Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari laddar segt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min safari laddar webbsidor väldigt segt under vissa perioder. Ibland går det bättre men ofta får man uppdatera sidan en extra gång för att den skall ladda klart.

Jag har en mac mini G4 med airport express som rullar på senaste 10.4.6-systemet.

Jag har testat att reparera skivan med både skivverktyg, onyx och coctail utan någon skillnad.

Någon som vet?

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2006-04-22 09:45

är det just Safari eller är det lika segt med andra webläsare? I så fall kanske det är din uppkoppling som svajar.

Det är bara safari.

Har du provat att köra "Töm cache..." och/eller "Återställ Safari..." från programmenyn? (Det sistnämnda valet tömmer även cachen)

Ursprungligen av Christofer:

Har du provat att köra "Töm cache..." och/eller "Återställ Safari..." från programmenyn? (Det sistnämnda valet tömmer även cachen)

Jo, jag har testat allt sånt. Det som är så skumt är att det bara strular ibland. Undrar nästan om det är något skit mellan safari och airport?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 10:05
Ursprungligen av joel_sundkvist:

Min safari laddar webbsidor väldigt segt under vissa perioder. Ibland går det bättre men ofta får man uppdatera sidan en extra gång för att den skall ladda klart.

Jag har en mac mini G4 med airport express som rullar på senaste 10.4.6-systemet.

Jag har testat att reparera skivan med både skivverktyg, onyx och coctail utan någon skillnad.

Någon som vet?

Tack på förhand

Vet ej varför men min Safari uppför sig likadant. Ytterst irriterande! Har det något att göra med den senaste Javs-uppdateringen måntro? Det hjälper inte att återställa Safari.
bosse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-25 10:07

Var det inte något med det här och automatiskt ifyllande av användarinformation (login och lösenord). Testa att stänga av den funktionen i Safaris iställningar och se om det blir bättre.

Det är inte så att det är vissa sidor som tar lång tid? Inladdning av sidor som använder Flash eller som har massa annonser som den hämtar in externt tar ju välidgt olika lång tid.
Sen att bl.a. PirateBay tar lång tid ibland är väl en annan sak..

Hur bra täckning med AirPort har du, det kan inte vara att den tappar åtkomst till nätet eller annat?
Eller att du har en massa annat som belastar nätverket, en kompis som kör BitTorrent samtidigt eller dylikt.
(Uppdat: Fast du sa förstås tidigare att det bara var Safari, missade det)

Ursprungligen av Albert_real:

Det är inte så att det är vissa sidor som tar lång tid? Inladdning av sidor som använder Flash eller som har massa annonser som den hämtar in externt tar ju välidgt olika lång tid.
Sen att bl.a. PirateBay tar lång tid ibland är väl en annan sak..

Hur bra täckning med AirPort har du, det kan inte vara att den tappar åtkomst till nätet eller annat?
Eller att du har en massa annat som belastar nätverket, en kompis som kör BitTorrent samtidigt eller dylikt.
(Uppdat: Fast du sa förstås tidigare att det bara var Safari, missade det)

Hehe... inga leechers på mitt nät vad jag vet

75-100% täckning med airporten för det mesta. Min sambo som sitter med en iBook G4 i samma nät har inte dessa probs (samma systemversion etc).

Jag ska testa att skapa en ny användare för att se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-27 00:49

Testa om Webkit (typ utvecklarversion av Safari) fungerar bättre. Jag tycker att safari är allmänt segt för mig men med webkit så fungerar allt snabbt och smidigt.

Jag har en annan hypotes när det gäller Safaris seghet. Men det kanske bara var för mig.

Jag körde tidigare med 512MB minne i min iBook G4/1.07 men har nu äntligen uppgraderat till 1.25GB. Tidigare hade jag ofta problem att Safari efter ett tag blev väldigt trögt, men nu kan jag hålla på ett bra tag utan att det slöar ner. Troligen är det något som läcker så att minnet efterhand fylls upp. Alternativ vill Safari bara ha fruktansvärt mycket minne.

Så, en första fråga är: Hjälper det att starta om Safari? Och en andra fråga är: Hur mycket ledigt minne har du om du tittat i Program > Verktyg > Aktivitetskontroll?

Ibland hjälper det med omstart av safari. Brukar tömma cache-minnet regelbundet.

Så här ser min minnesfördelning ut just nu. Ledigt minne 311Mb. (se bifogad bild)

Program igång: Safari, Förhandsvisning, SkEdit, Aktivitetskontroll, Mail, iCal

1
Bevaka tråden