Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UTF-8 fel?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-27 13:23

Hej,

försöker titta på film med undertexter (srt filer) på min Xbox som streamar (svengelska) från mac (filerna ligger på macen) via Samba. Allt fungerar utmärkt förrutom visning av "å" i undertexterna som ersätts med ett konstigt "i" tecken som antagligen beror på felaktig kodning. Xboxen är inställd på iso-8859-2 och mac kör på utf-8-mac enligt smb.conf filen. Har provat ändra utf-8-mac (eftersom xbox inte stödjer mac versionen) till utf-8 i filen men det funkar inte!! Vad göra?

Du kör centraleuropeisk teckenkodning (iso-8859-2) då funkar äö men inte å (som då liknar ett L)
Jag kan inget om xbox, men ändra den till iso-8859-1 om det går. Det är mitt förslag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-27 18:23

Ändrade till iso-8859-1 i xbox och det funkade. Tack! Jag som hela tiden trodde på 8859-2...

Kul att hjälpa till. Jag har några gånger stött på just symtomen när man blandar just latin-1 och 2. (En firmware-mod till min DVD-spelare, samt ett grafprogram för php)

1
Bevaka tråden