Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta dubletter i Excel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-29 14:51

Hej!

Jag fick nyss en Excelfil på ca 3200 rader som ska importeras i vår databas. I kolumnen för streckkod finns det en eller möjligtvis flera dubletter. Det är ju lite tidsödande att gå igenom 3200 rader för att hitte en dublett.

Finns det någon funktion i Excel där man kan leta upp dubletter?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 18:17

Vad jag vet finns ingen funktion rakt av, men det går rätt enkelt med några sorterahandgrepp.

1) Infoga en kolumn A där du fyller i talen 1-ca 3200 (autofyll) för att ha koll på den ursprungliga ordningen.

2) Sortera hela listan ordnat efter streckkodskolumnen.

3) Infoga en kolumn B där du jämför streckkodstalet på samma rad med streckkodstalet ovanför. Är det samma tal returnera en etta, annars en nolla. Eller nåt annat. Formel ser ut ungefär så här =OM(C3=C2;1;0) Antaget att C är streckkodskolumnen och att vi befinner oss i cell B3.

4) Fyll B-kolumnen nedåt.

5) Kopiera B-kolumnen och "Klista in Special..." -> Värden

6) Sortera listan efter B-kolumnen och ta bort alla rader med streckkodsdubletter, dvs de med 1 i B-kolumen.

7) Sortera listan stigande efter A-kolumnen och ta sedan bort kolumn A och B. Voilá!

XL-Dennis hemsida är en bra resurs för vidare Excelkunskaper, även om just det här var min egen metod.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-29 18:42

Det är enklare att under 3) ovan att infoga funktionen EXAKT. Du får resulatet SANN eller FALSK. Sök rätt på alla som är sanna.

annars låter det som ett fint jobb för unix-kommandot uniq

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

annars låter det som ett fint jobb för unix-kommandot uniq

Amen!

Det går också utan att behöva sortera och trixa, åtminstone i Excel 2001 och senare. Markera kolumnen, välj "Avancerat filter" (datamenyn), kryssa för "Enbart unika poster". Kopiera sedan resultatet och klistra in i ett ett nytt kalkylblad. Då ska dubbletterna vara borta (utan tomma rader) och kvaravarande rader ha samma ordningsföljd som originallistan.

Pivottabellen kan också användas men är lite krångligare.

1
Bevaka tråden