarna skall göras (beroende på syckebredd, styckelängd etc). Med enkelradsdisp. är det man själv som ska ha kontrollen - precis som det var förr i tiden, så att säga.
Men man kan komma ganska långt (eller nära styckedisp.) genom att redan i typografimallarna lägga upp inställningar man vill ha för tecken/ord-justering, spärra/knip-värden samt inställningarna för avstavning.
Här finns tyvärr heller inga generella regler då varje typsnitt är olika, olika skurna, har olika breddvärden, skillnader i kernig etc. Ett gott öga och resten på känn brukar bli ganska bra för det mesta.

Jag håller med om att styckedisp. är väldigt bra på många sätt, men samtidigt finns risken, som du noterat, att man inte riktigt har full koll.

Jag är helt införstådd med hur de olika varianterna för radbrytning fungerar och även hur man optimerar ord- och teckenmellanrum etc. (A&U i Quark). Icke desto mindre vill jag kunna använda styckesdisposition eftersom det blir ännu bättre och är arbetsbesparande.

Richard Rönnbäck: Kan du berätta vilka knep och hjälpmedel man kan lära sig?

Det är lite väl komplext att beskriva i korta ordalag, eftersom det har med samspelet av flera saker att göra, men i korta drag går det ut på att frysa den aktuella raden och/eller raden ovanför den tänkta redigeringen. Nedanför kommer det ju iaf att flöda om. Vilken/vilka metoder man ska använda varierar dock beroende på ett antal faktorer

Richard: Har du några mer ledtrådar att komma med? Har det med hårda radbrytningar att göra?

Ja det kan man ju, men det är ju så trist om det då blir fler ändringar längre upp i texten. Själv brukar jag föredra att justera ordmellanrum, använda "ingen brytning" osv

1
Bevaka tråden