Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storlek på OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har precis skaffat min första mac. Och nu har jag installerat lite saker, bl.a. Xcode, fink, svn och lite små applikationer. Och med detta installerat så verkar det som operativsystemet och program tar upp minst 20GB disk utrymme, och nu undrar jag om det ska vara så ? Tycker att det verkar lite mycket.

Har du iLife installerat? Åtskilliga GB består där av templates, ljudloopar och andra mallar till programmen..

Ursprungligen av Johan S:

Har du iLife installerat? Åtskilliga GB består där av templates, ljudloopar och andra mallar till programmen..

Mmm, det har jag ju, tänkte inte på det. Det var därför biblioteket var 10GB. Tack för hjälpen.

Man kan få ganska mycket extra utrymme genom att ta bort språk som man inte använder. Ett vanligt verktyg för detta är Monolingual. Ett tips är att inte vara inne och peta för mycket i det utan bara använda första fliken.

Ursprungligen av Björn Leander:

Man kan få ganska mycket extra utrymme genom att ta bort språk som man inte använder. Ett vanligt verktyg för detta är Monolingual. Ett tips är att inte vara inne och peta för mycket i det utan bara använda första fliken.

Jag blev visst lite för nyfiken när jag körde Monolingual, och gick in under tredje fliken. Eller inte bara gick in, jag körde också. Nu kan jag bara köra intel-binärer. Hur löser jag detta problem?

Ursprungligen av _rickard:

Jag blev visst lite för nyfiken när jag körde Monolingual, och gick in under tredje fliken. Eller inte bara gick in, jag körde också. Nu kan jag bara köra intel-binärer. Hur löser jag detta problem?

Monolingual tar bort språkstöd och arkitekturstöd som du inte känner att du behöver. Du har helt enkelt låtit Monolingual gå igenom alla program och plocka bort PowerPC-delarna. Vill du ha tillbaka dem måste du installera om programmen de berörda programmen.

Det verkar vara lite värre än så, tror jag. T. ex. Office 2004 där ligger startfilerna kvar och allt annat ser det ut som, men det start ju inte. Sätter jag in skivan och försöker installera om det så startar inte installationsprogrammet, det hjälper inte heller att dra programmen till programmappen.

Det låter lite som om du lyckats stänga av Rosetta. Bästa sättet att lösa det är nog att installera Mac OS X på nytt. Starta från systemskivan och välj att alternativet "arkivera/installera" under installationen så flyttas det gamla systemet till mappen "Previous Systems" i roten på startvolymen.

Sedan bör det fungera igen, men du måste ändå installera om de program som kräver PowerPC-kod. Språk i Monolingual ska som sagt inte vara några problem så länge man har kvar åtminstone "English". Men de andra flikarna ska man inte röra förrän man är helt säker på det.

  • Medlem
  • 2006-04-08 16:36

Kör osx på nytt i vilket fall som helst tycker jag..

när jag fick min imac var 30gb av disken upptagen av systemet.. jag raderade ALLT jag kunde komma åt som jag visste jag inte behövde.. tex hela ilife, inkl. loopar och all skit.. sen tog systemet "bara" 11gb.. Jag blev förbannad och installerade om hela skiten och kryssade ur allt som är onödigt, skrivardruvrutiner, språk, etc.. 4gb tog det då..

Ursprungligen av kenny:

Kör osx på nytt i vilket fall som helst tycker jag..

när jag fick min imac var 30gb av disken upptagen av systemet.. jag raderade ALLT jag kunde komma åt som jag visste jag inte behövde.. tex hela ilife, inkl. loopar och all skit.. sen tog systemet "bara" 11gb.. Jag blev förbannad och installerade om hela skiten och kryssade ur allt som är onödigt, skrivardruvrutiner, språk, etc.. 4gb tog det då..

iLife, lopparna och allt det där andra är inte en del av systemet.

Så nu var det ordnat, fick åka hem och hämta OS X skivorna.

1
Bevaka tråden