Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight slutade fungera efter kopering av 21 Gb

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-12 10:40

Hej!

Efter att jag kopierade 21gb tll min interna hårdisk genom Firewire till min Ibook så har spotlight slutat att hitta en endaste fil...även sökning i mail har slutat att ge svar.

Jag har läst trådar om att dra foldrar till Privacy för att forcera en indexering osv. men när jag gör det så dyker dem inte ens upp i fältet..

Terminalen är jag inte haj på men har ändå testat och det krävs ett root login...och jag vet inte hur man skapar det.

Finns det nån somhar lite tips och kan hjälpa mig?!?

habib

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-12 19:39

jag sabbade mitt index en gång utan att få det att fungera igen, jag gjorde en fuling med terminalen som fungerade den gången. Root-login är "huvudlösenord" som man ställer in i systeminställningar under säkerhet. Jag gjorde såhär:
1. Starta Terminal
2. skriv (utan fnuttar) "sudo mv /.Spotlight-V100 /.Spotlight-V100.trasig"
(den frågar efter lösenord då, det är ditt lösen om din användare är "administratör")
3. Starta om (på en gång)

När den startat om kommer den att indexera om allt, det tar ett tag, men sen har man ett fint index i Spotlight igen, då kan du ta bort det trasiga (som tar en del plats), faktiskt från terminalen igen:
"sudo rm -rf /.Spotlight-V100.trasig" (utan fnuttar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 07:47
Ursprungligen av mrjane:

jag sabbade mitt index en gång utan att få det att fungera igen, jag gjorde en fuling med terminalen som fungerade den gången. Root-login är "huvudlösenord" som man ställer in i systeminställningar under säkerhet. Jag gjorde såhär:
1. Starta Terminal
2. skriv (utan fnuttar) "sudo mv /.Spotlight-V100 /.Spotlight-V100.trasig"
(den frågar efter lösenord då, det är ditt lösen om din användare är "administratör")
3. Starta om (på en gång)

När den startat om kommer den att indexera om allt, det tar ett tag, men sen har man ett fint index i Spotlight igen, då kan du ta bort det trasiga (som tar en del plats), faktiskt från terminalen igen:
"sudo rm -rf /.Spotlight-V100.trasig" (utan fnuttar)

fnuttar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-21 17:52
Ursprungligen av Tangen:

fnuttar?

Dubbelfnuttar t.o.m.:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-13 03:00

tack! biffen är stekt!

habib

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 09:51

Tjena, jag har råkat ut för precis samma problem som Habib, fast problemet är att tipset om Terminalen-hacket inte funkar hos mig. Spotlight hittar fortfarande inga filer.

Finns det något annat man kan försöka göra för att få ordning på Spotlight?

1
Bevaka tråden