Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konstiga tecken i mail

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 21:45

Använder Mail 2.0.7. Ibland klagar vissa av mina mailmottagare över konstiga tecken. Se bifogad fil. Har ingen aning vad det kan bero på. Någon som vet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-06 22:28

Jag kikade igenom din länk men det gav egentligen inget svar. Jag har samma problem stundtals och det är åäö som stökar till det vad det verkar. Helt förståeligt om man skriver från ett utomnordiskt land, men de mail jag har fått som blir nästintill oläsliga har kommit från en kompis i Sverige. Det är konstigt tycker jag.

  • Medlem
  • 2006-03-09 14:53

Konstiga tecken i mail

Vi verkar vara många som har samma problem.
Använder OS X 10.4.5 och Mail 2.0.5.
Endast en av mina mailkontakter har problem att ta emot mina mail.
Visst är det konstigt att inte Apple kan ge enkla instruktioner hur man löser problemet.
/Göran

Detta är ett STORT problem. Har en några f d PC-användare som gått över till mac på jobbet och som undrar varför det blir så. Ens trovärdighet som mac-evangelist sjunker i botten.... Har haft problemet i ett halvår nu. Hoppas det skulle komma en uppdatering... Så himla sunkigt....

Har haft samma problem... Det verkar som att det är HTML-brev som strular i 10.4. Gå till "Inställningar..." -> "Skriva" och ändra så att nya brev skrevs i rent text istället för formaterad. Passa även på att kolla så att inställningen för att svara på brev du fått i samma format inte är ikryssat.

Efter detta har ingen klagat, så förhoppningsvis funkar det som en nödlösning på problemet.

Hej Christoffer,

Tack för svaret. Ja, jag har funderat på att göra den ändringen i inställningarna många gånger och nu gör jag slag i saken. Det känns trist att behöva ha helt oformatterade mail. Men tydligen är mail.app riktigt usel numera...

  • Medlem
  • 2006-03-22 16:54

Oftast är det teckenkodningen som ställer till det för windowsanvändarna...
Följande verkar ha löst problemet för mig, kombinerat med bara rena textmail..

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Hej Ola,

jag har testat det där med "UTF-8" men i mail står det alltid "automatiskt" i menyn för textkodning så man får aldrig något kvitto på om man åstadkommit något i terminalen.

Jag har gått över till alternativen "ren text" och "använd samma format som i originalbrevet" i de vanliga preferenserna men har ingen aning om det hjälper.

Det är så himla superdumt problem att jag t o m övervägt att börja maila i windows istället. Omvärldens förståelse/tolerens för att man skickar jätteskumma mail är minimal. Det gör ju bara att man verkar vara en person som satt foten i pottan. Fattar inte varför Apple messat up big time med detta. Och nu är det över ett halvår jag har haft denna situation. Har hela tiden hoppats att det ska komma någon patch. Och det går ju inte att installera om mailprogrammet på något enkelt sätt. Snart byter jag till windows... (för att maila)

Det har ju funkat hur bra som helst tidigare i OS X. Varför har Apple plötsligt kraschlandat med detta? Det är en gigantiskt stor fråga för mig och mitt företag som är helt i mac-miljö. Hittills har det bara varit en fördel att köra mac. Men detta är totalt knäckande. Man ger ett sunkigt intryck i all extern korrespondens.

Att man överhuvudtaget ska behöva lägga tid på det här gör ju att hela mac-charmen försvinner. Ledordet för mac är ju "att det bara funkar"

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 11:27

Kan inte göra annat än att hålla med.

Jag gillar egentligen inte mail, men av någon anledning känns det mest "rätta" att använda det. Thunderbird är nog faktiskt bättre fast jag inte gillar gränssnittet speciellt mycket.

Skitdumt att det inte ska finnas ett vettigt mailprogram till mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 08:41
Ursprungligen av studiox:

Kan inte göra annat än att hålla med.

Jag gillar egentligen inte mail, men av någon anledning känns det mest "rätta" att använda det. Thunderbird är nog faktiskt bättre fast jag inte gillar gränssnittet speciellt mycket.

Skitdumt att det inte ska finnas ett vettigt mailprogram till mac...

Entourage är bra

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-04-27 08:35

Jag sitter med ungefär samma problem. Jag har nu konstaterat att det blir OK om jag i varje nytt mail väljer teckenkodning "Windows Latin 1".
Vet någon vad man skall skriva för att få den som förval? Verkar inte fungera om jag skriver så i terminalen, eller har jag missat någonting?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-04-27 08:49

Nu tror jag att det funkar. Börja med att avsluta Mail.
Jag skrev så här i Terminalen (Program<Verktygsprogram<Terminal):
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "Windows Latin 1"
Därefter trycker du Return och stänger Terminal och startar Mail. Nu finns bara alternativet "Automatiskt" som teckenkodning. Det skall då bli rätt.
Ge gärna feedback här när du har testat.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 13:14

Det här är ju hur B som helst. Vi skriver 2006 och Apple kan inte leverera basics. Fattar 0. det är ju så man lackar ur.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-04-28 13:31

Nu har jag testat med en som har en gammal pece.
Det blev inte riktigt bra förrän jag skrev
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "Windows-1252"

Sedan kan man ju diskutera vems fel det är att det fungerar på detta sätt. De som har detta problem har i alla fall operativsystem som är minst sex år gamla och ett mailprogram som är lika gammalt. När en mac från 90-talet inte klarar java-applikationer eller andra moderniteter så anser vi oftast inte att felet är hos den som lanserat det moderna utan hos den som sitter med en urgammal dator. Det kanske helt enkelt är dags för de som har problemet att uppdatera sina system till XP, eller vaför inte OSX?

Själv är jag mycket sugen på en med båda systemen.

1
Bevaka tråden