Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort gammal installation av OS.9.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen lyckats att få min gamla G3a att starta upp genom att installera Os.x på den. Nu är jag inte så hemma i macvärlden men när man installerar ett nytt os över det gamla i windows så installerar det nya över det gamla. Men nu när jag installerade osx så verkar det gamla crashade os 9 ligga kvar. När installationen av os x började stod det att det fanns 5gb ledigt men jag trodde att det nya skulle skriva över det gamla, men nu har jag bara 3 gb ledigt efter isntallationen. Så hur ska jag göra för att bli av med allt det gamla som ligger och skräpar?

Mac OS 9-systemet ligger i mappen Systemmapp. Därefter har du kanske var några Classic-program installerade i Applications (Mac OS 9). Kolla även mappen Dokument för att se om du vill ha kvar något. Men den gamla systemmappen ska du kunna slänga utan problem.

Var är det för G3 förresten? Om det är en iMac G3, har du då uppdaterat Firmware?

Ursprungligen av Björn Leander:

Var är det för G3 förresten? Om det är en iMac G3, har du då uppdaterat Firmware?

Det är en G3a (summer 2001) och den hade nya firmwaren redan. Är det sen bara att plocka bort programmen rakt av eller lämnar de "spår" som de kan göra i windows (registret etc..)

Ursprungligen av surfjoan:

Det är en G3a (summer 2001) och den hade nya firmwaren redan. Är det sen bara att plocka bort programmen rakt av eller lämnar de "spår" som de kan göra i windows (registret etc..)

Det finns inget register att oroa sig för varken i Mac OS 9 eller Mac OS X.

Mac OS 9 och Mac OS X är helt olika operativsystem. Mac OS X är alltså inte versionen av Mac OS efter Mac OS 9. Då Mac OS X är ett helt eget operativsystem kan man säga att Mac OS slutat att utvecklats. Det innebär också att de inte delar några filer. Det innebär också att man inte kan uppgradera från Mac OS 9 till Mac OS X utan istället som du installera ett nytt system bredvid det gamla.

De gamla programmen kan du plocka bort. Dra bara till papperskorgen och töm så är de borta. Eventuella inställningar fanns i den gamla systemmappen men den kan du också slänga.

De mappar som du måste ha kvar är:

  • Användare

  • Bibliotek

  • Program

  • System

De gamla Mac OS 9-mapparna som t ex Applications (Mac OS 9) och Systemmapp kan du ta bort.

Har du nått tips nu då. Om det står att 5gb ska vara upptaget men när jag klickar på de mappar som syns under "utforskaren" så får jag itne ihop det till mer än 2,3gb som skulle vara upptaget. Vart kan resten gömma sig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-22 22:38

Det finns ett par osynliga mappar som systemet använder och som kan ta rätt maffig plats. "private" och ".Spotlight-V100" är två av dessa vilka på min maskin tar drygt 2GB i utrymme. De här mapparna är osynliga av en anledning: Mindre vana användare skall inte kunna ställa till med några olyckor med dessa nödvändiga mappar.

Om du är angelägen om att återvinna hårddiskutrymme kan jag rekommendera att du eliminerar diverse språkstöd i systemet m.hj.a. programmet Monoligual. Hittas med fördel antingen genom Versiontracker eller Macupdate.

1
Bevaka tråden