Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app och skräptecken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-12 02:53

Till vissa PC nissar jag skickar mail till så blir tex. ÅÄÖ skräptecken (Jag tror UTF-8 ller nått?)

Det kan se ut så är på en PC (säkert nån Outlook:

H?kommer standard avtalet som Remax har f??ffiliates. Inga siffror ifyllda, men kolla om det funkar f??ss.

Något jag kan göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 17:45

har samma problem!!! Ingen som vet hur man kan lösa detta!!
har också problem med bifogade filer som pc användare inte kan läsa....

Finns många trådar om detta. Sök!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 18:46

hmm, lyckas inte hitta någon...

instämmer med marcus T, svårt att hitta...
Detta är ett stort problem. Känns som man är tillbaks i början på 90-talet när det blev "konstiga tecken" i Word o dyl mellan win/mac...

Ursprungligen av Leander Lindahl:

instämmer med marcus T, svårt att hitta...

Jag vill verkligen inte vara någon besserwisser eller knäppa någon på näsan nu. Men ett söktips är att söka efter orden "tecken mail" under Sök i forumen-funktionen. Gör jag det får jag upp 6 trådar inom de 15 första som handlar om just detta problemet (Typ kinesiska tecken i Mail, eller Asiatiska tecken i Mail trådarna).

(dock ska jag säga att jag själv inte kommit fram till den ultimata lösningen ännu utan det verkar vara lite olika för olika personer och deras behov, som ni kommer märka genom att läsa igenom trådarna.)

Jag vill inte heller vara någon besserwisser. Men när folk skriver typ "duh, sök på forumet, finns massor med trådar" kan de gärna ange vilka sökord de anser man ska använda. Vilket du ju gjorde nu och det förtjänar en stor eloge.

Använder du Unicode (UTF-8) så är det i alla fall mottagen som problemet sitter hos. Säkert någon som tror att Outlook Express fortfarande är användbart. Det som oftast fungerar är att ändra till ISO Latin 1 istället för UTF-8.

Stäng av Mail och skriv detta i Terminal följt av retur:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

1
Bevaka tråden